Lasse Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 har ni UV-filter när ni tillsätter phytoplankton och zoo??Blir ganska meningslöst att tillsätta levande både fyto och zooplankton med en UV igång. Det är inte levande längre när det passerat UV reaktorn.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Sickboy: Jag odlar inte phytoplankton utan tillsätter bara det jag köpt av Drakfisken. Däremot odlar jag zooplankton - rotiferer som är ett välkommet tillskott för de flesta av mina koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Stig, Clownen mfl. Watter är p.g. Skaran av planktonodlare ökar. Kul tycker jag. Det är inte bara förbehållet odlare längre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dave Postat 21 oktober 2006 Författare Dela Postat 21 oktober 2006 Sickboy: Jag odlar inte phytoplankton utan tillsätter bara det jag köpt av Drakfisken. Däremot odlar jag zooplankton - rotiferer som är ett välkommet tillskott för de flesta av mina koraller.Japp, jag visste det, skulle bara kolla om du var med . . . he he heDave Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Man säger ju lite generellt att zooplankton gynnar 80% av sps/lps medan phyto gynnar 80% av mjukkoraller och filtrerare såsom musslor och rörmaskar. Ca 20% av både sps/lps och mjukkoraller sägs utnyttja det omvända dock (dvs ca 20% av sps/lps utnyttjar phyto och omvänt för mjukisar). En annan fördel med levande phyto är att det renar vattnet från oönskade näringsämnen. Jag använder inte uv och har aldrig haft några problem med prick etc (använder regelbundet vitlök istället). Jag har också märkt på guiden att uv är långt ifrån ett 100% skydd och dödar samtidigt mycket nyttigt i vattnet som djur och växtplankton varför jag valt att köra utan. MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.