Gå till innehåll

limma mittstag, behöver råd!


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej,du behöver inte vara orolig,det är ju 10mm glas enklast är att limma en remsa 5-8cm brd lika lång som fram o baksida utan mitt stag om du vill limma, ett alu 720 har 10mm ifram o bak ,8mm i gavlar ramen är för syns skull,en kompis har ett 3000l 3m långt 1,4 djup 75cm höjd, två stag och det är byggt i 12mm och det är max för 12mm, om alla skulle mäta sina kar så bågnar dom nån mm,så du behöver ingen vattensug och du kan sova lugnt.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du ändå har dem där så. Men om du tar bort dom - vänta tills du satt på de längsgående stagen - du kan använda dem som en fixtur för de stagen.

Lite besviken på Stefan - från Skaraborg och så jävlas han inte ens lite....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jäkla tramsigt och många tycken.kör i vind bara.glöm inte sillikutta mellan glasen dvs..dom ska ej ligga dikt ann varandra,utan limmet ska ta upp vibrationer och ej glasen, å andra sidan så är glas lite böjligt.2 mm e ju en fis i kina. :-) skulle sett mitt egna 525 liters ja hade förut. hahaha men det höll.

det löser du,du grejjar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tror alla som upplevt några hundra liter och uppåt på golvet nån gång, får en lite annan respekt för sånt här.

Jag tror nog att ditt kar skulle hålla, men du har samtidigt förmodligen förbrukat säkerhetsmarginalen - så plötsligt kan en oförsiktig rörelse eller en "dunsemot" på lyset

utlösa lavinen.

Det blir ingen beggad vattendammsugare till mej då???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grubblar och grubblar.. det buktade 2 ynka millimeter när det var fyllt till bredden med vatten, borde inte mina två stag palla det, eller ska jag slita bort skiten och limma längre remsor fram och bak.. grubbel grubbel.

men vattendamsugare kommer du få köpa ny greger, eller kolla blocket ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att stagen håller men frågan är om silikonsträngen du lagt kommer att klara krafterna. Jag tror det men det blir i första hand skjutkrafter den får ta upp på ditt limningsätt På normalt limningsätt (kortsidan på staget mot fram och baksidan) är det både dragkrafter ("stumlimningen") samt skjutkrafter (V-fogen). Jag vet inte hur just den okonventionella limningen påverkar silikonets vidhäftningsförmåga. Försök och hör med någon som kan det här bättre än jag om du är orolig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har frågat massor med folk.. för det mesta olika svar, en del pessimister och andra tycker jag är löjligt nojjig.. glasmästaren vägrade uttala sig: "säger jag att det håller, då går det sönder och vise versa.. och går det sönder så får jag skäll." ;)

har fyllt upp burken igen nu på kvällen. och med stagen på så buktar rutan 1mm. antar att silikonen är lite flexibelt, eller rättare sagt 25% flexibelt som det står på tuben... ;)

hur som helst så kommer jag tömma eländet och göra om det här. förhoppningsvis så snart som möjligt.. men mitt jobb tar all min tid mellan 07:00-18:00 och på kvällarna är det mycket annat man ska hinna med.

summa summarum, better safe than sorry... gör om det här så fort som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men mitt jobb tar all min tid mellan 07:00-18:00 och på kvällarna är det mycket annat man ska hinna med.

Låter som verkligen urtrista jobbtider!

Jag hade silikonat dit ett långt stag, kanske 5cm brett i 6-8mm glas, utmed hela längden på karet båda fram och bakkant. Sedan hade jag silikonat dit ett mittstag kanske 10cm brett i samma tjocklek i mitten på burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja eller jag jobbar lite hur jag vill egentligen... "frihet under ansvar" som min chef säger, men vi har årsmöte imorgon och det är en j-a massa material som ska sättas ihop. sen tar det 45min att åka till/från jobbet. nog om det, jag tjänar ju bra iaf :skrattar:

tänkte inte limma mittstag, utan kör enbart längsgående stag på fram-/bakruta som det satt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja eller jag jobbar lite hur jag vill egentligen... "frihet under ansvar" som min chef säger, men vi har årsmöte imorgon och det är en j-a massa material som ska sättas ihop. sen tar det 45min att åka till/från jobbet. nog om det, jag tjänar ju bra iaf :skrattar:

Bra - då har du råd med en vattendammsugare alltså..... (kunde inte hålla mig)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad taskiga de är Draedon ;) . Inte kul som sagt när man haft en två månaders golvrenovering tack vare en vattenläcka från skummaren och har tvingats bo i ett rum och kök med min fru, vår 18 månader gamla son och en sjövild dalmatiner (som släpper en enorm mängd gas under natten) samt ett revkar en meter från kudden...

När man äntligen flyttat tillbaka fanskapet (karet alltså ;) )och fyllt på med vatten och byggt upp den levande stenen igen och sätter sig utmattad och lycklig ner så får man höra ett stort brak från akvariet när mittstaget och mitt hjärta går i tusen bitar. Rutan lutar 8mm ut och jag tänker att nu kommer skiten att brista.

Och sedan har gubbarna mage att driva med oss, det är mycket lågt måste jag säga :) .

Vi får ta och ge igen på något sätt Magnus, eller vad säger du?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Mittstagsmaffian slår till igen" =D

Själv inspekterade jag mitt Rio 400 och såg att mittstagen är antingen flyttade eller så har dom gått av vid något tillfälle, för det är vassa plastrester kvar mot glasen där dom satt från början.

Börjar ju få en att fundera lite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jadu Peter, vad ska man säga om gubbarna... kanske får lägga en mantis i deras morgonkaffe för att ge igen? :skrattar:

Det var din tråd som fick mig att börja bli orolig.. fast dina 8mm lät bra mycket läskigare än mina 2mm.

Ha ha ha, ja då blir det väl en kaffesump i så fall? Kanske ett alternativ till vanlig sump för ilskna mantis? Men jag tror ärligt talat Lasse har haft tillräckligt med bekymmer med tänderna på sistone med implantat och annat elände så han behöver nog ingen mantis som slår ut framtänderna också ;) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...