Gå till innehåll

Rasmus första invånare


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • 5 veckor senare...
  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjo, tänkte jag skulle fråga er om bostad till mina clowner.

Dom är svenskodlade och jag känner att jag inte vill ha anemon av olika skäl. Men vet ju att clowner intar annan korall, så... vilken bör man satsa på?

Jag har funderat på en sarcophyton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har köpt en stor fin sarcophyton till mina svenskodlade. den har varit i akvariet i 4 dagar och de har inte ens tittat på den. De föredrar en av mina LS stor som en knytnäve, men sarcophyton är fina, tänka bara på att ge den gott om utrymme då de kan bli stora.

tror de tar lite vad de känner för i besittning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i förra akvariet kelade de med pumpen. som tur var ovansidan av den i alla fall. Så, köp lite koraller du gillar och hoppas att clownerna har samma smak. När jag frågade i min tråd fick jag det här svaret

"Verkar som dom kan ta vad som helst som hem, men verkar som dom har förkärlek till euphyllia, sacrophyton och rhodactis."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, för jag har en euphyllia ancora redan, och en grön stjärnpolyp.. dock inte så stor än. men båda korallerna växer på som dom ska antar jag. jag vet att man inte behöver något substitut för anemon när man inte har anemon, men har sett anemon + clown IRL och det var helt otroligt att se, jag vill se samma "gosande och kelande" med mina clowner, och jag struntar i om det är korall eller anemon :)

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Tack för alla snabba svar förresten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger som de innan,de tar nog lite va de känner för,dock kan det dröjja innan de "känner för något" särskilt med tanke på att dina är odlade kan det dröjja ännu längre.Finns ingen garanti på att de kommer söka ett värd djur utan de e bara vänta o hoppas på det bästa.

Clownerna behöver ju inget särkilt hem i ditt akvarium då de inte behöver skydda sig mot något rovudjur ?

Har också ett par svenskdodlade clowner i mitt kar och en anemone de har nog inte ens sneglat på anemonen,men i många fall brukar det ta ett par veckor till månader innan de flyttar in någonstans.

Så vem vet de kanske flyttar in i din euphyllia så småning om.Skaffa dig dock ingen anemone för de har snarligen samma odds som din euphyllia till att bli ett hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger som de innan,de tar nog lite va de känner för,dock kan det dröjja innan de "känner för något" särskilt med tanke på att dina är odlade kan det dröjja ännu längre.Finns ingen garanti på att de kommer söka ett värd djur utan de e bara vänta o hoppas på det bästa.

Clownerna behöver ju inget särkilt hem i ditt akvarium då de inte behöver skydda sig mot något rovudjur ?

Har också ett par svenskdodlade clowner i mitt kar och en anemone de har nog inte ens sneglat på anemonen,men i många fall brukar det ta ett par veckor till månader innan de flyttar in någonstans.

Så vem vet de kanske flyttar in i din euphyllia så småning om.Skaffa dig dock ingen anemone för de har snarligen samma odds som din euphyllia till att bli ett hem.

kommer inte skaffa mig anemon. dom är otroligt vackra, men finns andra LPS som är minst lika vackra och som man inte får dom problemen med. Har läst om några för många som har krashat sina akvarium pga. anemonen springer omkring.

Jag avvaktar nog och ser, men kommer nog köpa en sarcophyton ändå, dom är ruggigt fina =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara skriva in lite, köpte lite nytt igår då jag var förbi linköping.

var uppe i norrköping hela dagen och på hemvägen tänkte jag att man kunde ju lika gärna kika in där och se vad dom har.

Det blev iaf 2 koraller och en firre.

en sarcophyton och en annan stenkorall som jag nu har tappat namnet på :S uhm, ser ut som broccolli =) kristallkorall?

Sen blev det en naso lituratus som jag tycker är superfin!

under acklimatiseringen var jag ganska orolig att han skulle dö, han låg i 40 min på botten i hinken och rörde sig inte, men efter någon timma sen så kvicknade han till, blev lite bråk i början igårkväll med min gula kirurg, men dom har lugnat ner sig nu.

bara undrar en sak, min naso skiftar färg från "fin" färg till nattfärgen lite då och då, är det bara att han inte är van än? stressad kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle slänga in en bild på firren. jag hajjar dock inte varför bilden blir så suddig, dags för ny kamera kanske.

handmatade honom och min guling med rostade nori alger idag. gulingen käkade med förtjusning, medans nason va på hela tiden och käkade, men spottade ut de sen. va iof första gången jag matade med nori. är detta något som är vanesak eller gillar han bara inte nori?

flingfoder käkar han med nöje. tänkte jag skulle köpa lite spenat och broccolli imorgon då jag har läst att dom gillar det och att det är mycket näring i.

Tänkte även att jag skulle börja tillsätta lite ca och mg för kalkalgerna har stannat till en aning i växten. något märke som är att rekomendera?

Tacksam för svar

post-2031-1446891338635_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T

Tänkte även att jag skulle börja tillsätta lite ca och mg för kalkalgerna har stannat till en aning i växten. något märke som är att rekomendera?

Tacksam för svar

Kul att du fått kirurgen att äta!

Men, om du tycker att ett lyckat "rev i fångenskap" innebär en starkt utrebredelse av rosa kalkalger är optimalet har du tyvärr en helt fel uppfattning enligt min mening...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men, om du tycker att ett lyckat "rev i fångenskap" innebär en starkt utrebredddelse av rosa kalkalger har du tyvärr en fel uppfattning enligt min mening...

Aja, kalkalger på stenarna kan du inte säga är "emot" ett lyckat rev... Blir väll bra mycket snyggare med lite kalkalger på stenarna än ett par brunasvarta stenar :)

Sen kan jag hålla med dig om att på rutor och pumpar mm, där är det ett helvete :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gah, äntligen någon som vill svara på mina frågor :) tack grabbs!

Emil, ska testa lite olika varianter imorgon.. läst någonstans att man kan inhandla orostade nori på typ hälsoaffärer?

Jmaone, det var inte riktigt så jag tänkte.. det var väl mer att kalkalgerna avtar att växa är ett tecken på att ca och mg är för lågt? och då bromsar väl korallernas växt upp också? eller är jag helt fel ute?

Jag vill inte ha ett rosa akvarium, men jag vill ha välväxande koraller.

vad tror ni om färgskiftningarna?

Tack för svaren!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gah, äntligen någon som vill svara på mina frågor :) tack grabbs!

Emil, ska testa lite olika varianter imorgon.. läst någonstans att man kan inhandla orostade nori på typ hälsoaffärer?

Jmaone, det var inte riktigt så jag tänkte.. det var väl mer att kalkalgerna avtar att växa är ett tecken på att ca och mg är för lågt? och då bromsar väl korallernas växt upp också? eller är jag helt fel ute?

Jag vill inte ha ett rosa akvarium, men jag vill ha välväxande koraller.

vad tror ni om färgskiftningarna?

Tack för svaren!!

Jag själv har aldrig testat att köpa i hälsoaffärer, men har hört att det ska finnas :)

Jag har upplevt att mina kalkalger sätter fart när jag tillsätter lode och strontium, så vill du ha bra tillväxt på dom så kan du testa att tillsätta lite....

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aja, kalkalger på stenarna kan du inte säga är "emot" ett lyckat rev... Blir väll bra mycket snyggare med lite kalkalger på stenarna än ett par brunasvarta stenar :)

Sen kan jag hålla med dig om att på rutor och pumpar mm, där är det ett helvete :)

mvh Emil

Nja, Watter med handen på hjäRtat så håller jag inte med. Jag ser inte ett privatägt "rev akvarium" där levande stenen är mer än väl fullt av täckt med "rosa kalkalger" som optimalt...

Tvärtom... Jag personligen har tankar till att det symboliserar... STERILETET.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstå mig rätt, det är inte kalkalgerna jag vill få fart på.. (självklart vill man ha en del) utan det är korallerna som jag vill ska få fart.. använde bara kalkalgerna som ett tecken på att det är för lite mg och ca i karet.

Pecis som jag skrev i inlägget lite längre upp tycker jag att man är rätt ute om man vill ha kalkalger på sina stenar, dom ser jävligt trista ut utan enligt mig. Sen kan jag hålla med JMAONE om att det kan bli jobbigt på rutor, pumpar mm. Men det tycker jag man får ta...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, Watter med handen på hjäRtat så håller jag inte med. Jag ser inte ett privatägt "rev akvarium" där levande stenen är mer än väl fullt av täckt med "rosa kalkalger" som optimalt...

Tvärtom... Jag personligen har tankar till att det symboliserar... STERILETET.

Jag förstår vad du menar, men det är rätt svårt att hålla ett kar fritt från kalkalger om man har rätt värde, ellerhur? Skrubbar du dina stenar när det börjar blir kalkalger på dom då? :) Skämt åt sido, smaken är ju som baken :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår vad du menar, men det är rätt svårt att hålla ett kar fritt från kalkalger om man har rätt värde, ellerhur? Skrubbar du dina stenar när det börjar blir kalkalger på dom då? :) Skämt åt sido, smaken är ju som bekant baken :)

mvh Emil

Jag har tex en gammal ( Jag har haft den i 6 år snart!!!) sjöborre som MUMSAR kalkagler...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått kirurgen att äta!

Men, om du tycker att ett lyckat "rev i fångenskap" innebär en starkt utrebredelse av rosa kalkalger är optimalet har du tyvärr en helt fel uppfattning enligt min mening...

Nja, Watter med handen på hjäRtat så håller jag inte med. Jag ser inte ett privatägt "rev akvarium" där levande stenen är mer än väl fullt av täckt med "rosa kalkalger" som optimalt...

Tvärtom... Jag personligen har tankar till att det symboliserar... STERILETET.

Du kanske kan utveckla lite konkret vad du menar Jonas istället för tråkiga tummen ner-tecken o dylikt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tex en gammal ( Jag har haft den i 6 år snart!!!) sjöborre som MUMSAR kalkagler...

Men visst vill du ha ditt kar fritt från kalkalger så ha det......

Men du ska inte komma och säga till någon nybörjare som är glad över något växer att man är fel ute!!!!!

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...