Gå till innehåll

Rasmus första invånare


Rasmus

Rekommenderade inlägg

jag har gett fryst spenat, funkade bra.

mer,, tja, kan försöka plocka av algerna på stenen i mitten med handen, och ser ut som där är en del på bakrutan med. om du tar bakrutan med skrapa hade jag gjort det precis innan du byter vatten så du kan få med en del då, alternativt sätta i en pump med filter på som fångar upp algerna som lossnar.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Spenat är inte bra som huvudmat för fiskar. Innehåller för mycket oxalsyra och järn och för litet fett. Detsamma gäller broccoli. Men som kör igångfoder för att få fiskar att börja äta kan de vara OK.

Vad ska man köra med sen om man vill variera kosten? jag matar varje dag med något flingfoder som uppskattas, och artemia.

Några gånger i veckan brukar jag ge dom nori alger.

ska väl vara lite variation på det hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mysis är inte heller illa. Räkrom när man ätit räkor är också uppskattat.

Musselkött är också bra ibland.

Hos mig är det i stort sett bara Chromisen som tar torrfoder.

Har jag tillräckligt många Banggaiyngel i ett kar kan de också ta torrfoder bara för att hindra att den bredvid skall få biten men det är nödfoder. Allt frysfoder är godare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hello alla, hoppas att man kan få lite halv snabba svar från er.

Hade tänkt mig en tripp ner till Göteborg imorgon och inhandla lite djur. hade tänkt några räkor då jag har börjat få lite glasrosor och sen någon fisk, gärna som håller sanden ren och fin. kanske att stjöstjärna är bästa alternativet men skulle gärna vilja ha någon firre.

kanske även ska köpa en kirurg, ni som läste min tråd ang. min naso vet ju hur det slutade, vill ogärna att detta ska hända igen. funderar på en hepatus.

är det speglar som gäller för att inte min gula ska bli mördarfisk ala rambostyle igen?

något som man bör tänka på när det gäller räkorna?

Tack för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hujja, nu är jag hemma och den blev varken räka eller fisk som gör rent i sanden. det blev 3 st LS som ska bli en revpelare i mitten av karet med hjälp av lite lim. ska kasta bort den stenen som är eftersom den bara ställer till problem.

sen blev det en palettkirurg som jag håller på att acklamatisera just nu. hoppas den gula lämnar honom i fred.

japp, det va trevligt i gbg! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska du angripa glasrosorna nudå?

Det är otroligt svårt att manuellt ta bort dom då dom oftast går sönder och blir till flera små glasrosor. Bästa är väl pepparmintsräkor en rostratus eller Joes-juice eller andra kemiska bekämpningsmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska du angripa glasrosorna nudå?

Det är otroligt svårt att manuellt ta bort dom då dom oftast går sönder och blir till flera små glasrosor. Bästa är väl pepparmintsräkor en rostratus eller Joes-juice eller andra kemiska bekämpningsmedel.

Anledningen egentligen var väl att jag inte hittade några pepparmintsräkor, bara andra räkor. och jag kommer väl antagligen att inhandla mig några räkor nästa gång jag åker ner till gbg förutsatt att pepparmintsräkorna finns inne då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack! :)

nej, det var inte svårt.. tog 5 min typ.

jag hade ju köpt lim som jag använda till att limma fast dom tre stenarna i varandra, men det visade sig att jag kunde kila fast dom i varandra så att dom ändå stod stadigt. den förra stenen som jag hade i mitten va också fin, lite annorlunda men hade bara massa problem med den, bryopsis och massvis av glasrosor. så nu är den borta och denna pelare ersätte stenen :)

väntar bara på att få släppa i min palett nu med. har droppat i vatten i hinken nu i 1 ½ timma. fick med mig ett plastnät som jag tänkte ha honom i någon timma innan han får simma ut i karet. så får min gula och han bekanta sig lite på avstånd först :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har det gått ett dygn ca. för min palett i sitt nya hem.

riktig kvalitetsfisk! :) åt och stoppade i sig första gången jag provade mata. är helt utfärgad och väldigt aktiv, var gömd på förmiddagen men sen när han väl tittade fram så håller han sig framme. den gula är på han en del och gruffar, hoppas inte det blir som sist.

dessa två fiskar ska jag hålla under uppsikt, märker jag att det blir värre så... i med speglar och mörklägga.

tjo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...