MattiasN Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Hur många ormsjöstjärnor har ni i er kar?Själv har jag just nu tre, två brunrandiga och en svart, i mitt 720 kar, men tror nog att några till skulle kunna vara nyttiga.Läser man biotop-förslagen i "Reef Secrets" så föreslår ju Nilsen o Fosså ganska många ormsjöstjärnor i flera av biotoperna, exempelvis 50st av olika arter i 1500l "reef gorge" systemet, 15-20st i 400l "rubble zone" karet. Det skulle kanske vara all idé att införskaffa ett gäng till?Men hur har ni i era kar?MvhMattias Citera
Andreas K Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Ett antal på 3cm som följt med stenen.MVH/ Andreas Citera
Steffo85 Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 En liten rackare som följde med stenen vet jag om. Planerar i dagläget inte för fler Citera
MattiasN Postat 25 oktober 2006 Författare Postat 25 oktober 2006 det var ju ett magert utbud ni körde med Ingen som har ett kar smockat med ormsjöstärnor? Citera
Draedon Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 jag har tänkt skaffa någon nu i nya burken. måste förstärka städpatrullen... Citera
adddo Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=486Liveaquarias detriuspatruller. Ganska många rekommenderas av dem, sen vill väl dom sälja givetvis, men tror det är nyttigt med ett gäng iaf.Själv har jag en i dagsläget men tänkte skaffa en eller ett par till framöver. Citera
Connaissancen Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 En brunrandig ormstjärna har jag (serpent starfish?), kanske en sådan du skriver att du har. I övrigt har jag smockat (hundratals?) med små (de vita är riktigt små!) randiga taggiga/ludna ormstjärnor. (brittle star?) Men det var kanske inte sådana du menade? Citera
MichaelE Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 se upp för de gröna bara, hade en som käkade upp fisk för lite över 1000 lappen innan jag fattade att det va den.Men annars va den jävligt bra på att rensa bottnen av överblivet käk. Citera
MattiasN Postat 25 oktober 2006 Författare Postat 25 oktober 2006 nja jag tänkte främst på de lite större. Henrik det är säkert samma som jag har,har för mig de heter O. Superba eller nått sånt. Citera
Connaissancen Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 nja jag tänkte främst på de lite större.Jag tror iofs att vissa av dessa brittle stars kan bli mkt biffiga, typ äta fisk... Citera
Lasse Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Jag har upptäckt ett otal svartvitrandiga "armar" som sticker upp här och var från min LS. Trodde det var någon filtrerare - de uppträder på detta sätt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det är ormstjöstjärnor som sticker upp sina armar på detta sätt. Är det någon som vet om det finns filtrerande ormstjöstjärnor?MVH Lasse Citera
Ingvar Hellmalm Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Svar ja Lasse det finns, tyvärr brukar de ej vara så långlivade. Jag hade ett 25 ormsjösjtjärnor i mitt 3000l. Det gäller dock att välja arter som inte fångar fisk på natten (släta stor bruna eller gröna) övriga är av godo. Citera
Capote Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Jag har upptäckt ett otal svartvitrandiga "armar" som sticker upp här och var från min LS. Trodde det var någon filtrerare - de uppträder på detta sätt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det är ormstjöstjärnor som sticker upp sina armar på detta sätt. Är det någon som vet om det finns filtrerande ormstjöstjärnor?MVH LasseJag har massor av de här. Skulle vara kul att få dem id-ade. Citera
Lasse Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ja och de verkar öka i mängd trots att det inte var länge sedan jag hade en Harlekinräka i karet som helt tog slut på mina små kalkalgätande sjöstjärnor. Jag ser små babytrådar växa upp lite här och var. Häftiga är de i alla fallMVH Lasse Citera
Capote Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Kunde inte hålla mig. Letade lite i böckerna och hittade Ophiactis som finns i en microvariant. Fritt översatt: Vanlig liftare med LS vuxen max 2,5 cm, Asexuell fortplantning genom delning, filtrerare, vanligtvis men inte alltid randiga armar 5-6 st. och nu det bästa Lasse: Förökar sig i väl skötta akvarium(så står det faktiskt) Citera
Connaissancen Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Låter intressant. Om det är "Ophiactis" som du skrev, så ser de precis ut som mina små stjärnor. Brukar också se dessa armar sticka ut överallt i LS. Citera
Lasse Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ja och detta akvarie är på 27 liter.MVH Lasse Citera
Capote Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Låter intressant. Om det är "Ophiactis" som du skrev, så ser de precis ut som mina små stjärnor. Brukar också se dessa armar sticka ut överallt i LS.Då har ju du också ett välskött akarium enligt Calfo och Fenner. Citera
Capote Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ja och detta akvarie är på 27 liter.MVH LasseHehe jag förstår kommentaren. Det är ju nästan omöjligt att ha ett så litet akvarium välskött eller hur. Till alla nano-ägare: Detta är INGEN kritik mot nano utan ett käbbel fullt av hjärta mellan två griniga gubbar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.