Gå till innehåll

ormsjöstjärnor


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Hur många ormsjöstjärnor har ni i er kar?

Själv har jag just nu tre, två brunrandiga och en svart, i mitt 720 kar, men tror nog att några till skulle kunna vara nyttiga.

Läser man biotop-förslagen i "Reef Secrets" så föreslår ju Nilsen o Fosså ganska många ormsjöstjärnor i flera av biotoperna, exempelvis 50st av olika arter i 1500l "reef gorge" systemet, 15-20st i 400l "rubble zone" karet.

Det skulle kanske vara all idé att införskaffa ett gäng till?

Men hur har ni i era kar?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upptäckt ett otal svartvitrandiga "armar" som sticker upp här och var från min LS. Trodde det var någon filtrerare - de uppträder på detta sätt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det är ormstjöstjärnor som sticker upp sina armar på detta sätt. Är det någon som vet om det finns filtrerande ormstjöstjärnor?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upptäckt ett otal svartvitrandiga "armar" som sticker upp här och var från min LS. Trodde det var någon filtrerare - de uppträder på detta sätt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det är ormstjöstjärnor som sticker upp sina armar på detta sätt. Är det någon som vet om det finns filtrerande ormstjöstjärnor?

MVH Lasse

Jag har massor av de här. Skulle vara kul att få dem id-ade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och de verkar öka i mängd trots att det inte var länge sedan jag hade en Harlekinräka i karet som helt tog slut på mina små kalkalgätande sjöstjärnor. Jag ser små babytrådar växa upp lite här och var. Häftiga är de i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hålla mig. Letade lite i böckerna och hittade Ophiactis som finns i en microvariant. Fritt översatt: Vanlig liftare med LS vuxen max 2,5 cm, Asexuell fortplantning genom delning, filtrerare, vanligtvis men inte alltid randiga armar 5-6 st. och nu det bästa Lasse: Förökar sig i väl skötta akvarium(så står det faktiskt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och detta akvarie är på 27 liter.

MVH Lasse

Hehe jag förstår kommentaren. Det är ju nästan omöjligt att ha ett så litet akvarium välskött eller hur. Till alla nano-ägare: Detta är INGEN kritik mot nano utan ett käbbel fullt av hjärta mellan två griniga gubbar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...