Gå till innehåll

Marine planted


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Nä, Lasse, hehe, jag har inte mätt algernas vikt, borde kanske ha gjort det, men det slog mig aldrig, kastade bara en ordenlig bunt Caulerpa taxifolia, den började växa väl för fort även för en växtfreak.. :) Vad är din teori?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 632
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nä, Lasse, hehe, jag har inte mätt algernas vikt, borde kanske ha gjort det, men det slog mig aldrig, kastade bara en ordenlig bunt Caulerpa taxifolia, den började växa väl för fort även för en växtfreak.. :) Vad är din teori?

Min teori? Släng nitrattesten - vad f-n den än mäter så är det inte nitrat! Se mitt sista inlägg i min tråd om Red Sea.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen, Lasse, nu har du berövat mig mitt sandslott i form av mitt coola nitratdiagram! icon10.gif

Att det skall vara så svårt att kolla vad man har i nitrat... Svårt också att hitta någon bioindikator vad gäller alger: en vittnande Caulerpa kan vara både nitratbegränsad eller jänrbegränsad. Man får köra på känsla och "gröna fingrar" vilket inte är tillfredställande. Jag vill undersöka om det går att ha det leninistiska synsättet i vad gäller makroalger i saltvatten; där Lenin lär ha sagt att varje kokerska skall kunna styra en stat vill jag kolla om det går att - precis som Tom Barr gjort i sötvatten med växter - ställa upp någon gödningsstategi som tillåter varenda noob att framgångsrikt odla makrosar.

Det går naturligtvis att helt enkelt köra "göd och spola"-teknik som man gör i high-tech burkar i sötvatten, men med större kar kan det ju bli dyrt. Och testmetoden motsvarande PPS i sötvatten verkar inte vara framkomlig vad gäller nitraten,,,bara besvikelser med andra ord. :arg: Det lutar åt "gröna fingrar" och "känsla" mer och mer, vilket kanske inte kan läras ut ordentligt till vem som helst och snabbast möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är tyvärr mkt så gällande saltvatten, 'känsla' och 'öga för förändringar' mm är det viktigaste. stirra ej sig blind på tester och värden, titta i akvariet istället, se beteende förändringar osv.

inte det lättaste att lära ut, kräver viss erfarenhet.

men finns en del generella rekommendationer gällande mkt som funkar för många, men är just det att de är 'generella' och ger inte alltid förväntat resultat.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med att det.

därav är det bra börja med tåliga arter gälladen både fisk och korall, som klarar av lite nybörjar misstag, sedan kan man avancera.

alla kan lära sig, så det ska inte ses som ngt avskräckande med saltvattensakvarium. att läsa på innan är det viktigaste, problemet är att det ofta finns så många olika åsikter så det kan bli förvirrande.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen, Lasse, nu har du berövat mig mitt sandslott i form av mitt coola nitratdiagram! icon10.gif

Att det skall vara så svårt att kolla vad man har i nitrat... Svårt också att hitta någon bioindikator vad gäller alger: en vittnande Caulerpa kan vara både nitratbegränsad eller jänrbegränsad. Man får köra på känsla och "gröna fingrar" vilket inte är tillfredställande. Jag vill undersöka om det går att ha det leninistiska synsättet i vad gäller makroalger i saltvatten; där Lenin lär ha sagt att varje kokerska skall kunna styra en stat vill jag kolla om det går att - precis som Tom Barr gjort i sötvatten med växter - ställa upp någon gödningsstategi som tillåter varenda noob att framgångsrikt odla makrosar.

Det går naturligtvis att helt enkelt köra "göd och spola"-teknik som man gör i high-tech burkar i sötvatten, men med större kar kan det ju bli dyrt. Och testmetoden motsvarande PPS i sötvatten verkar inte vara framkomlig vad gäller nitraten,,,bara besvikelser med andra ord. :arg: Det lutar åt "gröna fingrar" och "känsla" mer och mer, vilket kanske inte kan läras ut ordentligt till vem som helst och snabbast möjligt.

Det är fortfarande så att det kan vara så att dina värden visar ett verkligt förlopp. Du hade dragit en slutsats av det du redovisade - vad jag gjorde var bara att dra en annan slutsats som var baserade på samma fakta. Det intressanta är om du noterat någon tillväxtökning i samband med tillsättandet av det kemiska medlet.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag mätte jag noll för nitraten enligt Saliferts NO3-test, trots små nitratdoseringar 2-3 ggr/v. Testet är helt ofärgat, även när man kikar från sidan. Kan nog vara dags att öka KNO3-dosen eller dosera oftare. Jag matar nog redan så mycket jag kan, har testat att mata ännu mer/oftare men då tar fiskarna inte maten alls, eller så tar de den och spottar ut sedan. Bör nog passa på och höja järngödningen något också. Samtidigt får rensa lite roligt till försäljning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...