Gå till innehåll

Marine planted


PatriksS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 632
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Själv har jag haft mina duster med plattmaskar... *rys*

Hur då? Kom de tillbaka hela tiden? Blev du av med pesten till slut?

Jag ser det som en utmaning att skicka lite alger till dig, hehe...

Hehehe, vad skulle utmaningen gå ut på i så fall? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För lite koffein känner jag... självklart borstmaskar.

Vad gäller alger så skulle jag kunna skicka ner en LS per post och hoppas algen överlever, nu när det är plusgrader ute. Tänkte det är lika bra innan jag sätter in steg #2 i min algbekämpningsplan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser dina plattmaskar ut? :)

Små, bruna, som jättejättetunna fladdrande hudflikar. De sitter oftast väldigt orörligt på glaset, oftast på den sida som belyses kraftigare från fönstret (maskarna är fotosyntiserande som jag förstått). Men du skulle ha sett hur de varvat upp när jag droppat i Flatworm Exit, hehe :) Det är i och för sig ledsamt att behöva döda något levande, men jag valde att prioritera mina makroalger istället för maskar, för dessa illbatingar käkade jäkligt ordentligt på nya makroalgskott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För lite koffein känner jag... självklart borstmaskar.

Vad gäller alger så skulle jag kunna skicka ner en LS per post och hoppas algen överlever, nu när det är plusgrader ute. Tänkte det är lika bra innan jag sätter in steg #2 i min algbekämpningsplan...

Vad har du på den LS:en? *nyfiken* Annars tar jag ju gärna emot allt sådant, kan sedan skicka tillbaka "färdigvuxna" makroalger som tack. Vad har du för algbekämpningsplan förresten: vad skall bort och hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Små, bruna, som jättejättetunna fladdrande hudflikar. De sitter oftast väldigt orörligt på glaset, oftast på den sida som belyses kraftigare från fönstret (maskarna är fotosyntiserande som jag förstått). Men du skulle ha sett hur de varvat upp när jag droppat i Flatworm Exit, hehe :) Det är i och för sig ledsamt att behöva döda något levande, men jag valde att prioritera mina makroalger istället för maskar, för dessa illbatingar käkade jäkligt ordentligt på nya makroalgskott.

Det låter som de små jävlarna som jag har i mitt korallkar =/

HAr sötvattensdoppat 3 ggr, men dem är fortfarande kvar.

Flatworm exit, vad dödar det, mer än just flatworms ?

Vill ju inte att mitt microliv och koraller osv skall ta skada av det..

Måste man byta vatten totalt sen för att bli av med "medicinen" ?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som de små jävlarna som jag har i mitt korallkar =/

HAr sötvattensdoppat 3 ggr, men dem är fortfarande kvar.

Flatworm exit, vad dödar det, mer än just flatworms ?

Vill ju inte att mitt microliv och koraller osv skall ta skada av det..

Måste man byta vatten totalt sen för att bli av med "medicinen" ?

Mvh Fredrik

Flatworm exit skall vara helt och absolut ofarligt för allt annat än just flatworms. Men dessa maskar anses vara väldigt giftiga när de dör, och därför kör man med aktivt kol efteråt, för att ta upp gifterna från maskarna, ej medicinen i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, kanske blir en lösning då att köra med flatworm exit. Tänkte faktiskt köpa mig en hexatenia för att bli kvitt med dem, då den sägs äta flatworms :)

Istället för att hinka i någon medicin som skall döda dem och kanske riskera något.

Vart får man tag på flatworm exit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt läsa på lite överallt, men erfarenheter av predatorer på flatworms verkar vara väldigt blandade, mest negativa. Det är alltså inte mycket som käkar maskarna, och de som gör det äter väldigt lite. Jag köpte Flatworm Exit på Akvarie Hobby i Uppsala, efter att ha kollat på nätet. Ingen av onlinebutiker som jag letat på verkar ha det. Det är inte direkt billigt heller, en flaska som räcker till 1200 liter kostar 285 :- Plus kostnaden för aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De "vanliga" plattmaskarna tar upp näring ur vattnet som används tillsammans med fotosyntesen. De äts av en del gyltor t. ex hexataenia och en del andra fiskar t.ex Synchiropus occelatus. Några räkor äter dem också men jag kommer inte ihåg på raken vilka sorter som skall vara bra. Hos mig har inte plattmaskarna ätit vare sig alger eller cyanobakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Jag har för mig att jag har läst att håller man nere näringsvärdena i akvariet så växer inte plattmaskarna lika mkt. Men har man höga värden så kan en gylta (t.ex hexatenia) eller mandarinfiskar äta och hålla efter dem.

Mina plattmaskar sitter på rutorna och på stenarna åt ett visst väderstreck. Mest troligt pga att där har jag mesta belysningen (gulare lysrör och inte ar

ctinic)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hyfsat många plattmaskar, de satt både på rutan och på LS. De åt inte på alger eller ngt annat heller vad jag kunde se. Macroalger hade jag iofs inte, så där vet jag inte. (hade några ggr den vackra röda Rhodymenia, men den blev hela tiden uppäten av kirurgerna på 2 dagar)

Efter att ha skaffat hexateania har jag inte sett en enda plattmask.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, den här hexataenia som ni fört på tal verkar vara en alldeles för stor fisk för ett nano, attans också... :(

Jag märkte att plattmaskarna började käka på makroalger i takt med att jag drog ner på maten till hela karet. Maskarna käkar dessutom endast på två av mina algsorter, och just dessa alger är jag lite extra mån om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade upp fisken närmare, och den visade sig växa upp till högst 3 tum på längden, och inte som enligt tidigare källor jag sett upp till 10 cm. Kanske kan vara bra att skaffa sig en sådan skönhet, men jag såg att den käkar små copepoder och dylikt, och det är väl inte så bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan dock tänka mig att hexateanian kan bli lite territoriell om den går i för små utrymmen. Som Stig säger så vill den ha gott om gömställen och LS att åka emellan. I mitt 240L har den tagit all LS som sitt revir, och endast kirurgerna får vara i den. Clownerna får snällt hålla sig på de fria ytorna, men det vill de för det mesta ändå.

Det kanske är just min som är sådan, men tänkte nämnda det iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan dock tänka mig att hexateanian kan bli lite territoriell om den går i för små utrymmen. Som Stig säger så vill den ha gott om gömställen och LS att åka emellan. I mitt 240L har den tagit all LS som sitt revir, och endast kirurgerna får vara i den. Clownerna får snällt hålla sig på de fria ytorna, men de vill de för det mesta ändå.

Det kanske är just min som är sådan, men tänkte nämnda det iaf.

Min rör inte mina två gobys - den får till och med stryka på foten för den ena. Meningen är att den skall få gå i mitt Red Sea sedan men sen jag släppte ner den i mitt 27 liters för två veckor sedan så har det inneburit att jag ser mina gobys mycket mer och Hexatanian är en jättekul fisk att iakta. Min erfarenhet från andra aggresiva fiskar är tvärtom - blir det trångt så minskar aggresiviteten ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...