Gå till innehåll

Marine planted


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Efter att ha kört ett high-tech nanoväxtkar vill jag testa att ha ett saltvattens dito, och då i en symbios mellan koraller och makroalger/marina växter.

Av vad jag förstått tvistar de lärde fortfarande om huruvida nitrat & fosfat är skadligt för koraller. Detta torde borga för att avsiktligt kunna göda med nitrat (KNO3), fosfat (KH2PO4) samt mikrogödning (järn m.m.) för växterna skull, samtidigt som man tillsätter Ca, Mg och karbonater för korallernas skull. Man kan i och för sig skippa KNO3 och fosfat så smånigom när jag fått in en hel del koraller som behöver matas kopiöst. Fodret kommer då att omvandlas av bakterierna till nitrat och fosfat. Eller förresten - jag undrar om ammonium ens hinner omvandlas av bakterierna eller om det tas upp av mina makroalger meddetsamma? Algerna/växterna föredrar ju faktiskt ammonium, som tas upp via bladen, - de står och "sniffar" vattnet på ammonium 24/7. Hur det än månde vara med den saken är det minsta man kan förvänta sig är att växterna och algerna delar 50/50 på den inkommande "maten".

Ett problem kan vara att för mycket Ca i saltvattnet kan fälla ut fosfat, vilket jag inte alls är ute efter: det skall enligt min uppfattning finnas såväl nitrat och fosfat som mikronäringsämnen lösta i vattnet, i vart fall under tillräckligt lång tid för makroalger att hinna tillgodogöra sig åtminstone lite grann av den tillsatta gödningen. Tiden får utvisa om fosfat fäller ut eller inte. Dock kör jag för säkerhets skull - för att nitrater och fosfater inte skulle skjuta i höjder - även med DSB (ej plenum) med fint sand. Dvs. hängslen och livrem: både plantorna och dsb:n skall kunna reducera eventuellt näringsöverskott till ofarliga nivåer.

Jag har dock en fråga till alla kunniga därute. Just nu har jag inga koraller eller massa lägre djur som behöver mycket calcium (och magnesium), men jag vill vara beredd med det nödvändigaste när korallerna m.m. hamnar i min burk. Så min fråga är: var skaffar man sig dessa tillsatser? Jag vet att Ca kan man få från CaCl2 från "torrbollen" som går att köpa på bl.a. ICA och Classe, men resten då? Jag skulle vilja DIY:a enligt Farley-Holmes förbättrade recept med tre tillsatser. Alla förslag uppskattas!

post-2642-14468913256007_thumb.jpg

post-2642-14468913256232_thumb.jpg

post-2642-14468913256424_thumb.jpg

post-2642-14468913256606_thumb.jpg

post-2642-14468913256754_thumb.jpg

post-2642-14468913256911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 632
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En liten kommentar till bilderna:

Jag kör två pumpar, den ena på 200 l/t, den andra på 540 l/t. Jag borrade dock ett extra hål (som nu är pluggat igen med lite blå filtermatta) för framtida inköp av ytterligare en pump på 540 l/t att placeras mellan mina befintliga.

Som belysning har jag 3 st 11 watt 7500 K kompaktljusrör. För tillfället kör jag endast med 2 av dessa. Jag vill inte få okontrollerad algtillväxt av den värre sorten just nu pga alldeles för få betare - för närvarande har jag bara två eremiter i karet.

Dessutom har jag installerat en liten (60 mm) fläkt i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

näe, det är inghet tvistande om fosfat och nitrat - det är fullständigt klart att det hämmar tillväxten.

Å fasen.. Har du länkar att läsa mer om det?

Jag har läst de här och dessa studier talar emot påståendet att korallerna lider av för mycket nitrat/fosfat, och påstår istället att förhållandet är det motsatta:

1. Coral growth in high-nutrient, low-pH seawater: a case study of corals cultured at the Waikiki Aquarium, Honolulu, Hawaii

Coral growth rates were near the upper rates reported from the field, demonstrating corals can and do flourish in relatively high-nutrient water. The growth of corals does not appear to be inhibited at concentrations of nitrogen up to 5 M. Statements implying that corals can only grow in low nutrient oligotrophic seawater are therefore oversimplifications of processes that govern growth of these organisms. Some basic guidelines are given for maintenance of coral communities in aquaria.

http://www.springerlink.com/content/g2554037454q13wp/

2. Nutrient limitation in the giant clam-zooxanthellae symbiosis: effects of nutrient supplements on growth of the symbiotic partners

The effect of ammonium (5, 10 M N) and phosphate (2, 5, 10 M P) on the growth of the giant clam Tridacna gigas and its symbiotic dinoflagellate Symbiodinium sp. was examined. A 3 mo exposure to these nutritients significantly increased the N or P composition of the soft tissues, as reflected in a corresponding change in C:N:P ratio. Furthermore, exposure to N or N+P markedly increased the amount of soft tissue, but P alone did not, demonstrating that increased availability of inorganic nitrogen enhances tissue growth of the clam host. With addition of N, or N+P, there was a significant increase in the total number of zooxanthellae per clam, with a corresponding decrease in chlorophyll a (chl a) content per zooxanthella. However, only with N+P was there an increase in the zooxanthellae mitotic index. The inverse relationship between zooxanthellae number and chl a per zooxanthella is consistent with phytoplankton studies indicating conditions of nutrient-limitation. Furthermore, the unaffected C:N:P composition of the zooxanthellae and their relatively low specific-growth rates (4 to 10%) also suggest that they are nutrient-limited in vivo. In particular, their high mean C:N:P ratio of 303:52:1 indicates that, relative to C, they are much more depleted in P and less in N than are free-living phytoplankton. Furthermore, polyphosphates (phosphate reserves) were undetectable, and the activity levels of acid phosphatase in the zooxanthellae were relatively high and not influenced by the host's exposure to increased P concentrations in the sea water, implicating the clam host in active regulation of P availability to its symbiotic algae. This is strong evidence that N-limitation of clam zooxanthellae is a function of the availability of ammonium to the symbiosis while, irrespective of nutrient levels in sea water, clam zooxanthellae still show characteristics of P-limitation.

http://www.springerlink.com/content/l356mk43j4154241/

3. Short-Term Responses of Coral Reef Microphytobenthic Communities to Inorganic Nutrient Loading

The responses of coral reef flat microphytobenthos to short-term exposure to elevated levels of inorganic nitrogen (N) and phosphorus (P) were investigated in 1994 and 1995. Sand samples collected from the reef flat were maintained over 7 d in triplicate cultures with N-enriched (100 $\mu$M NO$_3$), P-enriched (10 $\mu$M P0$_4$), and ambient seawater. A fourth experiment used a treatment of combined N and P enrichment. The sediment samples were assessed for chlorophyll a (Chl a) content and photosynthesis-irradiance (P-I) responses. P-I curves, constructed from area-and Chl a-specific metabolic rates, showed consistently higher maximal rates in the nutrient-enriched samples. Sediments exposed to enhanced levels of N exhibited the highest Chl a content while both N- and P-enriched samples showed increased photosynthetic yield. Very little depletion of nutrients in the water column was detected over time in the batch cultures except in the N+P-enriched treatments where nutrient values dropped to near-ambient levels. Results from these experiments point to N and P colimitation in tropical carbonate sediments.

http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590(199907)44%3A5%3C1259%3ASROCRM%3E2.0.CO%3B2-K

4. The Effect of External Nutrient Resources on the Population Dynamics of Zooxanthellae in a Reef Coral

Experiments were done to determine if ammonium, phosphate and feeding on Artemia nauplii affected the population density of symbiotic algae (zooxanthellae) in the Red Sea coral Stylophora pistillata. Corals were incubated for 14 days under natural sunlight at reduced intensity in running seawater aquaria. The seawater was continuously spiked to give final concentrations of either 20 $\mu$ M ammonium or 2 $\mu$ M phosphate, or both. A second set of similarly treated corals was also fed Artemia nauplii daily. Population density of zooxanthellae in corals spiked with ammonium, or ammonium plus phosphate, approximately doubled, and the ratio of zooxanthellae carbon. nitrogen decreased. Phosphate supplementation alone had no effect. The increase in zooxanthellae numbers was linearly proportional to the increase in protein in zooxanthellae, suggesting that availability of inorganic nitrogen leads to increased protein synthesis in zooxanthellae. Feeding on Artemia alone or together with phosphate had no effect on the population density of zooxanthellae. Feeding on Artemia and ammonium produced a small increase in population density but it was not statistically significant. The small effect could be due to insufficient influx of ammonium in fed animals, or growth of both animal and algae resulting in little or no net change in the population density of zooxanthellae. The results are consistent with the hypothesis that the growth of zooxanthellae in S pistillata from the Red Sea is nitrogen limited.
http://links.jstor.org/sici?sici=0080-4649(19890422)236%3A1284%3C311%3ATEOENR%3E2.0.CO%3B2-X

Dessa studier finner dock att korallerna lider av för mycket nitrat/fosfat:

1. Effect of nutrient enrichment on growth and photosynthesis of the zooxanthellate coral Stylophora pistillata

The effect of prolonged (9 week) nutrient enrichment on the growth and photosynthetic rates of the zooxanthellate coral Stylophora pistillata was investigated. The main questions were: (1) what is the exposure time needed to induce measurable change in growth rate? (2) which are the concentrations of nitrogen and phosphorus required to cause changes in these rates? (3) what is the recovery potential of the corals after the nutrient stress? For this purpose, three tanks (N, P, NP) were enriched with ammonium (N), phosphorus (P) or both nutrients (NP), respectively. A fourth tank © served as a control. The growth of 40 nubbins (10 in each tank) was monitored during four periods: period 1 (nutrient-poor conditions), period 2 (10 pM NH4 and/or 2 pM PO[4] enrichment), period 3 (20 μM NH4 and/or 2 pM PO[4]) and period 4 (nutrient-poor conditions). Period 4 was performed to study the recovery potential of corals after a nutrient stress. During period 1, growth rates remained constant in all tanks. In the P tank, growth rates declined during the two enrichment periods, with a total decrease of 60% by the end of period 3. In the N tank, growth rates remained nearly constant during period 2 but decreased in period 3 (60% decrease). In the NP tank, 50% and 25% decreases were observed during periods 2 and 3. At the end of the recovery period, a regain in growth rate was observed in the N and NP tanks (35 and 30% increase, respectively, compared with the rates measured at the end of period 3) and growth rates returned to 60% of the initial rates. By contrast, in the P tank, there was no regain in growth and a further decrease of 5% was observed. Rates of photosynthesis were often higher during the enriched than the nutrient-poor period (up to 150% increase). Corals with the highest percent increases in maximal gross photosynthetic rate (P[g][max]) had the smallest decreases in growth rate due to nutrient enrichment. In conclusion, high ammonium (20 μM) and relatively low phosphorus concentrations (2 μM) are required to induce a significant decrease in coral growth rate. The largest reduction was observed with both ammonium and phosphorus enrichment. The decrease in growth rate was rapid following nutrient enrichment, since a 10% decrease or more could be observed after the first week of treatment.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1421512

2. Effects of Elevated Nitrogen and Phosphorus on Coral Reef Growth

Long term phosphate $(2 \mu M)$ and nitrogen $20 \mu M urea+ ammonium)$ enrichment of a patch reef at One Tree Island, Great Barrier Reef, caused >50% suppression of reef calcification. This is attributed primarily to the phosphate. It is suggested that this effect is involved, together wiht algal competition and the more usually accepted depression of temperature, in reducing the growth rate of reefs adjacent to upwellings. It is possible that the effect was more general during the first half of the Holocene transgression.
http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590(197909)24%3A5%3C935%3AEOENAP%3E2.0.CO%3B2-0

Den här studien finner att zooxanthelae växte men inte själva skeletten:

1. Nitrate increases zooxanthellae population density and reduces skeletogenesis in corals

Very little information exists on the effects of nitrate on corals, although this is the major form in which nitrogen is prescrit in tropical eutrophie coastal waters. In this study we incubated nubbins ofPorites porites and explants ofMontastrea annularis in laboratory photostats illuminated by halide lamps, with concentrations of nitrate of 0, 1, 5 and 20 M, for 40 and 30 d, respectively, At the end of this period it was found that the population density of the zooxanthellae had increased significantly with increased nitrate concentration, suggesting nitrogen limitation of the growth rate of zooxanthellae in the control group. There were also significant increases in the amount of chlorophylla ande 2 per algal cell, in the volume of the algal cells, and in the protein per cell. Overall, the protein per unit surface increased, but this was attributable solely to increased algal protein: there was no significant change in host protein. Maximum gross photosynthesis normalized to surface area was enhanced by nitrate addition, reflecting the increase in algal population density. There was no change when normalized on a per cell basis. Respiration rate normalized to protein content was decreased by nitrate. The most dramatic change was in the rate of skeletogenesis, which decreased by (unrecongnizable) in both species when exposed to nitrate enrichment. A model is presented which suggests that the diffusion-limited supply of CO2 from surrounding seawater is used preferentially by the enlarged zooxanthellae population for Photosynthesis, thereby reducing the availability of inorganic carbon for calcification. It is concluded that enhanced nitrate levels in tropical coastal waters will have a hitherto unrecognized effect on the growth rate of tropical coral reefs.
http://www.springerlink.com/content/r11243517w788537/

Den här studien finner att tillförsel av nitrat/fosfat gynnar "köttiga" koraller gentemot kalkkoraller:

1. Nutrient-limited productivity of calcareous versus fleshy macroalgae in a eutrophic, carbonate-rich tropical marine environment

The results of a study of nutrient enrichment with nitrogen (N) and phosphorus (P) on productivity and calcification of fleshy and calcareous algae are reported in this study. Plants were collected from a nearshore eutrophic site in the Florida Keys (USA) and experimentally pulsed during the night with combinations of N and P. After several days of pulsing (7–10 days), net productivity, calcification, and alkaline phosphatase activity (APA), were measured. Productivity of fleshy algae were frequently enhanced by N, P, and N+P, during both summer and winter. Phosphorus limited the productivity of Hydroclathrus clathratus during winter and Ulva spp. during summer, whereas nitrogen limited the productivity of Laurencia intricata during both seasons. During summer, Dictyota cervicornis productivity was not enhanced by any nutrient enrichment. Nitrogen limited the productivity of the three calcareous species Penicillus capitatus, Penicillus dumetosus and Halimeda opuntia during winter and that of H. opuntia during summer. Neither N nor P enrichment increased calcification of calcareous species, and P enrichment greatly inhibited calcification of P. dumetosus during winter. Nutrient enrichment enhanced the productivity of the fleshy species to a greater extent than that of calcareous algae. The seawater DIN:SRP molar ratio was low at our eutrophic study site (molar ratio average of 3:1 during winter and 9:1 during summer) compared to more oligotrophic sites in the Florida Keys, suggesting that in carbonate-rich environments, eutrophication shifts nutrient regulation of productivity from P to N. APA activities of fleshy macroalage were higher than calcareous algae, and rates of all macro algae were 2- to 7-fold higher in summer compared to winter. Productivity was also about 3-fold higher in fleshy compared to calcareous species and about 2-fold higher in summer compared to winter. These results suggest that nutrient enrichment enhances productivity of fleshy algae to a greater extent than that of calcareous algae. Thus, overgrowth of calcareous algae by more opportunistic fleshy forms could reduce carbonate accretion in tropical coastlines experiencing increased eutrophication.

http://www.springerlink.com/content/n587114604416p5t/

Sammantaget kommer jag fram till att lite näring med nitrat/fosfat inte kommer att påverka koralltillväxten hela nämnvärt, särskilt mot bakgrund av makroalgerna suger i sig näringen som galningar. I vart fall så påverkas mjukkoraller i positiv riktning, vilket är ju trevligt! :) Att de fann att zooxanthelae växte men inte värden beror ju på att det i normala fall värden som reglerar hur mycket nitrat som algen får, och när man tillför nitrat löst i vatten utifrån, så sätts ju värdbegränsningen ur spel lite grann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calcium ochmagnasium-tillsatser köper du enklast hos handlare som säljer preparat för ballingmetoden- det brukar vara ganska billigt

Okej, som novis får man kanske fråga vad är ballingmetoden? Och vad kan det kosta att köpa magnesium? Jag behöver väl också bikarbonat, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, jag ska läsa det där ikväll, men dom pratar om små mängder och du var inne på att tillsätta...

Men av egen erfarenhet så "ser" jag korallerna växa sedan jag började näringsreducera med zoelith baserad metod.

Macrona tror jag bestämt får tillräcklig näring med det som finns i burken, speciellt med DSB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför köra en skitvattenbiotop, Fosfat och nitrat är ju näringsämnen och mycket näring gör att koraller blir bruna och de kan växa för fort så deras kalkskelett blir poröst och bräckligt. Fosfat och nitrat gynnar också skitalger så trådalger kommer som ett brev på posten efter ett tag och de gynnar definitivt inte korallerna utan tvärtom, dessutom blir akvariet fult och ogästvänligt. Du kan inte jämföra ett växtakvarium med ett saltvattensakvarium för i korallrevakvaristiken strävar vi efter så näringsfattigt vatten som möjligt. vattnen på korallreven kan jämföras med en öken, strömmar från kallare vatten för med sig näring som t.ex plankton och det konsumeras otroligt fort i utkanterna på reven och längre in så är det inte mycket kvar till resten. Du måste förstå att alger och koraller inte är växter för det finns knappt några marina växter, sjögräs är den enda jag kommer på faktiskt och den finns inte på korallreven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, jag ska läsa det där ikväll, men dom pratar om små mängder och du var inne på att tillsätta...

...ca 5-10 ppm KNO3 och kanske 1-2 ppm KH2PO4. Så det är inga gigantiska doser. :)

Macrona tror jag bestämt får tillräcklig näring med det som finns i burken, speciellt med DSB

Det tror jag med, men grejen är ju att min burk är just nu "kliniskt" ren, det finns ingen sediment, detritus, redox eller nedbrytning att tala om och mängden mat är obefintlig. Det är därför jag behöver ge makrosarna lite hjälp på traven, en kick-start så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du behöver calciumchlorid,natriumkarbonat. magnesiumklorid och magnesiumsulfat - brukar kosta 150 :-kg i runda slängar i högrent utförande

Detta då sammanlagt för allting eller 150 spänn för vardera ämne? Jag är lite tight på budgeten för akvariet, därför frågar. Och det kan man köpa i vanliga akvariebutiker som handlar med saltvattensgrejer, eller finns det att köpa någonstan i typ färghandel eller stormarknad eller..? Uppskattar verkligen all hjälp, Greger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför köra en skitvattenbiotop, Fosfat och nitrat är ju näringsämnen och mycket näring gör att koraller blir bruna och de kan växa för fort så deras kalkskelett blir poröst och bräckligt. Fosfat och nitrat gynnar också skitalger så trådalger kommer som ett brev på posten efter ett tag och de gynnar definitivt inte korallerna utan tvärtom, dessutom blir akvariet fult och ogästvänligt. Du kan inte jämföra ett växtakvarium med ett saltvattensakvarium för i korallrevakvaristiken strävar vi efter så näringsfattigt vatten som möjligt. vattnen på korallreven kan jämföras med en öken, strömmar från kallare vatten för med sig näring som t.ex plankton och det konsumeras otroligt fort i utkanterna på reven och längre in så är det inte mycket kvar till resten. Du måste förstå att alger och koraller inte är växter för det finns knappt några marina växter, sjögräs är den enda jag kommer på faktiskt och den finns inte på korallreven.

Svärd, jag vet att du har massa erfarenhet bakom dina ord, och det väger ju mycket tungt, för oavsett vad teorin säger är det först i praktiken som man vet om något fungerar eller inte. Det är därför jag är öppen för förslag och lyssnar mycket gärna på vad alla har att säga, för att sedan läsa på ytterligare inna jag bildar min egen uppfattning.

Samtidigt får man hålla i åtanke att bl.a. ovan refererade studierna (om man läser hela texten och inte bara abstrakten) undersökte oftast förhållanderna med tillsats av ammonium (NH2?), ej nitrat (NH3). Och det är ju allmänt känt att ammonium är dels giftig för det levande, och dels triggar samtliga alger oavsett sort. Att tillsätta ammonium i ett akvarium är därför uteslutet.

Men samtidigt är det faktiskt så att det är oerhört svårt att näringsbegränsa "skitalgerna": de klarar sig på typ en tusendels av ett ppm, dvs. även om vi inte kan mäta någon nitrat/ammonium i våra burkar så innebär det inte att algerna är näringsbegränsande. Skitalgerna består dessutom oftast av kanske en enda cell eller ännu mindre (tänk grönvatten - s.k. diatomer), och kan snappa upp minsta ammoniumutsläpp på nolltid. Det är ammoniumet skitalgerna trivs och frodas på, ej på nitrater. Det är nog det som många missar. Det är därför man för att odla phytoplankton kör med växtgödning för krukväxter. Den gödningen innehåller väääldigt mycket ammonium, vilket kombinerat med ljust leder oundvikligen till grönvatten, även utan någon startkultur.

Vad får vi av denna kunskap (att skitalger aldrig kan vara näringsbegränsade)? Jo, genom att eliminera ammoniumspikar i våra burkar kan vi bli kvitta algplågan. Och det är här de riktiga skillnaderna mellan metoderna kommer in:

1. High-tech-folket använder skummare + diverse filter som tar bort all näring utan urskilling (däribland ammonium).

2. Low-techies kör med djupa sandbäddar och med sump fulla med säg Caulerpa. Till den här gruppen hör även jag, fast med den skillnaden att jag, förutom en djup sandbädd, även flyttat upp Caulerpan till min visningstank. Inget konstigt med det. :)

Varför jag gjorde det? - Jo, jag vill kombinera allt i en burk. Dvs. precis som så många andra gjort före mig så vill jag med hjälp av DSB och Caulerpan utesluta ammoniumspikarna som alltid kommer med varje matning. Jag kör med hängslen och livrem: under tiden DSB:en ansamlar tillräckligt med nedbrytningsbakterier så håller Caulerpa vakt över mina ammoniumnivåer. Och eftersom jag har bara två eremiträkor och matar mycket lite så är risken ganska överhängande att Caulerpan "kroknar", att den inte får tillräckligt med näring. Därav tillsats av KNO3 och KH2PO4 samt lite NutriSi (mikrogödning med järn, bor, mangan m.m.) Men DSB och Caulerpa är där inte bara för att bekämpa ammonium, utan även att göra vattnet så näringsfattigt som möjligt, när jag väl skaffat mig massa koraller. Det är ju ingen mening att näringsbegränsa vattnet nu när jag har bara två kräftor och inga koraller. :D När bottnet är väl inkört - kan ta hand om allt avfall och köra sin denitrifieringsgrej och massa korallerna kommit på plats så kan jag säkert överväga att ta bort makroalgerna, vi få se.

Makroalgerna är dock en fin algsort: de tar bort ammoniumet ur vattnet långt bättre än olika nitratfilter kan göra och på det sättet kan begränsa skitalger, och samtidigt tillför lite skönhet till akvariet. ;)

Det finns också en annan fördel med att kunna tillsätta näring i oorganisk form. Hur många brottas med röda cyanobakterier? Jag vet att Lasse i sin tråd hade det i mollyhotellet och åtgärdade (?) problemet genom att fälla ut fosfat med hjälp av calcium. Ett annat sätt hade kunnat vara att hälla i lite KNO3 i karet och vips så har man återställt "balansen" i karet. Cyanobakterier uppkommer ju när det finns tillgång till fosfat men när övriga alger/växter är nitratbegränsade. Genom att tillföra nitrat så gynnar man sina makrosar och, efter att sugit ut de befintliga mattorna med cyano, så ser man till att dessa inte kommer tillbaka genom att underhålla en viss rimlig nitratnivå. Den nivån behöver inte alls vara hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte gigantiska mängder!! det är enormt gigantiska mängder ju! i alla fall fosfaten, den västa av de 2.

ppm fosfat

0,03 (bra)

0,01

0,10 (kritiskt)

0,03

0,25 (hämmad koralltillväxt)

0,50

1,00

3,00

1,00

Men Svärd, jag har ju påpekat ett par gånger att jag inte har några koraller alls nu, så att tillföra lite nitrat/fosfat i alla fall inte påverkar någonting just nu. Men eftersom jag vill kunna ha ett litet revakvarium, så vill jag gå till botten med det här. Har du någon vetenskaplig ursprungskälla till de här nivåerna? En hänvisning till en artikel av Eric Borneman duger också bra, där finns ju bl.a. bra referenser till varifrån han hämtat det han påstår (dessutom så skriver han väldigt väldigt bra!).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hursomhelst,ska bli väldigt intressant att följa detta projekt:smiley20:

Tack Christer! Fast utvecklingen kommer nog att vara väldigt långsam pga att jag inte har tillgång till polare som kan fragga av lite koraller/mjukisar gratis, och att köpa för 450:- per korall i affären har jag inte råd med. Jag kommer nog att övervaka säljes annonser här på SG istället. :)

P.S. Ni som kastar massa Xenia eller annat på månadsbasis kanske kan PM:a mig så kan jag köpa detta för en symbolisk summa och genom att skicka ett förfrankerat vadderat kuvert. D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är speciellt med koraller är symbiosen mellan djur och alg. Algerna får näringsämnen från djurets ämningsomsättning och tvärtom. Det gör att koraller växer och mår bra i vatten med mycket mindre oorganisk näring än alger. Skall de få den konkurrensfördelen mot algerna skall den näringshalten vara låg. Organisk näring tar korallerna upp och restprodukterna föder symbiosalgerna. Men detta samband är inte perfekt därför behövs oorganisk gödning i vattnet också.

Bali, där många av de snyggaste stenkorallerna odlas har en nitrathalt under 0,5 mg per liter och fosfaten är givetvis mycket lägre. Men som sagt LITE näring behövs. Jag skulle tro det räcker med storleksordningen 10 cm fisk på 500 liter vatten.

Det som då skits ut och bryts ned bör räcka för korallerna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig:

Japp, jag har läst någonstans att korallerna får 70 % av sina näringsbehov via zooxanthelae genom ljuset, 25 % via organiska ämnen (maten) och 5 % genom oorganiska. Och eftersom korallerna behöver förhållandevis mycket mat, så kommer de att utsöndra massa "avfall" också, och det kommer makroalgerna tillgodo. Dessutom vill jag skaffa mig lite fler krabbor, kanske någon räka. Djuren behöver ju också mat, vilket i sin tur blir näring för alger.

Det är min långsiktiga mål: att systemet skall vara självförsörjande, med många olika nischer och näringskedjor. I starten är det dock enligt min mening nästan ett måste att göda - väldigt lite, men ändå - för att makroalgerna inte skall svälta ihjäl. Ungefär samma tanke som för bakterier: man kan inte odla bakterier i bottnet om jag inte häver i organiska ämnen i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oha!

Vilken intressant debatt! Ska ta och läsa igenom alla referenserna ikväll.

Jag själv tycker att detta är ett mycket spännande och intressant projekt. Jag var ju inne på ett marine planted med koraller. Däremot hade jag tänkt ha karet fostfatbegränsat, dvs bara doserna NO3. Problemet som Svärd ju pekade på är att för höga näringshalter ger dåliga koraller. Det beror på att zooxen och korallerna lever av olika saker och som jag ser det så kan korallerna "styra" zooxen bättre när korallerna tar in N och P som partikulärt och organiskt N och P än som löst nitrat och fosfat. Själva kalcifikationen är en väldigt okänd process men några, Borneman om jag kommer ihåg rätt, har en tes om att fosfat direkt påverkar transporten av Ca++ och CO3-- inuti korallen negativt. Jag ska leta upp denna.

Koraller kan leva och må bra i närigsrika laguner men de bilder vi har på näthinnan när vi säger koraller är reeftoppar och reefplatåer där korallernas livsformer ser annorlunda ut.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...