Gå till innehåll

Marine planted


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Tack Robert. Jag gjorde min överrinningskam av locket från en GB Glass burk (två liters).

1. Jag klippte ut originalinsuget.

2. Storleken på den hemmagjorda kammen är lite större än det urklippta originalet, och också lämnade kvar lite korta pinnar från originalkammen i mitten som stöd. På så sätt pressas kammen mot de kvarvarande väggarna av vattenflödet automatiskt.

3. Jag klistrade på en liten "fot" på baksidan för att kammen skulle hålla sig på plats även när jag stänger av pumparna. Limmet jag använt är snabblim med cyanoakrylat.

Det var nog det.

Jag tänkte göra om kammen till någonting genomskinligt, men har inte orkat ta tag i det än. :)

Bilder:

dscf0001yd0.th.jpg

dscf0002in3.th.jpg

dscf0003qw2.th.jpg

dscf0004ez6.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 632
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har märkt att Caulerpa racemosa verkar växa på natten. Märkligt. Skall försöka posta lite bilder med en natts mellanrum emellan (från den gångna natten).

Växter går över till "vanlig" cellandning när det blir mörkt (och *förbrukar* då syre). Eftersom det troligtvis har varit ljust innan det blev mörkt så har växten (genom fotosyntesen) lagrat upp lite socker. Detta socker kan den snaska på när det är mörkt, så den kan faktiskt fortsätta att växa "av bara farten". Speciellt om du släcker allt ljus på en gång. Normalt sett brukar växter bara "cellandas" för att klara sig till nästa soluppgång, men om du överraskar dem genom att bryta strömmen så är de inte riktigt förberedda. Du borde kunna se samma sak med andra snabbväxande alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill se bilder från ikväll också! Det här är "gör" intressant. Sker tillväxt i mörker (med hjälp av lagrat socker som Tintomara för fram, vilket inom parantes jag tror på också) så innebär det att de tar upp näringsämnen även under mörker och detta med omvänd ljusperiod kanske inte behövs i refugium. Patrik, kan du offra ett dygn nästa helg och fota en gång i timmen eller åtminstone varannan timme? Kunde vara roligt att få dokumenterat denna roliga iaktagelse.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sker tillväxt i mörker (med hjälp av lagrat socker som Tintomara för fram, vilket inom parantes jag tror på också) så innebär det att de tar upp näringsämnen även under mörker och detta med omvänd ljusperiod kanske inte behövs i refugium.

CO2 är anlednignen för omvänd ljusperiod som jag fattat det. De två fotolasterna, display och refugium, balanserar varandra. Angående näringen så har jag hört på flera ställen att många macros "läcker" näring på natten, en av anledningarna till att ha macros under 24h belysning. Om C. Racemosa inte gör det är den ju extra lämpad som refugium alg.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill se bilder från ikväll också! Det här är "gör" intressant. Sker tillväxt i mörker (med hjälp av lagrat socker som Tintomara för fram, vilket inom parantes jag tror på också) så innebär det att de tar upp näringsämnen även under mörker och detta med omvänd ljusperiod kanske inte behövs i refugium. Patrik, kan du offra ett dygn nästa helg och fota en gång i timmen eller åtminstone varannan timme? Kunde vara roligt att få dokumenterat denna roliga iaktagelse.

MVH Lasse

Ja, jag tyckte att det var märkligt, jag skall försöka viga mig åt att fota med jämna mellanrum så fort jag får tillfälle till det.

Förresten. Jag har tänkt på en sak. Just nu är karet, 27 liter, belastat med två clowner. Det går också en putsarräka där, men man kan nästan bortse från den vad gäller den biologiska belastningen. Rent intuitivt och erfarenhetsmässigt så känns det som att akvariet skulle kunna klara ytterligare en till två clowner för att understödja makroalgstillväxt.

Om man nu skulle få för sig att räkna på det utifrån de faktiska förhållanden (två clowner i 27 liter) och för de vanligt förekommande akvarievolymer:

2 clowner / 27 liter = 0,07 clowner per liter vatten

I en 200-liters balja skulle det motsvara en belastning från:

0,07 * 200 = 14,8, avrundat 15 clowner.

I en 500-liters:

0,07 * 500 = 35 clowner

I en 750-liters (typ som Svärds FOWLR):

0,07 * 750 = 52,5, dvs. avrundat 53 clowner.

Och slutligen i en 1000-liters balja:

0,07 * 1 000 = 70 clowner.

Med andra ord kan ett system - som är uppbyggt på motsvarande sätt som mitt, där makroalger står för den huvudsakliga näringsexporten (dvs. precis som i sötvatten), ta hand om så många fiskar som räknats fram ovan utan någon annan exportutrustning.

Inte så pjokigt faktiskt, med tanke på avsaknad av skummare och fosfatfilter. Det svåra är väl att få tag på makroalgerna som näringsexportörerna, men det går ju det också med lite tålamod. Mina makroalger kostade ca 160 spänn sammanlagt, resten poppade upp från den levande stenen.

Räknar man det på mängd mat istället, så får jag fram följande:

Jag matar 1 krm fryst artemia och 1/3 krm fryst räkmix, allt en gång per dag. För att få en viss marginal kan jag räkna på enbart artemian då:

1 krm / 27 liter = 0,04 krm per liter

I ett 200-liter kar motsvarar det:

0,04 * 200 = 8 krm. Räknar man med att det går 5 krm på 1 tsk, så kan man alltså mata 1 tsk och 3 krm foder per dag. Systemet kan alltså tåla en sådan mängd käk dagligen.

I ett 500-liters kar motsvarar det:

0,04 * 500 = 20 krm, eller exakt 5 tsk dagligen.

I ett 750-liters kar då:

0,04 * 750 = 30 krm, dvs. 6 tsk dagligen.

I ett 1 000-liters:

0,04 * 1 000 = 40 krm, dvs. 8 tsk dagligen.

OBS!! I beräkningarna ovan utgår jag från riktiga kryddmått och riktiga teskedsmått, i alla fall sådana som man kan köpa på ICA och där det står 1 ml på 1 krm och 5 ml på 1 tsk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den här posten (post 499) visade jag bilder på Caulerpa racemosa från förrgår och från igår.

För den late, bilden från förrgår:

dscf0023jh7.th.jpg

Här är vad jag ser just nu, strax innan ljuset släcks.

dscf0007sl2.th.jpg

dscf0004nc5.th.jpg

Vad tycks? (om bilder inte vill visa sig korrekt, högerklicka på bilden och välj "Öppna i nytt fönster").

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocellaris Clownfish - Tank-Bred

(Amphiprion ocellaris)

Click here for a larger image p_88039.jpgQuick Stats

Minimum Tank Size: 20 gallons

Care Level: Easy

Tank Conditions: 72-78°F; sg 1.020-1.025; pH 8.1-8.4; dKH 8-12

Max. Size In Aquarium: Up to 3½"

Color Form: Orange, White

Temperament: Peaceful

Reef Compatible: Yes

Diet: Omnivore

Compatibility: View Chart

Origin: Tank Bred

Family: Pomacentridae

Tank Bred: Yes

Det här är väl det minsta de ska ha!?

Mvh

/Anders & Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tidigare inlägg till svar har blivit bortraderat av en moderator. Andra moderatorer har beretts tillfälle till att granska förfarandet.

Under tiden kan jag nämna att ingen fisk är egentligen skapt för att vistas i akvarier, särskilt saltvattensfisk. Se bara på de där rosa, strömlinjeformade fiskar som går i stimm vid reven. Eller andra fiskar för den delen. Många fiskar som säljs i handeln kan i naturen avverka hundratals kilometer, eller i vart fall vistas vid kilometerlånga korallrev, men blir "inspärrade" i våra akvarier, oavsett om det är en 10 liters eller en 1000 liters. För de som har stora kar har också stora fiskar. Clowner vistas väl kanske lite mera vid sin värdanemon och har ett ganska litet avgränsad revir.

Det är naturligtvis inte optimalt med två clowner i en nano, men den diskussionen intresserar mig egentligen inte, för den diskussionen tar aldrig slut, folk blir upprörda, det blir känslomässigt laddat och kan lätt sluta i "gräl". Med makroalger gör jag ändå allt för att livsbetingelserna för mina små älsklingar blir så goda som det överhuvudtaget går.

I och med att detta är min tråd, och jag har tidigare sagt att det inte gäller några restriktionen om vad som får behandlas här i tråden, så får jag väl göra ett undantag. Diskussioner om vilka fiskar bör hållas i si och så stora vattenvolymer får tas i en separat tråd, ej här. En sådan diskussionen motverkar också till en viss del syftet med nanokar, nano-forumet här på SG och i ännu större utsträckning nano-reef.com.

Hoppas ni har överseende med detta. Jag förstår att diskussionen startades utifrån omtanke om djurens hälsa, och där kan jag bara hålla med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Man efterfrågade lite bilder på mina pestalger i den här tråden, men jag postar bilderna i min tråd för helhetskänslans skull:

Hejsan

Försökte hitta lite bilder från ditt akvarium, men lyckades inte.

Vore intressant och se bilder och följa utvecklingen av akvariet med en någorlunda kontinuerlig uppdatering av bilder, värden osv. Eftersom de flesta författare förespråkar att försöka hålla låga nitratvärden och 75 ppm får väl anses som högt. Vore som sagt intressant och följa akvariet med detta värde.

Först nu hade jag tid och ork för lite bildtagning av mina pestalger. Det enda jag har att erbjuda är dock lite döende trådalger på två ställen i karet, resten är algfritt. Rutorna har jag inte putsat på ett tag, kanske en vecka, möjligen längre. Hur som helst, här är pixen:

Trådalger på vänster sida på bakrutan akvariet:

dscf0001kz0.th.jpg

Trådalger på höger sida på bakrutan:

dscf0004si7.th.jpg

Diatomer på vänster sidoruta:

dscf0005xa3.th.jpg

Diatomer på höger sidoruta:

dscf0020qz1.th.jpg

I övrigt vit sand där gröna kalkalger håller på att etablera sig, ganska snyggt faktiskt, ser ut som små godisgröna kulor:

dscf0021mf8.th.jpg

dscf0023gi7.th.jpg

Och så en helhetsbild:

dscf0026yo0.th.jpg

Och allt detta med 75 ppm nitrat (mätt med Saliferts NO3-test) och 1 ppm fosfat (mätt idag med Saliferts PO4-test). Därför kan jag, i vart fall för min egen del, dra slutsatsen att det inte är höga nivåer av nitrat och fosfat som "göder" skitalger. Hade det sistnämnda stämt, skulle min burk vara en stinkande algpöl.

EDIT: Oops, glömde - som städpatrull har jag bara en enda snigel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jobbiga flytten till ett nytt kar har påbörjats. Det är långtifrån kul att flytta över något som nu äntligen, efter alla experiment, är stabilt och algfritt, till ett nytt kar: vilka moln av damm/detritus virvlas upp, ni skulle bara se det! Så här ser det ut i det nya karet, en vecka efter start (sry för lite alger på framrutan):

dscf0029zc7.th.jpg

dscf0030gq3.th.jpg

Obs! Inget är aquascapat än, inriktningen just nu är på tillväxt, jag behöver en växtmassa att jobba med, därför ser det så drivhusaktigt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är fel på det gamla: en siliconfog börjar släppa rätt ordentligt på mitt gamla nano, och jag vill inte riskera komma hem till en vattenpöl på parketten. Det värsta är också att det är långt ner i karet. :( Mitt nya är ca en vecka gammal, håller på och flyttar innehållet från det gamla dag för dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara fresta dig med en alg som kommit som "fern" med en sändning från filipinerna.

MVH Lasse

Damn you, Lasse!!! icon10.gificon10.gif Du vet ju att sådant väcker enormt ha-begär, och att det inte går att skicka för vädret om jag skulle vilja köpa en stickling av dig... Ser verkligen otroligt fin ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Damn you, Lasse!!! icon10.gificon10.gif Du vet ju att sådant väcker enormt ha-begär, och att det inte går att skicka för vädret om jag skulle vilja köpa en stickling av dig... Ser verkligen otroligt fin ut!

Vi fixar en stickling senare om den överlever

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi fixar en stickling senare om den överlever

MVH Lasse

Låter bra, tack tack, Lasse!

Här är kampen mot plattmaskar i full gång. Pytsade i nyss Saliferts Flatworm Exit, 10 droppar för mina 37 liter vatten. Maskarna ser ut att dö... La i en hel del aktivt kol också för att ta upp gifterna från maskarna, då dessa anses vara mycket giftiga.

Anledningen till att jag behandlar karet är att dessa maskar käkar mina alger! Har aldrig trott det om plattmaskar, trodde det var ett exklusivt bekymmer för folk med Acropororer, men jag ser klart och tydlig tecken på urgröpningar från dessa plattmaskar på de lite hårdare algerna. Jäkla pest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...