Gå till innehåll

Marine planted


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Instämmer!

Börjar bli riktigt snyggt.

Har du kollat nått om bubbelalger vs. andra macro? Det är en grej jag har funderat på nämligen om bubblisarna kan hamna som vinnar i konkurranse med andra alger i samma kar.

mvh Mattias

Tack tack! Bubbelalger är långsamma som f-n, i alla fall för mitt tålamod, så jag är inte alls rädd för dem, snarare vill jag ge dem lite extra omtanke för de är ganska snygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 632
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Betydligt bättre än dina senaste bilder !!

Speciellt stenen med skivisar var ju lite kitsch !

Får du inga kalkalger eller städar du bort dom ??

.

Tackar!!

Jag får inga andra alger förutom makrosar och lite kiselalger på rutorna. De sistnämnda verkar min ensamma snigel hålla under kontroll. Får dock lite kalkmaskar på bakrutan (ser ut som små sjärnor på längre håll), de är kanske nyttiga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heh, kulalger är inte så snabbväxande som jag trott. De är snygga till färgen (grön metallic) och hela karet kan spegla sig i en sådan kula. Skapligt snygga, ger en rolig touch till det hela.

Jag har också klämt sönder en sådan alg med förhoppning om att "seeda" karet lite mer på sådana alger, men påståendet om att man kan få en invasion av dessa alger om någon av dem spricker verkar inte alls stämma. Jag har inte fått några nya i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de sprider sig inte om bubblan spricker. du får vänta på att det växer nya, mina blev ganska stora och några helt lila av kalkalger.

~Henrik

Jag har också klämt sönder en sådan alg med förhoppning om att "seeda" karet lite mer på sådana alger, men påståendet om att man kan få en invasion av dessa alger om någon av dem spricker verkar inte alls stämma. Jag har inte fått några nya i alla fall.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upplevt samma sak med dessa kulalger; varken fysiskt våld av både mig och lägre djur har fått dom att sprida sig som många beskriver som en löpeld. Snarare tvärtom, det dyker inte upp några nya... (Vilket är lite synd då jag kan hålla med om att dom är rätt coola med sin grönmetallic nyans)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat vattnet idag, och... jiippiiieee - totalt ofärgat fosfattest!!! Helt sjukt, inga vattenbyten, massa torrfoder för fiskarna dagligen (låångt mer än vad de äter upp), massa phytoplankton doseras friskt, biobollar/filtersvampar och ---> uppmätt noll i fosfat.

Måste firas faktiskt! (med cider eller juice naturligtvis...) ;)

Nitratet ligger för säkerhets skull runt 20 med Saliferts test. Better safe then sorry.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste inläggen om Valonia sp. Den tillhör Siphonocladales och är en av de som inte sifonerar konstant utan bygger en skiljevägg som den har sin cytoplasma i. Den förökar sig genom celldelning alltså både med hjälp av innehållet och själva skiljeväggen.Namnet Valonia kommer från Venediskt dialekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste inläggen om Valonia sp. Den tillhör Siphonocladales och är en av de som inte sifonerar konstant utan bygger en skiljevägg som den har sin cytoplasma i. Den förökar sig genom celldelning alltså både med hjälp av innehållet och själva skiljeväggen.Namnet Valonia kommer från Venediskt dialekt.

Intressant, tack Ted! Vet du förresten hur får man den att växa snabbare, mina växer tämligen långsamt? Fast de kanske redan växer med maximal takt, sådant kan man kanske inte påverka enbart med gödningen, utan ligger antagligen i dna.

Det som också är intressant med denna alg är att en ny knopp/boll/kula synes bildas inne i den redan befintliga, för att sedan på något sätt poppa upp. I alla fall om jag observerat riktigt. Märklig alg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga tips förutom dom du redan känner till.

Visste du förresten att makroalger bidrar till förstörelsen av ozonlagret via sin produktion av klor och brom. Vet att du inte är nån miljöforskare men de kan va skoj att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat upp det lite, dock ej fördjupat mig särskilt i det. Så här säger en länk:

The depletion of stratospheric ozone due to the effects of ozone-depleting substances, such as volatile organo-halogens, emitted into the atmosphere from industrial and natural sources has increased the amount of ultraviolet radiation reaching the earth's surface. Especially in the subpolar and polar regions, where stratospheric ozone destruction is the highest, individual organisms and whole ecosystems can be affected. In a laboratory study, several species of marine macroalgae occurring in the polar and northern temperate regions were exposed to elevated levels of ultraviolet radiation. Most of the macroalgae released significantly more chloroform, bromoform, dibromomethane, and methyl iodide-all volatile organohalogens. Calculating on the basis of the release of total chlorine, bromine, and iodine revealed that, except for two macroalgae emitting chlorine and one alga emitting iodine, exposure to ultraviolet radiation caused macroalgae to emit significantly more total chlorine, bromine, and iodine. Increasing levels of ultraviolet radiation due to possible further destruction of the stratospheric ozone layer as a result of ongoing global atmospheric warming may thus increase the future importance of marine macroalgae as a source for the global occurrence of reactive halogencontaining compounds.

Det hela verkar vara en ond cirkel: industrier, men även makroalger, släpper ut ämnen som förstör ozonlagret, vilket i sin tur tillåter mer ultraviolett strålning nå havet/marken, något som i sin tur leder till att makroalger producerar mer ozonförstörande ämnen osv. Värst synes det vara i polara regioner (nord- och sydpolen, och omkringliggande områden).

Det är dock inte bara makroalger som - förutom människan - som bidrar till det hela. Även andra primärproducenter är lika "skyldiga" - se t ex här och här.

För lite info om människans påverkan och åtgärder:

"human-made ozone-depleting substances such as chlorofluorocarbons (CFCs),

halons and hydrochlorofluorocarbons (HCFCs)".

- se bl.a. här.

Jag tror i och för sig inte att min burk bidrar med särskilt mycket, men ändå en tanskeställare.

Lite mer av samma:

http://www.springerlink.com/content/4u1nrru3nnf9amau/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...