Lasse Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Man kan fälla ut fosfat med kalkvatten i saltvattens akvarier.Fungerar bra men när pH sjunker kan en del fosfat komma tillbaka i lösnig. Det är väl huvudanledningen till att några är rädda för begagnad levande sten.(+ kanske utfälld koppar från medicinering).pH under 7,8 i sötvatten i alla fall. Använde detta faktum för att gasa/bromsa algtillväxt (fytoplankton) i ett försök i mitten av 90-talet. Troligvis samma pH i saltvatten. (alltså ganska lätt att göra den beg. stenen fosfatfri i en hink med lägre pH om man vill. Släng vattnet med den urlakade fosfaten sedan.)MVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Den där gröna växten som du har i ditt kar...va e det för nått?Och hur får man tag i en sån växt? Nån som har i gbg och jag kan få köpa lite?:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Jag tror att det i princip går att minska fosfatmängden i levande sten genom att sänka pH i en hink med pump i. Haken är att fosfatet har fällts ut som komplex med kalk bland annat så att det är inte så där jätte lösligt. Det kan behövas en massa vattenbyten och tillsatser av syra innan det är klart.Jag tror att det är bättre att alltid när man köper beg sten använda fosfatbindare i karet. (Och hålla väldigt noga utkik efter glasrosor och andra roligheter precis som med ny sten). Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 Den där gröna växten som du har i ditt kar...va e det för nått?Och hur får man tag i en sån växt? Nån som har i gbg och jag kan få köpa lite?:-)Det är en makroalg, Caulerpa. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 Jag tror att det är bättre att alltid när man köper beg sten använda fosfatbindare i karet.Vilka fosfatbindare tänker du på, Stig? Något som kan särskilt rekommenderas? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morphriz Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Hej litet shoptips till multilivsforms karet http://www.marine-life.biz/ har lite skojjiga macrosar inne. Både Halimeda Ovalis och en Ulva sort.(eller två om man räknar in den de kallar "sea lettuce" vilket jag tror är en Ulva)... De har lite svampar oxå och "finfärgade" Ricordea Yuma, fast de tar de 80 euro för. Tom billigare här uppe i norr... mvh Mattias Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Jag tror egentligen att det spelar ingen större roll vilken fosfatbindare man har så länge den är järnbaserad. Rowaphos, Aquaphos, Timophos och allt vad de heter.Men Aluminiumbaserad är jag litet rädd för. Där har det varit några rapporter om problem i samband med mjukkoraller (Sarcophyton). En trolig teori är att det har att göra med för snabbt fall av fosfathalten och att med försiktig användning är det inga problem.Men om det alltid ? går bra med järnbaserad använder jag hellre det. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 men skickar dom levande djur åxå?? E inte det lite osäkert att göra? ganska dyrt för lite grönska i karet:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 akta dig för att sätta i caulerpa i karet du blir inte av med det sen det kommer att kväva dina koraller å växa överalt.Det finns macro alger som man kan ha under kontrall typ halmida och lite andra som jag inte kan namnet på tyvär man som sagt akta dig för caulerpan Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morphriz Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 De skickar levande, overnightar i hela europa. Dyrt? Tja, vill man ha en billig hobby är nog salt inte nånn bra ide. mvh Mattias Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 ändå coolt att dom skickar via post! Men antar att det inte e så säkert att det man beställer överlever då? Men caulerpa ser ju inte ut att va svår att ta bort om man vill de! ? Dessutom e den väldigt dekorativ med sina gröna borst!:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morphriz Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Huh! Caulerpa är halvt omöjlig att få bort, den förökar sig på massor med olika sätt. Personligen skulle jag nog inte sätta den i displayen utan ha den i ett refugium. mvh Mattias Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 men den e ju så fin juuuuuuuuu:-)) vad för sätt förökar den sig? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 kirurger är bra på att ta bort oönskad caulerpa i karet,vill du ha tag på caulerpa timmy,så finns det en hel del här på forumet som har Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Hej litet shoptips till multilivsforms karet http://www.marine-life.biz/ De har lite svampar oxå och "finfärgade" Ricordea Yuma, fast de tar de 80 euro för. Tom billigare här uppe i norr... mvh MattiasNja det Yuma jag såg kostar mellan 40-80 euro ändå coolt att dom skickar via post! Men antar att det inte e så säkert att det man beställer överlever då? 15-dagars garantihttp://www.marine-life.biz/catalog/garantie.php?language=en Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 värst va alla arger e rika på mineraler och vitaminer:-)blir ju hungrig ju:-) kan man äta dom? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 I Japansk, Koreansk och Thailändsk husmanskost ingår alger. Men alla arter används inte. Jag tror det mest är stora brunalger man ser i soppor och såser men även någon grönalg. Är inte Nori en grönalg? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Haha sitter du och smygsurfar på jobbet Wrang? Ja 15 dagars garanti e ju bra!:-) Dom har många olika sorter åxå:-) Har du nån xenia eller caulerpa som du vill bli av med wrang?:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 Haha sitter du och smygsurfar på jobbet Wrang? Ja 15 dagars garanti e ju bra!:-) Dom har många olika sorter åxå:-) Har du nån xenia eller caulerpa som du vill bli av med wrang?:-)Jobbet??Nej inget hemma utav de du vill haAlgerna har min Vlaminigi ätit upp å xenian trivs ej här hemma länge Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 tänkte mest på att du loggar in och ut ganska ofta!:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 11 november 2006 Författare Dela Postat 11 november 2006 Huh! Caulerpa är halvt omöjlig att få bort, den förökar sig på massor med olika sätt. Personligen skulle jag nog inte sätta den i displayen utan ha den i ett refugium. mvh MattiasSäg inte det: börja göda med oorganik så dör den som bara den. Den dör förresten även om man inte göder med någonting. En skum och mäkta känslig planta. Så att beställa utifrån och betala frakt för en sådan kinkig "växt" är nog inte att rekommendera. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 november 2006 Dela Postat 11 november 2006 jag har skickat inom sverige,det har funkat bra,men från utlandet är det nog värre Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 kanske man kan få lite? köpa?:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Caulerpan är känd som det härdigaste macroalgsläktet.Det är bara det att ibland dör den utan synbar anledning.Men när den inte fått för sig att dö tål den lite eller mycket ljus, lite eller mycket strömning i karet och rena eller övergödda kar. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 hmmm låter ju intressant! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg