Gå till innehåll

Marine planted


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Man kan fälla ut fosfat med kalkvatten i saltvattens akvarier.

Fungerar bra men när pH sjunker kan en del fosfat komma tillbaka i lösnig.

Det är väl huvudanledningen till att några är rädda för begagnad levande sten.(+ kanske utfälld koppar från medicinering).

pH under 7,8 i sötvatten i alla fall. Använde detta faktum för att gasa/bromsa algtillväxt (fytoplankton) i ett försök i mitten av 90-talet. Troligvis samma pH i saltvatten. (alltså ganska lätt att göra den beg. stenen fosfatfri i en hink med lägre pH om man vill. Släng vattnet med den urlakade fosfaten sedan.)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 632
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tror att det i princip går att minska fosfatmängden i levande sten genom att sänka pH i en hink med pump i. Haken är att fosfatet har fällts ut som komplex med kalk bland annat så att det är inte så där jätte lösligt. Det kan behövas en massa vattenbyten och tillsatser av syra innan det är klart.

Jag tror att det är bättre att alltid när man köper beg sten använda fosfatbindare i karet. (Och hålla väldigt noga utkik efter glasrosor och andra roligheter precis som med ny sten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej litet shoptips till multilivsforms karet :)

http://www.marine-life.biz/ har lite skojjiga macrosar inne. Både Halimeda Ovalis och en Ulva sort.(eller två om man räknar in den de kallar "sea lettuce" vilket jag tror är en Ulva)... De har lite svampar oxå och "finfärgade" Ricordea Yuma, fast de tar de 80 euro för. Tom billigare här uppe i norr... :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror egentligen att det spelar ingen större roll vilken fosfatbindare man har så länge den är järnbaserad. Rowaphos, Aquaphos, Timophos och allt vad de heter.

Men Aluminiumbaserad är jag litet rädd för. Där har det varit några rapporter om problem i samband med mjukkoraller (Sarcophyton). En trolig teori är att det har att göra med för snabbt fall av fosfathalten och att med försiktig användning är det inga problem.

Men om det alltid ? går bra med järnbaserad använder jag hellre det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akta dig för att sätta i caulerpa i karet du blir inte av med det sen det kommer att kväva dina koraller å växa överalt.

Det finns macro alger som man kan ha under kontrall typ halmida och lite andra som jag inte kan namnet på tyvär man som sagt akta dig för caulerpan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej litet shoptips till multilivsforms karet

http://www.marine-life.biz/

De har lite svampar oxå och "finfärgade" Ricordea Yuma, fast de tar de 80 euro för. Tom billigare här uppe i norr...

mvh Mattias

Nja det Yuma jag såg kostar mellan 40-80 euro ;)

ändå coolt att dom skickar via post! Men antar att det inte e så säkert att det man beställer överlever då?

15-dagars garanti

http://www.marine-life.biz/catalog/garantie.php?language=en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha sitter du och smygsurfar på jobbet Wrang?

Ja 15 dagars garanti e ju bra!:-) Dom har många olika sorter åxå:-) Har du nån xenia eller caulerpa som du vill bli av med wrang?:-)

Jobbet??

Nej inget hemma utav de du vill ha

Algerna har min Vlaminigi ätit upp å xenian trivs ej här hemma länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huh! Caulerpa är halvt omöjlig att få bort, den förökar sig på massor med olika sätt. Personligen skulle jag nog inte sätta den i displayen utan ha den i ett refugium.

mvh Mattias

Säg inte det: börja göda med oorganik så dör den som bara den. ;) Den dör förresten även om man inte göder med någonting. En skum och mäkta känslig planta. Så att beställa utifrån och betala frakt för en sådan kinkig "växt" är nog inte att rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...