Gå till innehåll

någon som kan identifiera detta?


Hultis

Rekommenderade inlägg

tack jaken.

jaha.. vad ska hända härnäst med karet då tro?? har nog haft det mesta snart tror jag! det får bli en dynamit gubbe i retur röret så skiten flyger till månen på nyårsafton! så trött är jag på detta nu..

vad tycker ni? ska jag sätta mig i bilen och åka iväg och köpa en hexatenia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa planarier ser man ofta i nya kar. De försvinner av sig själv. Enda fisk som äter dom vad jag vet är Hexataenia som någon nämde. Jag har för mig att jag läst någonstans att dessa planarier är beroende av kiselhalten i vattnet och när den minskar (efter en inkörningsperiod) så dör dom. Jag har dock aldrig se att dom gör någon skada mer än att vara fula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, tack det lugnade ner mig en smula det ni skrev.. men efter vad man hört om deras föröknings tempo blir man lite orolig, det var väl inte så farligt som det verkade på mig heller.. jag ville ha en bra ursäkt till att åka iväg till butiken som ligger 6 mil bort oxå ;) fick mig en liten hexatenia och ett gäng med euphyllia divisa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa planarier ser man ofta i nya kar. De försvinner av sig själv. Enda fisk som äter dom vad jag vet är Hexataenia som någon nämde. Jag har för mig att jag läst någonstans att dessa planarier är beroende av kiselhalten i vattnet och när den minskar (efter en inkörningsperiod) så dör dom. Jag har dock aldrig se att dom gör någon skada mer än att vara fula.

så dom här planarierna skulle komma pga en ökad kiselhalt i vattnet? att karet visserligen är bara ett år gammalt men ändå?? kan det vara osmosen som inte fungerar längre som den ska eller hur får man en ökad kiselhalt? ökad silikat mängd då, för kiselalger uppstår väl genom ökad silikat mängd eller har jag missat nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina planarier kommer för att det finns bra förutsättningar för dem att föröka sig. Det beror inte på hög eller låg halt av ett ämne utan på hela samspelet i karet. Födokonkurens, platskonkurens, förökningstakt och brist på predatorer är sådana faktorer som bestämmer vilken organism som just i det givna tillfället tar "över makten". De fyller en uppgift i ditt kar och de är som de flesta säger relativt ofarliga, om du tar bort dem kanske du öppnar för en annan betydligt otrevligare organism - det riskerar du alltid när du arbetar i ett dynamiskt ekosystem. Blir de för många så de verkligen stör på grund av sitt antal (monokultur är aldrig bra) så skaffa en Hexataenia och låt den beta ner beståndet.

Be Jurgonh skicka en cola och simma lugnt:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silicate är samma sak som kisel. Kisel är det svenska ordet och silicate är engelska...

Lite off topic men ändå. Är det verkligen så? Har för mig att kisel och silicat är mycket när besläktade kemiskt men ändå olika ämnen. Är det någon som kan bekräfta eller säga till att jag inte fattat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du inte har nått silikatfilter på din osmos, så kan det ju vara från kranvattnet det ommer, mät kranvattnet och kolla kiselhalten =)

det var dåligt med sådana filter på den gamla osmosen.. jag har gått länge i tankarna om den verkligen fungerade som den skulle, jag mätte bara silikat värdena på utgående vatten på osmosen. men eftersom algerna får näring hela tiden verkar det som att det är nåt ämne som åker med.. men det var säkert nåt som man inte kunde mäta sig till med salifert testerna. den osmosen ligger nu mera på hyllan då jag har en ny med nitrat/silikat? filter på. jag har dock inte provat kran vattnet men det ska bli!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...