nelson Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Hejsan!Undrar om ni kan rekomendera något bra program för att klippa och klistra i digitalvideofilmer. Det program som var med kameran är inte specielt bra nämnligen.Har hört att nerovision ska vara bra men är det värt pengarna?Tacksam för svar hls Nelson Citera
Borg Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Har du testat pinnacle ? det är ett kanon prg att fixa och dona med filmer i datorn.// Borg Citera
Clownen Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Pinnacle definitivt.Är detta en freeware? Vilken är den senaste versionen?MvhPeter Citera
Andreas Keller Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Själv gillar jag Adobe Premiere för man kan göra lite mer avancerade saker. Men pinnacle är väldigt lätt att komma igång med. Citera
nelson Postat 28 oktober 2006 Författare Postat 28 oktober 2006 HejsanTack för era svar, när jag är redo så kommer en film på burken.Nelson Citera
nelson Postat 29 oktober 2006 Författare Postat 29 oktober 2006 Hejsan!Kan man bränna ner på DVD kvalitet på detta?Familjefilmer vill man ju helst ha på dvd, enligt mig.NelsonHar du testat windows movie maker? Citera
Klubbsson Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Windos Movimaker passar mig att använda bara för att det är urlätt och klarar det mesta, Pinnacle´s program har jag provat men det blev att jag fortsatte med Move makerDu han spara med DVD kvalitet, fast det förutsätter att du har en HDV kamera som kan spela in med den kvaliten, och inte en DV kamera Citera
nelson Postat 30 oktober 2006 Författare Postat 30 oktober 2006 Hejsan!Tänkte inte på det. Jag formulerar om frågan.Kan man bränna ner på en dvdskiva med det programmet?Kanske en dum fråga men jag vet inte så mycket om sådant.Hls Nelson Citera
Laggeman Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Windos Movimaker passar mig att använda bara för att det är urlätt och klarar det mesta, Pinnacle´s program har jag provat men det blev att jag fortsatte med Move makerDu han spara med DVD kvalitet, fast det förutsätter att du har en HDV kamera som kan spela in med den kvaliten, och inte en DV kameraEn DV-kamera är fullt tillräckligt för att spara ner på en DVD. Man behöver ingen HDV-kamera(HDV=HighDefinitionVideo?) för att få bra kvalité. En DV-kamera klarar utan problem att spara ner i DVD-kvalité då en vanlig köp-dvd inte har högre upplösning än vad en vanlig DV-kamera klarar av att spela in i. Visst finns det DVD-filmer som har en högre bit-rate, men de har bara en mindre komprimering(superbit) än vanliga filmer. DV-film är okomprimerat jämfört med vad DVD är. 1 minuts film från en DV-kamera tar upp långt mer plats än vad en minuts DVD tar, eller hur? Pinnacles version 9 och senare saknar en grej som de innan har, att man kan ställa in uppspelningshastigheten på filmen till att passa ett visst musikstycke tex.Annars är det fullt tillräckligt. Citera
Scooby_doo Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 1 minuts film från en DV-kamera tar upp långt mer plats än vad en minuts DVD tar, eller hur? Det stämmer, får ha gott om plats på hård disken när man lägger över frånn dv kameran för redigering.Själv kör jag med Pinnacle version 8, vilket funkar bra för 'hemmabruk'. Dock tycker jag ej deras komprimering/rendering funkar bra när man ska lägga det på dvd skiva, kör med annan mjukvar där (gratis). Dvs, jag gör all redigering i Pinnacle och sparar ner filmen i 'rå' format, sedan använder jag annan mjukvara som komprimerar, och vi den lägger in kapitel mm.~Henrik Citera
nelson Postat 31 oktober 2006 Författare Postat 31 oktober 2006 Hejsan!Nu har jag lyckats med att göra en film för datorn så nu ska jag bara göra en som har lite stadigare bild. Jag kommer att ladda upp en film på putfile i fall någon skulle vara intresserad.Hls Nelson Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.