Gå till innehåll

Program till dv-kamera?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Undrar om ni kan rekomendera något bra program för att klippa och klistra i digitalvideofilmer. Det program som var med kameran är inte specielt bra nämnligen.

Har hört att nerovision ska vara bra men är det värt pengarna?

Tacksam för svar hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Windos Movimaker passar mig att använda bara för att det är urlätt och klarar det mesta, Pinnacle´s program har jag provat men det blev att jag fortsatte med Move maker

Du han spara med DVD kvalitet, fast det förutsätter att du har en HDV kamera som kan spela in med den kvaliten, och inte en DV kamera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Windos Movimaker passar mig att använda bara för att det är urlätt och klarar det mesta, Pinnacle´s program har jag provat men det blev att jag fortsatte med Move maker

Du han spara med DVD kvalitet, fast det förutsätter att du har en HDV kamera som kan spela in med den kvaliten, och inte en DV kamera

En DV-kamera är fullt tillräckligt för att spara ner på en DVD. Man behöver ingen HDV-kamera(HDV=HighDefinitionVideo?) för att få bra kvalité. En DV-kamera klarar utan problem att spara ner i DVD-kvalité då en vanlig köp-dvd inte har högre upplösning än vad en vanlig DV-kamera klarar av att spela in i. Visst finns det DVD-filmer som har en högre bit-rate, men de har bara en mindre komprimering(superbit) än vanliga filmer. DV-film är okomprimerat jämfört med vad DVD är.

1 minuts film från en DV-kamera tar upp långt mer plats än vad en minuts DVD tar, eller hur?

Pinnacles version 9 och senare saknar en grej som de innan har, att man kan ställa in uppspelningshastigheten på filmen till att passa ett visst musikstycke tex.

Annars är det fullt tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minuts film från en DV-kamera tar upp långt mer plats än vad en minuts DVD tar, eller hur?

Det stämmer, får ha gott om plats på hård disken när man lägger över frånn dv kameran för redigering.

Själv kör jag med Pinnacle version 8, vilket funkar bra för 'hemmabruk'.

Dock tycker jag ej deras komprimering/rendering funkar bra när man ska lägga det på dvd skiva, kör med annan mjukvar där (gratis). Dvs, jag gör all redigering i Pinnacle och sparar ner filmen i 'rå' format, sedan använder jag annan mjukvara som komprimerar, och vi den lägger in kapitel mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...