Gå till innehåll

Hjälp tack


Victoria

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har satt igång min skummare midiflotor ( Aqua-Medic) gjort precis som man ska men det kommer inget skum. Det kommer inte vidare mycket syrebubblor - som jag hade trott att det skulle göra, pumpen är på 5 watt, är det någon som vet hur många liter det kan vara i timmen? ( i manualen står det att man ska ha en pump på 200-300 l/h) Är det så att det kan ta ett tag innan det börjar skumma? Syrestenen är helt ny.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar ett tag innan skummningen kommer igång så att du får skum i koppen.

Men det där med att det inte kommer mycket syrebubblor låter konstigt, ska vara helt vitt i skummaren av bubblor.

har du syresten i trä?, det tror jag man ska ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar ett tag innan skummningen kommer igång så att du får skum i koppen.

Men det där med att det inte kommer mycket syrebubblor låter konstigt, ska vara helt vitt i skummaren av bubblor.

har du syresten i trä?, det tror jag man ska ha!

Hej Pimo

Jo jag har en syresten i trä. men det kommer inte många bubblor från den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har satt igång min skummare midiflotor ( Aqua-Medic) gjort precis som man ska men det kommer inget skum. Det kommer inte vidare mycket syrebubblor - som jag hade trott att det skulle göra, pumpen är på 5 watt, är det någon som vet hur många liter det kan vara i timmen? ( i manualen står det att man ska ha en pump på 200-300 l/h) Är det så att det kan ta ett tag innan det börjar skumma? Syrestenen är helt ny.

Victoria

Hej Victoria jag har också en luftpump på 5w och den har 2x192L/H och en äldre luftpump på 5w okänd luftkapasitet båda två har jag till varsin midiflotor och de ger massor med syrebubblor! Konstigt att det inte gör det hos dig... kanske luftpumpen är trasig? annars vet jag inte vad det kan vara....

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ok, skumt, vad är det för luftpump du har då?

det är tätt mellan luftpumpen och skummaren så att det inte läcker luft i någon anslutning eller så?

Jag tycker personligen att jag har fått ihop den bra men det kan ju vara så att pumpen som är på 5 watt inte är tillräckligt - fast det är ju konstigt det med eftersom den dem rekommenderar på Aqua Medic´s hemsida och i skummarens manual är en pump på 4 watt. Ja ja jag får väl koppla ur allt och kolla så att det är tätt. Tack Pimo.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Victoria jag har också en luftpump på 5w och den har 2x192L/H och en äldre luftpump på 5w okänd luftkapasitet båda två har jag till varsin midiflotor och de ger massor med syrebubblor! Konstigt att det inte gör det hos dig... kanske luftpumpen är trasig? annars vet jag inte vad det kan vara....

Mvh Henrik

Ja det kanske är så att pumpen är för gammal. Kan det vara så att syrestenen tar sin tid när den är ny innan den släpper igenom max antal bubblor?

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är bäst då den är ny, då är "sprickorna" i den små o du får fina små bubblor, skaffa ett par sådana trästenar o byt en gång i veckan o låt den nybytta torka ordentligt. Det tar ett tag innan en skummare kommer igång, har man gjort rent den så tar det någe dag eller två innan den skummar ordentligt igen. Ha is i groggen bara så skummar det snart!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Victoria. Skummaren skall fyllas med små luftbubblor ungefär 1,5 dm från toppen av röret. Gör det inte det så får du inte ut tillräckligt med luft från syrestenen. Ta bort slangen från syrestenen men låt den sitta kvar i luftpumpen, det skall då komma kraftigt med luft och låta en hel del.

Det kan ta någon/några dagar innan det börjar samlas skum i koppen. Skulle det samlas mer vatten än skum så får du strypa lufttillförseln mha en klämma på slangen mellan pump och stenen. Det kan ta någon vecka innan du fått till rätt luftmängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och inte att förglömma, om du inte har en backventil på slangen så se till att luftpumpen är placerad ovanför vattennivån, annars så kan den få en häverteffekt vilket gör att du tömmer akvariet ut på golvet om pumpen lägger av, t.ex. vid ett strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och inte att förglömma, om du inte har en backventil på slangen så se till att luftpumpen är placerad ovanför vattennivån, annars så kan den få en häverteffekt vilket gör att du tömmer akvariet ut på golvet om pumpen lägger av, t.ex. vid ett strömavbrott.

Det är bra att veta sånt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Garanterat fel på syrestenen. Detta problem uppstod ibland på den gamla goda tiden då 95% av skummarna var med träutströmmarstenar.

P.s Kan man kalla en träutströmmare för sten?

Hej

Ska köpa en ny sten i morgon och funkar inte det så blir det en ny pump. Tack för tipset

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv provat med keramisk och den var bara markant bättre än "vanliga" stenutströmmare. När jag bytte till trä blev det en enorm skillnad.

Jag får väl köpa på mig några träutströmmare så jag har här hemma. Men nu åkte luftpumpen i golvet så jag får nog ta och ordna en ny sådan med *suck* Åh alltid ska det vara något! Varför kan det inte bara flyta på!

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köpa ny pump så kolla efter pump med variabel utblås; du kan reglera mängden luft, då kan du styra skummaren lite mer. Jag köpte en med två utblås på en vanlig akvariebutik o sen kopplade ihop de två till en slang. Hade mycket bra skummning. Kommer dock inte ihåg vad pumpen heter, men den är rund i ena hörnet och är mörkgrå/blå.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...