Gå till innehåll

märkligt, kan det vara farligt?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Upptäckte just att slangen i en av mina dunkar med Tropic Marines liquid calcium har blivit helt vit och slemaktig. Slangen till dunk c, som väl i huvudsak ska innehålla natriumfritt salt (men jag har ingen förpackning som jag kan kolla på, så jag vet inte excakt vad den innehåller, men det är lösning 3 el c), har användt "vanlig" genomskinlig 4mm slang till den dunken, sillikonslangen räckte inte riktigt så jag tog vanlig akvarieluftslang.

Vad kan det bero på och kan plasten i slangen börjat lösas upp eller ge ifrån sig några konstigheter? Slangen har som sagt blivit vit och slemaktig, vet inte hur innehållet i dunken ska smaka, men nu smakar det inte bara saltvatten iallafall.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte just att slangen i en av mina dunkar med Tropic Marines liquid calcium har blivit helt vit och slemaktig. Slangen till dunk c, som väl i huvudsak ska innehålla natriumfritt salt (men jag har ingen förpackning som jag kan kolla på, så jag vet inte excakt vad den innehåller, men det är lösning 3 el c), har användt "vanlig" genomskinlig 4mm slang till den dunken, sillikonslangen räckte inte riktigt så jag tog vanlig akvarieluftslang.

Vad kan det bero på och kan plasten i slangen börjat lösas upp eller ge ifrån sig några konstigheter? Slangen har som sagt blivit vit och slemaktig, vet inte hur innehållet i dunken ska smaka, men nu smakar det inte bara saltvatten iallafall.....

är det så att slangen börjar fräta så råder jag dig att sluta att smaka på innehållet :skrattar::x:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det så att slangen börjar fräta så råder jag dig att sluta att smaka på innehållet :skrattar::x:skrattar:

BAHH, om det e så möt krut i vattnet kan man ju konsumera det av andra anledningar;)

Nej nu ska vi va lite allvarliga, personligen skulle jag bytt ut slangen och släng dunken med det konstigsmakande vattnet, dumt att ta några risker när det inte rör sig om några större kostnader.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det var inte riktigt meningnen, fick vatten på läpparna när jag sniffade på slangen :) men jag tror nog inte det smakade mumma innan heller....

ska försöka byta ut slangen mot sillikonslang, frågan är bara om slangen kan ha gett ifrån sig något giftigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag funderar oxå på mjukmedlet, men slangen är lika mjuk och följsam som innan.... En annan märklig sak är att det är endast i dunkan som slangen blir påverkad, trots att den konstant står med vatten i sig hela vägen till doserpumpen och i dunken ser det ut som både in och utsida förändrats....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...