Gå till innehåll

Victoria´s Percula 90


Victoria

Rekommenderade inlägg

Hej igen

Ja då har man äntligen fått sig ett alldeles eget akvarium, visst jag har haft mitt nano (AN - Paradise) på 27 liter men kände ganska snabbt att det var lite väl lite så jag har under en lång tid kikat runt efter ett nytt kar. Eftersom jag skulle vilja ha ett enkelt men komplett akvarium så kändes Perculan ganska självklar. Har nu köpt ett begagnat akvarium med all teknik som behövs. LS har nu gått i mörker i ca 3 månader och fortsätter att göra så hos mig tills jag har fått upp min MH - Armatur där jag har en BLV - 150 watt - 14000 k. Jag ska även kompletera med 2 lysrör. Har nu ett AquaGlo lysrör som ska bytas ut. Jag ska iallafall skaffa mig ett Osramm 67 eftersom jag älskar den effekten. Nu har jag alltså kommit så långt att jag har karet igång med ca 40 kg sten och ett tunt lager fin sand 0,1-0,3 mm. Pumparna som jag fick med är orginalpumparna men dem ska bytas ut eller kompleteras med en streampump eller så tar jag över makens när han ska införskaffa sig nya nu. Han har väl lite förtur nu med inköp.

Skummaren är en midifloter och den kommer jag att behålla, vad jag har förstått så är den duglig i mitt akvarium. UV - filtret ska kopplas in idag. Jag har ett Fluval ytterfilter där jag har satt in fosfatremover till att börja med. Ja jag måste säga att det känns skoj att få ett akvarium där man har utvecklingsmöjligheter i jämförelse med mitt lilla nano.

Att bygga upp stenen var ett Helvete måste jag säga. Det blir aldrig som man hade tänkt sig. Ville gärna har några pelare men insåg när stenen kom hem att det inte skulle bli så bra iallafall. Men efter en hel kväll med ryggont och tusentals skärsår i fingrarna så lyckades jag att få till det. Jag är nöjd.

Ja, vi får väl se hur det här går.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lycka till och glöm inte bilderna! ;)

känne rigen det där med aquascaping.. är ett h-e. men för att citera en lokal saltis: "äh, jag slänger bara i stenen... inte är det nån som har möblerat i haven så varför ska man göra det i akvariet?" :skrattar:

*skrattar* Ja det är så sant som det var sagt. Nejdå bilder kommer, men nu ser man knappt in i karet eftersom sanden är nyinkommen och att lysröret jag har igång gör inte mycket effekt. Men det kommer det lovar jag.Tack

Victoria A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det blev "storebror" till AM Chromis istället? Blir nog hur kul som helst.

Hej Gustav

Jo det blev det. Visst något större men som sagt, enklare med lite större kar. Ja det kommer att bli jätteskoj verkligen. Men nu med två "stora" kar i hushållet så kommer det att ta sin tid att nå sina drömmar med inköp etc. Men det blir nog bra eftersom man behöver bara pluta lite med munnen så får man som man vill ( haha). Inget ont Bjarne gubben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helt underbart med två saltnördar under samma tak:smiley20:

Haha ja det tror jag Bjarne tyckte med innan han insåg att jag hade tänkt mig ett större kar än vad han. Och sedan blir det ju lite sisådär med inköp eftersom nu är vi ju två som bara VILL ha.

Och vårat vardagsrum som är ganska litet som det är blev inte större av ytterligare ett akvarium. Men men det är sånt vi KAN leva med ;)

Men visst kan inte annat än att säga att det är ganska optimalt att ha en gemensam hobby som sin livspartner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snacka om att ha det förspänt.

Själv får man ta det lite försiktigt i etapper för att få till stånd med några investeringar och det blir inte helt sällan utan diverse mothugg.

Men, tjurig är man, precis som sin andra hälft...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snacka om att ha det förspänt.

Själv får man ta det lite försiktigt i etapper för att få till stånd med några investeringar och det blir inte helt sällan utan diverse mothugg.

Men, tjurig är man, precis som sin andra hälft...

*ler* ja det är väl så. När Bjarne började för några år sedan så fanns det inte mycket intresse från min sida men det kom mer och mer. Började följa med på saltvattensträffar etc. Visst jag måste erkänna att jag var irreterad på det konstanta surrande och alla jäkla kablar överallt men det fick han snabbt åtgärda. Men inte bara att det är skoj det är väl för underbart vackert att sitta och titta på. Och det här med tjurighet, ha det finns det gått om i den här familjen med .. Men från min sida då!

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite funderingar. Stenen som jag skrev tidigare har gått hos sin förra ägare (som endast hade muränor) i mörker i ca 3 månader, när jag fick hem akvariet så blev det helt nytt vatten. Nu tänkte jag börja sätta igång mitt MH ( i morgon) jag har fått lite olika besked angående timmar osv. Någon som kan vara lite mer spec. och ge mig lite goda råd hur jag kan göra detta!. Sedan undrar jag när jag kan börja mäta värden osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du kan börja köra med 1h MH första veckan och ta lite nitrit, nitrat och fosfatvärden. Ser det OK ut kan du gå upp till 2h veckan därpå och hålla lite "allmän koll"...

Hejsan

Tack ja jag antar att det är så det kommer att bli, tålamod, tålamod och åter tålamod.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Sedan undrar jag när jag kan börja mäta värden osv.

Börja kan du väll göra nu.;) När det finns behov och anledning är svårare så det svarar jag inte på.

Ska du flytta över innehållet från nanot till detta kar, eller? Lycka till med projektet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja kan du väll göra nu.;) När det finns behov och anledning är svårare så det svarar jag inte på.

Ska du flytta över innehållet från nanot till detta kar, eller? Lycka till med projektet!

Mitt nano är ganska tomt :/ bara fisken och städarpatrullerna är där i. Eftersom jag ville ha min sten som jag hade där så hamnade alla mina koraller i Bjarnes kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en bra luftpump till salu (Schego WS3), blir din för en relativt billig peng om det är av intresse.

Åh tack det var snällt av dig att tänka på mig men jag skulle vilja ha igång den imorgon. Har redan väntat några dagar

:( . Jag får väl köpa mig en ny pump.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...