Gå till innehåll

Victoria´s Percula 90


Victoria

Rekommenderade inlägg

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag är måhända lite dumsnål, men jag brukar helt enkelt strunta i testerna under första veckorna och låter allt ha sin stilla gång. Jag tror att har man förberett med fosfatfilter och sånt kan man vänta ett tag och bara gradvis öka på belysningstimmarna. Börjar man bli lite osäker på vad som försingår kan man naturligtvis ta ett test...

Bättre att hålla tillbaka på testandet än att testa för ofta (när det är inkörning och inget levande är i burken), för så roligt är det inte. =)

Ser det som bättre att spara dom testerna tills det kommer något levande i som kan råka illa ut om man inte har koll på vattenvärdena, och då kan ju just det testet vara slut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är måhända lite dumsnål, men jag brukar helt enkelt strunta i testerna under första veckorna och låter allt ha sin stilla gång. Jag tror att har man förberett med fosfatfilter och sånt kan man vänta ett tag och bara gradvis öka på belysningstimmarna. Börjar man bli lite osäker på vad som försingår kan man naturligtvis ta ett test...

Bättre att hålla tillbaka på testandet än att testa för ofta (när det är inkörning och inget levande är i burken), för så roligt är det inte. =)

Ser det som bättre att spara dom testerna tills det kommer något levande i som kan råka illa ut om man inte har koll på vattenvärdena, och då kan ju just det testet vara slut...

Jag håller med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan bara instämma i 180!

Ja jag har fått ordning på min möblering efter första försöket och är nöjd så den har gått så här nu. Nu är det bara skummaren och MH:t som ska upp, kör med fosfatremover. Jag vet. Jag vet. Tålamod

:) Tur att jag har det!

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa för ofta tror jag är svårt. Bättre å hålla sej upptagen av testande än å möblera om i karet hela tiden. :-)

Håller med vad du säger. Men varför ska man testa hela tiden? Är det inte bättre att läsa på samt försöka läsa ut hur karet mår genom att iakta det levade i karet istället för att testa? Personligen tillhör jag de som antagligen testar för lite men jag försöker tänka ut vad vad ett för lågt alternativt för högt mätvärde säger mig innan jag testar. Säger det inget så testar jag inte. Nu har jag nog överdrivet lite i mitt resonemang men tanken finns i min hjärna.

Nu håller vi på att hamna off topic!:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med vad du säger. Men varför ska man testa hela tiden? Är det inte bättre att läsa på samt försöka läsa ut hur karet mår genom att iakta det levade i karet istället för att testa? Personligen tillhör jag de som antagligen testar för lite men jag försöker tänka ut vad vad ett för lågt alternativt för högt mätvärde säger mig innan jag testar. Säger det inget så testar jag inte. Nu har jag nog överdrivet lite i mitt resonemang men tanken finns i min hjärna.

Nu håller vi på att hamna off topic!:smiley9:

Vi är likadana här i våran familj, det är sällan det testas, eftersom vi gör inget annat än att iaktar våra akvarium så är det självklart att det är det bästa sättet att se om något är fel.

Så det verkade vara en dum fråga att ställa - eftersom jag håller med er fullständigt men nu är det iallafall gjort. Jag gör som jag har tänkt mig. Låter det flyta på av sig själv och iaktar akvariumet och dess utveckling nu när jag ska sätta igång MH:t.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då äntligen har jag fått igång min skummare, det känns jättebra. Maken fick däremot sitta i bilen 4 timmar pga snöstorm för att hämta min pump, och tack Leffe på JR för att du väntade på honom.

Vilken service JR. Ni är suveräna!

Antar att det tar ett tag nu innan skummningen kommer igång. Men inget MH blidde det idag så jag får skicka iväg Bjarne i morgon igen för att skaffa upphängning till den. Men sakta men säkert så börjar saker och ting ordna sig. Nu är det UV:t som ska kopplas in och även det får ske imorgon. Akvariet ser fint ut och jag är mycket nöjd ( fortfarande) med min möblering. Men inga bilder blir det denna gång eftersom inget nytt har förändrats sedan dem senaste bilderna jag la ut.

* Victoria *

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då var det dags för brunalger i mitt kar då! *suck* men det är ju en del av processen. Just nu är det inkörningsperiod med MH:t Har inte mer än 3h per dag. Ska jag dra ner på det lilla ljuset för att snabbare få bort brunalgerna? Något förslag någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maken fick däremot sitta i bilen 4 timmar pga snöstorm för att hämta min pump....

...så jag får skicka iväg Bjarne i morgon igen för att skaffa upphängning till den...

Vissa har det bra! :skrattar:

Kör du med rowaphos? Skaffa det annars, och snåla med belysningen så det inte blir algsoppa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa har det bra! :skrattar:

Kör du med rowaphos? Skaffa det annars, och snåla med belysningen så det inte blir algsoppa...

Det kör jag med redan, har gjort det sedan start. Mmm jag får väl dra ner mer på ljuset då. Men det här är väl en del av processen med ett nystartat kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja det var väl dags för lite bilder. Har lite brunalger som i och för sig är på väg bort nu men man kan nog se dem på bilderna.

Tyvärr hann MH:t släckas innan jag tog bilderna men ingen skada skedd eftersom det är ett sådan gräsligt ljus iallafall - BLV 14k (150 w ), enligt min åsikt

Har nya invånare med

Odonus Niger

Clowner

ScoterBlenny

Jag älskar ju Fungisar så nu har jag även en Helio som jag hoppas fungerar som substitut istället för en anemon åt mina clowner och så här några timmar senare så verkar det som om Helion accepterar att Ruskprick och Knorrhane gosar med honom.

Åh höll på att glömma! Harry har ju flyttat in till mig med, han är inte vidare söt men effektiv.

Gorgonian är ny för dagen.

post-2697-14468913355988_thumb.jpg

post-2697-1446891335607_thumb.jpg

post-2697-14468913356159_thumb.jpg

post-2697-14468913356242_thumb.jpg

post-2697-14468913356317_thumb.jpg

post-2697-14468913356404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar likna något nu. Brunalgerna försvinner nog så fort silikaterna börjar ta slut.
Snyggt Victoria!!

Ska bli kul att se irl sen :)

/Karro och Anders

Tack, ja det börjar gå framåt. Idag när MH:t gick på så var dem flesta brunisar borta vet inte om det är på rätt väg eller om Harry har gjort ett enormt jobb inatt

:)

//Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med vad du säger. Men varför ska man testa hela tiden? Är det inte bättre att läsa på samt försöka läsa ut hur karet mår genom att iakta det levade i karet istället för att testa? Personligen tillhör jag de som antagligen testar för lite men jag försöker tänka ut vad vad ett för lågt alternativt för högt mätvärde säger mig innan jag testar. Säger det inget så testar jag inte. Nu har jag nog överdrivet lite i mitt resonemang men tanken finns i min hjärna.

Nu håller vi på att hamna off topic!:smiley9:

Ja sillen testar man samtidigt som man läser på och iakttar levande med mera i karet så har man större chans att lära sig vad man i själva verket iaktar för några förändringar. Vad för låga eller höga test värden säger dej är ju mycke riktigt något man bör ta reda på före eller direkt efter du mätt några sådana. Alla gör vi olika men jag skulle nog iallafall vilja rekomendera dej till att ta reda på vad för lågt/för högt värde betyder istället för att hoppa testet. Kanske dumt av mej att ta upp detta nu då tanken förhoppningsvis lämnat din hjärna. Du har alldeles rätt i att man ska försöka läsa sitt kar men vissa saker e inget man gör med ögat. Och oftast sker bara dåliga saker snabbt i ett saltvattensakvarium. Inga pekpinnar utan bara i all välmening.

Va fint de blir Victoria. Testa ett pure actinic från gieseman de har gjort under i mitt kar. Korallerna lyser som aldrig förr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då visst ska man testa Ted. Det vardärför jag skrev att jag överdrev lite. Vad jag menade var att man bör lära sig lite om testen också så man vet vad de säger. Kemin är inte lätt det tycker i alla fall inte jag då många saker hänger ihop.

Nu släpper jag denna diskusion här och åter till ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...