Gå till innehåll

för bra för att vara sant!? Complete Water Quality Analysis Photometer


wrang

Rekommenderade inlägg

Kolla denna test Photometer verkar ta alla intressanta värden för oss

Hanna instruments HI 83200

c200main-03.gif

Parameter Cyanide Range 0.000 to 0.200 mg/L

Method Pyridine Pyrazalone

Parameter Cyanuric Acid Range 0 to 80 mg/L

Method Turbidimetric

Parameter Flouride Range 0.00 to 2.00 mg/L

Method SPADNS

Parameter Hardness (Calcium) Range 0.00 to 2.70 mg/L

Method Calmagite

Parameter Hardness (Magnesium) Range 0.00 to 2.00 mg/L

Method EDTA

Parameter Hydrazine Range 0 to 400 µg/L

Method pDimethylaminobenzaldehyde

Parameter Iodine

Parameter Aluminum Range 0.00 to 1.00 mg/L

Method Aluminon

Parameter Ammonia MR Range 0.00 to 10.00 mg/L

Method Nessler

Parameter Ammonia LR Range 0.00 to 3.00 mg/L

Method Nessler

Parameter Bromine Range 0.00 to 8.00 mg/L

Method DPD

Parameter Chlorine Dioxide Range 0.00 to 2.00 mg/

Method Chlorophenol Red

Parameter Free Chlorine Range 0.00 to 2.50 mg/L

Method DPD

Parameter Total Chlorine Range 0.00 to 3.50 mg/L

Method DPD

Parameter Chromium VI HR Range 0 to 1000 µg/L

Method Diphenylcarbohydrazide

Parameter Chromium VI LR Range 0 to 300 µg/L

Method Diphenylcarbohydrazide

Parameter Color Range 0 to 500 PCU

Method Platinum Cobalt

Parameter Copper HR Range 0.00 to 5.00 mg/L

Method Bicinchoninate

Parameter Copper LR Range 0 to 1000 µg/L

Method Bicinchoninate Range 0.0 to 12.5 mg/

Method DPD

Parameter Iron HR Range 0.00 to 5.00 mg/L

Method Phenantroline

Parameter Iron LR Range 0 to 400 µg/L

Method TPTZ

Parameter Manganese HR Range 0.0 to 20.0 mg/L

Method Periodate

Parameter Manganese LR Range 0 to 300 µg/L

Method PAN

Parameter Molybdenum Range 0.0 to 40.0 mg/L

Method Mercaptoacetic Acid

Parameter Nickel HR Range 0.00 to 7.00 g/L

Method Photometric

Parameter Nitrate Range 0.0 to 30.0 mg/L

Method Cadmium Reduction

Parameter Nitrite HR Range 0 to 150 mg/L

Method Ferrous Sulphate

Parameter Nitrite LR Range 0.00 to 0.35 mg/L

Method Diazotization

Parameter Dissolved Oxygen Range 0.0 to 10.0 mg/L

Method Winkler

Parameter pH Range 6.5 to 8.5 pH

Method Phenol Red

Parameter Phosphate HR Range 0.0 to 30.0 mg/L

Method Amino Acid

Parameter Phosphate LR Range 0.00 to 2.50 mg/L

Method Ascorbic Acid

Parameter Phosphorus Range 0.0 to 15.0 mg/L

Method Amino Acid

Parameter Silica Range 0.00 to 2.00 mg/L

Method Heteropoly blue

Parameter Silver Range 0.000 to 1.000 mg/L

Method PAN

Parameter Zinc Range 0.00 to 3.00 mg/L

Method Zincon

Men så kostar där efter oxså ;)

http://www.purelyh2o.com/product.php?productid=16183&cat=0&page=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ganska vanlig spektofotometer med precis den styrka och svaghet som finns med dom. Vissa parametrar som nitratmätningen (kadmiureducering) ej lämpade för saltvatten. Metoder som täcker lägre känslighet - såsom hårdhetstesterna får man spä ut provet dvs det behövs spädning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ganska vanlig spektofotometer med precis den styrka och svaghet som finns med dom. Vissa parametrar som nitratmätningen (kadmiureducering) ej lämpade för saltvatten. Metoder som täcker lägre känslighet - såsom hårdhetstesterna får man spä ut provet dvs det behövs spädning.

MVH Lasse

Jag e helt kass på såna här saker men jag måste få fråga,Vad menar du med att spä ut? Denna sak e inte bara ta upp lite vatten och mäta utan man måste hålla på spä ut och räkna om för att den skall funka eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bara hälla i vatten och mäta, en photometer mäter våglängden på ljuset som strålar igenom vattnet man vill mäta. Så här gör man, man häller i vatten cuvet ställer den i photometern och trycker nollställningsknappen, då mäter den färgen på vattnet för att miska felavläsning vid färgat vatten. Sen slår man i reagenspulver som gör att vattnet blir färgat som vanligt. Nu kan Photometern läsa av färgen och avgöra hur mycket man har av något. Det här får man upprepa för varje värde man vill mäta, sen hade Lasse något på överkursen. Jag har valt att ha en photometer bara för fosfaten, det andra mäter jag som vanligt med Salifert.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa ämnen som i karen ligger utanför spectrometerns mätområden behöver späs ut med dest. vatten för att kunna mätas. Jag har använt två olika spectrometrar i tidigare akvarier en där man fick räkna själv (vid utspädning). och en lite mer avancerad som räknade om automatiskt (men du fick fortfarande spä ut provet och knappa in spädningsförhållandena). Man får även tänka på att det vid vissa ämnen behövs upp till fyra olika reagenser (om jag inte mins fel bla. vid nitrat) så det tar lite tid. Men dom jag har använt har varit otroligt exakta (iofsig betydligt dyrare än denna oxå) så det är absolut värt det.

Jag kommer nog låna en vid nästa uppstart oxå, det är skönt att få ett siffervärde och inte behöva tvivla på testresultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer att vissa har flera reagenser, så photometern hjälper bara till i sista stadiet då man ska fösöka avgöra färgen på testen vilket den iof gör väldigt bra. Nitrattesten har varit uppe förr, där är själva mätmetoden så osäker att det inte finns någon anledning att använda en photometer till det. Min slutsats var då att som SPS nörd var det bara vettigt att använda en photometer till fosfaten. "Det finns inga genvägar till det perfekta akvariet"

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart det blir dyrt det är ju ett mätinstrument. Men i mitt fall så går det ej att mäta manuellt så låga nivåer av fosfat som jag vill, så då är man man hänvisad till en photometer. Alla har vi försökt att jämföra röda och blå vätskor mot en referenskarta och svurit, det är där en photometer är suverän, den mäter våglängden på ljuset som lyser genom provet. Men själva mätmetoden måste från början fungera och vara exakt, annars går det åt skogen ändå.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart det blir dyrt det är ju ett mätinstrument. Men i mitt fall så går det ej att mäta manuellt så låga nivåer av fosfat som jag vill, så då är man man hänvisad till en photometer. Alla har vi försökt att jämföra röda och blå vätskor mot en referenskarta och svurit, det är där en photometer är suverän, den mäter våglängden på ljuset som lyser genom provet. Men själva mätmetoden måste från början fungera och vara exakt, annars går det åt skogen ändå.

/Janne

Janne - vi är överens!!!!!!!!:skal

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hardness (calcium) är KH. (Fast i mg/l).

Jag hittade inte Kalcium och Magnesium utan bara mangan?

Stig!!!!!!!!!!!!!!! Kalciumhårdhet tillsammans med magnesium kallas GH, men mäts precis som KH i tyska grader. KH har inget med kalcium att göra utan är ett mått på alkaniteten men mäts också i tyska hårdhetsgrader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bygga en likanande själv med lite dioder och en optosensor ;) Man kör dioden i komplement färgen till vätskansutfärgning, sedan kör man salifert reagens som vanligt.... grön diod för blå färg, gul diod för röd färg eller något sådant, sedan blir det att kalibrera, men biligare än $736 blir det, o man använder sig av kända test reagenser + att man eliminerar ögats fel. Man kopplar hela rasket via en PIC A/D till en dator eller något... Kanske värt att tänka på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...