Gå till innehåll

Ledsen Xenia


GustavF

Rekommenderade inlägg

Mina Xenia växte explosionsartat under ett par månader, men den senaste månaden eller så så har den bara sett sämre och sämre ut. Inte alls lika uppblåst och utslagen som innan och ser nu riktigt tanig ut.

Vattenparametrar:

Nitrat: ca 1

Fosfat: 0

Ca: ca 400

KH: ca 8

Mg: ca 1250

Silikat: ca 0,25

Någon som har en aning om vad som kan felas? Har bytt ca 15% av vattnet två gånger, men ingen synbar skillnad. Tillsätter ingen jod, men funderar nu på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustaf,

Som du vet, så inträffade precis samma sak för mig i Mars. Den hade växt så det blev som ogräs till slut. Sen helt plötsligt började den att sloka mer & mer till slut var allting borta. Jag provade med vattenbyten,jod,flyttade delar av den.....ingenting hjälpte. Nu har jag ju en bit som jag fick av dig...den växer inte som ogräs men det blir sakta mer & mer. Så om den dör, så vet du var det finns!

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Familj:

Xeniidae

Populärnamn:

Pumpande Xenia

Ljus:

Kräver medel till stark belysning. Vanligtvis är starkare bättre men det finnes en del som lyckats med lägre ljus också.

Vattenflöde:

Xenia kräver som minst medel starkt flöde. Detta verkar också vara en av de koraller som klarar att sitta alldeles vid pumpens utblås. Om det är för dålig cirkulation kommer pumprörelsen tillslut att sluta och korallen börjar dö ut.

Placering:

Bör placeras ganska högt upp i akvariet för att få så mycket ljus som möjligt. Xenia reproducerar sig genom att lägga en fot på det nya underlaget och sedan dela upp sig i 2 kolonier. På detta sättet kan den vandra i riktning mot strömmen, detta bör man ta med i sina beräkningar när man placerar ut den. Några låter den också växa på bakrutan och på detta sättet få en snygg bakgrund.

Färg:

-

Revsäker:

Ja

Tillsatser:

För att lyckas så associerar man Xenia med Iodine. Många menar om det är brist på Iodine så kommer man inte att lyckas. Men även här finnes det många undantag och folk som provat utan Iodine har också lyckats. Man måste se till att man har en alkanitet nivå som inte är för låg ej under 7 KH (2,5 mg/l).

Svårighetsgrad:

Medel

Naturlig omgivning:

-

Föda:

Xenia är lever av fotosyntes och accepterar ingen känd föda. Man tror att de absorberar en del näring direkt från vattnet. En del akvarister har Xenia som filter bäddar där det är tänkt att de absorberar näring från vattnet, det är oklart om detta är effektivt. Xenia verkar också må bättre i akvarien som inte har kraftig skummning.

Beskrivning:

Pulserande Xenia har en kraftig fot som är upp till 7 cm lång som är ljusbruna i färgen. Toppen på foten sitter det som en krona med fjäder polyper, varje krona är ca 2-5 cm lång. Polyperna öppnar och stänger i en fascinerande pumpande rörelse. Grupper av dessa kan sprida sig på stora områden som en matta. Xenia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte man skall räkna Xenia som revsäker. Den klarar av att kväva många andra korall släkten och kan släppa polyper som flyter iväg och fäster sig på oväntade ställen i karet. Hos mig växer den också i svagt ljus. (Ett 54w T5 med bra reflektor på 2 x 100 liter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

livar upp den här tråden igen... min xenia har blivit riktigt slak på sistonde. Blek i färgen och pumpar inte lika som förut och växer inte alls. alla vattenvärden är bra, den står där den får gott om ljus och ganska hög cirkulation.

Tidigare har den växt som ogräs, när jag har haft saltisar på besök har jag nästan kastat xenia efter dom.. :P Men nu är den nästan livlös.

jag undrar om det är den här oförklarliga "döden"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte man skall räkna Xenia som revsäker. Den klarar av att kväva många andra korall släkten och kan släppa polyper som flyter iväg och fäster sig på oväntade ställen i karet. Hos mig växer den också i svagt ljus. (Ett 54w T5 med bra reflektor på 2 x 100 liter).

jag har fått bra tillväxt på den i DSB/sumpen,ganska dåligt flöde,och 2x36w t8 6500k.så det verkar som den är lite överlevare, fast jag hade i mitt gamla kar,där

växte den explosionsartat för att sedan dö snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att ni har för rent vatten i era kar. Pröva att öka matningen lite så ska ni se att det blir mer fart i dem igen. Jag har gått om Xenia också i minst 2 sorter. När jag minskar på matningen så lugnar tillväxten ner sig.

Vet inte om det finns någon sanning i det utan bygger bara på egna iaktagelser samt eget funderande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Xenia (som jag fick av Sillen) växte åxå som tusan i början. Sen hängde jag i en nollnitratkorv och fick stil på nitratet och då blev det ostil på Xenian...

Kanske är det så enkelt att den vill ha lite nitrat för att trivas, det skulle ju åxå förklara att den växer bättre när man matar mer !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kanske ska stanna till i enköping för lite skitsnack och en xenia fragg nästan gång man åker förbi... ;)

Hör av dig innan bar så är du välkommen!

Min Xenia (som jag fick av Sillen) växte åxå som tusan i början. Sen hängde jag i en nollnitratkorv och fick stil på nitratet och då blev det ostil på Xenian...

Kanske är det så enkelt att den vill ha lite nitrat för att trivas, det skulle ju åxå förklara att den växer bättre när man matar mer !

Och här kommer tacksam kund som antyder jag har nitrat! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft Xenia i 20 år de kräver en tillsatts av kaliunjodid men även näring för att trivas. De är mycket effektiva filterare och tycker om lite högre näringstal=nitrat. De kan som jag gjorde användas som Caulerpa=vattenrening och regelbundert skördas. Som mest slängde jag 2kg/mån. men... om inte näring finns så kommer de att bli mindre och mindre trots jod tillssatts. Akvarier med många fiskar=marine snow så trivs de bra. Tycker även om ljus och framför allt strömt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft Xenia i 20 år de kräver en tillsatts av kaliunjodid men även näring för att trivas. De är mycket effektiva filterare och tycker om lite högre näringstal=nitrat. De kan som jag gjorde användas som Caulerpa=vattenrening och regelbundert skördas. Som mest slängde jag 2kg/mån. men... om inte näring finns så kommer de att bli mindre och mindre trots jod tillssatts. Akvarier med många fiskar=marine snow så trivs de bra. Tycker även om ljus och framför allt strömt vatten.

Skulle någon ppm kaliumnitrat fungera då ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...