Gå till innehåll

Hur långt från ytan?


rickard81

Rekommenderade inlägg

Jag hade mina 3st 400W 15 cm över ytan. Enda nackdelen var att jag fick var 3:e mån skruva ur lampan och rengöra den med utspädd saltsyra sedan var den som ny igen. Jag hade inget täckglas. Även Al reflecktorer går rel lätt att rengöra med 10% saltsyra och blir då som nya.

Okej tack för tipset. Jag hoppas att jag kan få upp dom 20cm från ytan iaf. Men de beror som sagt på hur mycket dom bygger på höjden. Jag har 53.5 cm från vattenytan till fästpunkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för vanliga saltavlagringar behöver man ingen saltsyra, funkar lika bra med hett vatten.

(Sorry for topic-drift)

Provat och lyckats till möjligtvis 75%. Fläckarna finns fortfarande kvar, till och med efter ättikan...

För att återgå till topic:

Jag har märkt att ljusutsläppet från min MH är bra mycket och då den är på 250W finns ju risken att man bränner koraller, inte sant? När skulle det möjligtvis anses som riskabelt? <10cm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reflektorn är nog säkert närmare 20 hög, men lampan sitter ju ungefär mitt i.

hela armaturen är 21cm hög varav reflektorn är 12, lampan sitter ca 5cm från relfektorns nederkant. trust me, jag har en ny tumstock... ;)

(Sorry for topic-drift)

Provat och lyckats till möjligtvis 75%. Fläckarna finns fortfarande kvar, till och med efter ättikan...

funkar kalas för mig att bara spola av med halvkraftigt vattentryck och riktigt hett vatten, mina juwel reflektorer ser ut som nya efter en sådan behandling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Sorry for topic-drift)

Provat och lyckats till möjligtvis 75%. Fläckarna finns fortfarande kvar, till och med efter ättikan...

Det beror nog på hur långt man har mellan rengöringarna också... Saltet fräter ju.

Jag har märkt att ljusutsläppet från min MH är bra mycket och då den är på 250W finns ju risken att man bränner koraller, inte sant? När skulle det möjligtvis anses som riskabelt? <10cm?

Det beror väl på hur långt ner man har sina koraller, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på hur långt ner man har sina koraller, eller?

Förvisso. I det här fallet är det 60cm höjd på karet och räknar med koraller som ska upp närmare 40cm... Alltså 15cm+20cm = 35cm från ljuset till korallen.

Är jag ute och cyklar då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nog mer på säkerhetsaspekten, salt kryper ju som bekant ganska duktigt och med tändspänning på?400? volt blir det ganska lätt överslag

sen är väl vattenstänk på en "glödhet" lampa inte heller nån hit.

Ljusmässigt så sprider dom där reflektorerna bra, så det är väl bara att anpassa ljusbilden till tankens bottenmått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...