Gå till innehåll

Vårt första (RIKTIGA) saltkar


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Så har vi äntligen uppgraderat vårat 50 liters kar till ett 240 liters :ler:

Drog ner till Magnus (draedon) i leksand (ett STORT tack till dej) och köpte lite billig sten för ca 2 veckor sen då vi blev rätt less på att inte kunna köpa några fiskar till karet.

Åkte hem och började möblera på en gång eller möblera var kanske lite fel ord,klockan var ju rätt mycket så vi mest pyttsade i stenen och vid det här laget tror jag att vi har möblerat om säkerligen 5 gånger och det vägrar bli bra :arg: *suck*

Men har sett att det ändå ska i lite till sten + att vi tänkte köpa sand så vi får möblera klart då,hade ju tänkt dra ner till Täby i slutet på november och shoppa lite så förhoppningsvis så blir vi nöjda då.

Ska också köpa till MH eftersom att belysningen inte räcker till på långa vägar men konstigt nog så växer det så det knakar i burken.

Nu har dessutom våra små krabater från det lilla karet fått byta hem men det är lite tråkigt för man ser dom aldrig,det enda man har som bevis på att våran eldräka lever är att man ser ett par vita spröt sticka upp ur stenen ibland.

Ska försöka knäppa lite bilder på burken och lägga ut när vi lyckats lista ut vart slarviga vi lagt våra batterier till kameran :smiley23:

Undrar nu om någon kan tänka sig veta vad Nettans såkallade bikupor kan vara för nått.

Dom är ljus gul/brun aktiga och platta.

Och har samma sorts typ håligheter som en bikupa

Förstår om det är svårt att lista ut vad det kan vara,ska försöka lägga ut bilder på det bara vi hittat batterierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara å höra av sig när stenen är till salu =)

Det går jättebra för oss än så länge tom xenian har satt sprutt trots vår dåliga belysning,skulle som sagt behöva lite bättre belysning och lite turbosnäckor skulle inte sitta helt fel men det kommer till om några veckor.

Hur går det själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller er numera "gömda" eldräka hade jag samma "problem" eller snarare fenomen i mitt kar (180L).

Det hela beror helt enkelt på att den vill ha lite sällskap. Var förbi JR för ett par veckor sedan och kompleterade med 2st Eldräkor och 3 st putsarräkor. Med lite sällskap i karet kommer den ut och är ute och röjer mer eller mindre och det är ganska sällan någon av räkorna ligger och gömmer sig, mest på natten.

Såå, kompletera med mer räkor så kommer "problemet" lösa sig själv är jag övertygad om.. Det var vad han sa till mig på JR och så rätt han hade om detta :)

p.s. De är GRYMT nyfikna så det tar inte många sekunder innan man åker på nagelvård etc om man justerar något i karet.. De har ju inte stora klor men de kan nypa till lite lite lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tack nyfikna har vi sagt märkt att dom är,när han bodde i lilla karet så kunde man inte sticka ner handen utan att man hade en räka klättrandes efter armarna o händerna.Har också märkt att dom kan nypa till lite men det känns knappt,ganska bra nageltvättare är dom också :)

Liten uppdatering:var till den lokala affären igår o kikade lite,inte hade dom mycket hemma men 1 rödbenad eremit,3 turbosnäckor (fler fanns inte) och 1 Salarias fasciatus (Blennid)

Nu väntar vi bara på lite mer pengar så vi kan bege oss 30 mil söderut,nämligen Täby och köpa till lite mer saker till karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser fort farande ut som katt skit,och dom var såå stolta över sin glasros som dom har som skylt ex i LS karet...

Vi frågade om dom inte skulle skaffa lite ljus åt sin anemon,dom svarade jo kanske men dom brukar funka till och från

Galenskap säger vi bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

f*n vad jag blir förbannad dom där *******! :arg:

en anemon mår inte bra under 30w T8!

Har tom. varit där och erbjudit min hjälp för att få ordning på deras saltburkar, men dom tackade nej för dom tyckte det var för dyrt med utrustningen jag föreslog... dom tyckte det funkade ändå utan osmos, överdrivet underdimensionerad cirkulation & skummning och 30w T8 över burkarna.

herregud vilken galenskap...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde finnas lagar och regler mot såna där...

Alternativt informera deras leverantörer om hur det står till med deras återförsäljares misskötsel.

bara att ringa djurskydds inspektören på kommunen det gäller, det är hos dem man söker tillstånd att öppna djuraffär och dessutom är det stenhårda regler numera på att man ska veta vilka djur som kräver vad, vad de latinska namnet är osv tala om på vilket sätt djuren misskötts så åker de dit och kollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man borde nästan göra det, jag har ju försökt hjälpa dom att få ordning på sina saltburkar (erbjöd mig att göra allt gratis för att jag vill ha en butik med salt på hemmaplan) men dom tackade som sagt nej för det blev för dyrt med utrustning.

men nu tycker jag inte vi ska paja jonny och nettans tråd mer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har möblerat om i karet en gång till nu och den här gången vart vi faktiskt riktigt nöjda,ska bara i med lite sten till så blir det riktigt bra.

Undrar om någon kan veta vad detta kan vara för nått,det är mina såkallade bikupor :)

Lägger också upp en helbild på karet tyvärr så är det lite alger på bakrutan ännu.

post-4708-14468913342992_thumb.jpg

post-4708-14468913343172_thumb.jpg

post-4708-14468913343343_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Åååå fyyy faan säger jag bara :x

Sitter uppe o kan inte sova så jag o killen bestämde oss för att flytta på våran anemon som satt lite dumt.

Glad i hågen stack jag ner handen och började killa lite vid foten och vips så släppte den,hittade ett bra ställe och satte den där istället.

Tog upp handen och började fundera på vad det var som luktade så fruktansvärt illa,luktade på mina fingrar och höll på att kräkas,stack fingrarna undern näsan på killen och jag tror aldrig jag har sett honom göra sånna grimaser nån gång :skrattar:

Så min fråga blir nu då om det är nomalt att en levande anemon verkligen ska stinka så illa,jag kan säga att jag sitter hellre med min näsa nere i en kloak tror jag så jäkla illa luktar mina fingrar.

Har tvättat dom och tom stoppat dom i ättika men inte nått hjälper.

Är det verkligen normalt att man ska lukta såhär efter att man tagit i en anemon,jag luktade inte nå iaf när jag satte den i karet första gången :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...