Gå till innehåll

Batteribackup


Capote

Rekommenderade inlägg

Plockade upp den här som ett tips på ett forum i USA.

Är en luftpump som går på batteri och kan skapa lite cirkulation i burken vid strömbortfall. Startar automatisk vid strömbortfall.

Ett bra skydd för de som bor där strömavbrotten kommer tätt nu med stormar och snö.

Vet inte om just den här klarar 220/50Hz men det borde väl finnas Europeiska varianter också.

Inte så dyr 10-15$ så man kan ju ha några stycken i en större burk också. Håller förhoppningsvis prylarna vid liv.

post-2062-1446891332155_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sticker jag ut näsan långt men....

Hur mycket hjälper denna till vid ett strömavbrott? Visst den skapar lite cirkulation men hur länge håller den karet i gång längre än om det skulle stå helt utan cirkulation?

Jag tror den hjälper men hur mycket? Timmar eller minuter? Det jag menar är att det är mer än cirkulationen som påvärkas. Ex rätt temp!

Funkar det är det ett mycket billgit alternativ till ett litet elverk.

Rätta mig nu så jag lär mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det är bätre med UPS om man har tillräckligt med amperetimmar för 220V pumpen. Var bara ett förslag på en billig försäkring som i alla fall åstakommer lte rotation i burken.

Kollade lite på en DIY airlift och de beskrev effekten såhär.

Of course we tested the lift as we did not exactly know how much water flow they produced. We did a very unscientific test and found that depending on the height of the tube we had a rate of about 150-250L water/hour. This may seem to be a bit on the low side, but as long as the air pump can supply more flow, nothing prevents us from adding more tubes.
Om det där stämmer skulle det vara ungeför hälften av den minsta EHEIM-kompaktpumpen(5W) men lite billigare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man låg organisk belastning (dvs om man inte kör med vodka eller annat organisk kol) så räcker nog detta ganska långt. Det är inte cirkulationen som är den viktigaste utan syresättningen via ytan. Genom att skapa en kraftig ytrörelse så ökar man diffusionstakten av syre ner i karet betydligt. Jag skull personligen inte använda en airlift utan bara låta strömmaren via en sten (ej trä eller keramik i detta fall) från botten och upp mot ytan. Verkan av den beror på hur länge batteriet kan driva pumpen. Idag finns batterier (uppladningsbara) som håller många mAh och det kanske kan funka en längre tid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man låg organisk belastning (dvs om man inte kör med vodka eller annat organisk kol) så räcker nog detta ganska långt. Det är inte cirkulationen som är den viktigaste utan syresättningen via ytan. Genom att skapa en kraftig ytrörelse så ökar man diffusionstakten av syre ner i karet betydligt. Jag skull personligen inte använda en airlift utan bara låta strömmaren via en sten (ej trä eller keramik i detta fall) från botten och upp mot ytan. Verkan av den beror på hur länge batteriet kan driva pumpen. Idag finns batterier (uppladningsbara) som håller många mAh och det kanske kan funka en längre tid.

MVH Lasse

Ja, det var så jag tänkte också. En vanlig utströmmare. Airliftexemplet var bara för att visa hur mycket vatten en enkel luftpump faktiskt lyfter.

Ja, Sillen jag var seriös. Med rotation av vattnet upp mot ytan och syresättning får du mycket mer tid. Sen beror det här av storlek på burken o.s.v. Men det är ju en billig försäkring.

Den modellen som jag visade ska kunna gå i 24 timmar på batteri enligt tillverkaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om just den här klarar 220/50Hz men det borde väl finnas Europeiska varianter också.

Här är den svenska varianten ,Luftpump Elite batteridriven kostar 90 kr

ja använde en sådan pump när ja flyttade från gbg till karlstad för syresätta en frigolit låda med fisk i funkade finfint

post-1476-14468913324064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Ja, Sillen jag var seriös. Med rotation av vattnet upp mot ytan och syresättning får du mycket mer tid. Sen beror det här av storlek på burken o.s.v. Men det är ju en billig försäkring.

Den modellen som jag visade ska kunna gå i 24 timmar på batteri enligt tillverkaren.

Jag betvivlade inte att du var seriös. Ville bara poängtera att jag var det. Nu har jag fått de svar som jag sökte och förstår vinsten i det hela och hur det kan bli en billig försäkring. Jag frågade för ni har både mer kunskap och erfarenhet och det vill jag lära mig av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En luftpumpe kan forlenge tiden et akvarium kan klare seg uten strøm betraktelig !!! Det første problemet som oppstår ved langvarig strømbrudd, er utvilsomt mangel på oksygen i vannet.

Pumpen som Capote henviser til finnes ikke i noen 230V versjon, men den kan fint kjøres gjennom en liten spenningsomformer (230->115V) eller en US vekselretter fra en 12V kilde , og dermed gi samme funksjonalitet.

Får å "overleve" lange strømavbrudd kreves det en god del planlegging, og også noen kroner. Kanskje kan en mekanisk pumpe som drives av vann være en idè, disse fåes for en rimelig penge og kan kjøre så lenge det er vann i kranen....ikke det helt store problemet å få en slik til å starte automatisk ved strømbrudd heller, men det krever jo at man har fysiske forhold som gjør det mulig å bruke noe slikt :)

Jeg skrev en gang litt om de alternativene jeg så for meg som mest aktuelle, for de som er interesserte ta en titt på http://aquawest.com, se under "Artikler" og "Når strømmen går".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har kört tidigare med en UPS på 1000vA och det räkte några timmar att köra skummare (modell mindre) + 1 pump på. I civiliserade trakter så räcker detta som backup, men bor man i småland på slutet av nätet så borde man kanske ha elverk (ni kommer ihåg Gudrun?)

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...