Gå till innehåll

MotorShips 112l


MotorShip

Rekommenderade inlägg

Här kommer det då ytterligare ett kar som är i uppbyggnad.

Vill börja med att tacka för en bra sida!

Hur som haver så här är det tänkt:

Teknik/grejer så här långt

-Huvudkar av 112l

-Sump av 28l

-Bänk = Ikea köksöverskåp som jag har reglat upp extra + justerbara ben

-Doppvärmare 100W

-Osmos Aqua Medic Standard 90l

-Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi

-Returpump NewJet 3000 l/h

-UV-C filter 11w-T5 500l/h

-Pumphuvud 2 x 1000 l/h osäker på om jag skall använda mig av dessa eftersom retuer är såpass stark, samt UVC pumpen.

-MH 70W, ljuskälla 13000K är tanken

-2 x 18w, Blåljus är tanken

Jag har tagit fasta på skynda långsamt. Har samlat grejer i snart två år, och samlar fortfarande. Men det slutar man väl inte med ;)

Senaste bilden kan ni se här.

Efter denna bild är tagen har jag limmat hela PVC-returen. Så bara jag blir klar med avrinningen så kan jag testköra med sötvatten innan bygget fortsätter. Det som står på tur sedan är en ram(samma som i underkant) i överkanten av karet samt ytterligare en som är lite bredare ändå för att dölja T8:na.

Tips och ideer tas tacksamt emot

post-1329-14468913323881_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ljuset, så ville jag ha möjligheten att ha koraller. Är dock inte min intention att ha renodlat kar av ngt slag. Utan jag vill pröva mig fram lite, sen e de ju inte det största karet så jag tror att det räcker och blir över för mig. Sen om jag inser/tycker att det inte räcker. Ja då är det dags att skrammla pengar på nytt, för en snyggare MH om inte annat.

Men innan jag kommer så långt skall jag ha ordning på helheten och alla värden. Får ju inte glömma att det är mitt första salta. Å ja e så himmmmmmla spänd på hur det skall bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ju inte du stressat om du förberett dig under 2 år. Jag måste säga att det såg mycket prydligt ut på kortet.

Jag tror du har så du klarar dig gott och väl med massor av koraller. Alla koraller kommer du inte kunna ha men det kan de flesta andra inte heller för de vill ha lite olika förutsättningar. Ex inte för ljust och inte heller för mörkt. Du gör rätt i att pröva dig fram och du kommer lära dig massor.

Jag har 270 W T5 rör i mitt 400 liters kar och där trivs de korallerna jag har så det kommer nog dina också göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg lösning. Snyggt att du kanske klarar dig utan pumpar i karet. Det finns ju snyggare saker till inredningen. Det enda frågetrecknet jag har är: Hur mycket låter returpumpen. Mina Newjet är INTE tysta. En bit slang med böj på kan vara bra för att minska vibrationerna.

tycker min new-jet är ganska tyst (var tom. du som rekomenderade den Stig ;) ).

sitter på botten av sumpen och sen har jag 2dm silikonslang mellan pump och pvc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg lösning. Snyggt att du kanske klarar dig utan pumpar i karet. Det finns ju snyggare saker till inredningen. Det enda frågetrecknet jag har är: Hur mycket låter returpumpen. Mina Newjet är INTE tysta. En bit slang med böj på kan vara bra för att minska vibrationerna.

Tack, har funderat hyffsat mkt på hur jag ville ha designen iom den trånga ytan. Men kommer säker ha missat ngt. Men men.....

Kommer ha slang mellan returpump och pvc. Hoppas att det gör tricket angående vibbrationerna.

Surte?

Då får du väl ta och komma upp på en kaffe någon gång om du törs komma till grannbyn och orkar med källarliden upp.

MVH Lasse

Ja, dit skall man väl hitta. Kommer gärna på en fika. Väntar dock gärna en stund tills jag kommer närmare uppstart. Då kommer jag nog ha en massa frågor extra.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt i PVC-tråden så verkar mina rör hålla tätt. Dock blev det lite lite kvar mellan ytan och akvarie kanten så jag får justera lite i min avrinningsbox.

Men det känns skönt att få se lite vatten i karet.

Tycker inte min NJ 3000 gav så mkt sprutt i karet som jag hade tänkt. Men efter att ha funderat lite kan det ju vara så att pumpen inte är ställd på maxflöde. Så det får jag kolla upp. Om det inte är så att det bara SER ut som att det inte flödar på.....

Kul i vart fall som sagt nästa grej att pilla med är övre sargen och belysningen(lysrören)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Irritation!!!! F*n har mätt fel på den tänkta ramen(kakellist) över den senaste som ramp för lysrören. Saknas 5cm/kortsida. Så nu får jag kolla vilken färg som jag vill ha å köpa nytt. Den jag tänkt var kvar sedan vi byggde om köket. Ja ja, tanken var god iaf.

Har ni ngt förslag? Vit, bok(som de övriga rammerna)?

Annat förslag tas givetvis tacksamt emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte riktigt säkert hur du menar. Min personliga smak säger att det ska vara så enhetligt som möjligt så att det inte känns som man tagar vad man haver. Saker som bryter av ska vara medvetna så det ser stilrent ut.

Som alltid när det känns som f_n. Släpp det en lite stund och kom åter. Ny energi kommer och man ska inte göra saker i frustration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte riktigt säkert hur du menar. Min personliga smak säger att det ska vara så enhetligt som möjligt så att det inte känns som man tagar vad man haver. Saker som bryter av ska vara medvetna så det ser stilrent ut.

Som alltid när det känns som f_n. Släpp det en lite stund och kom åter. Ny energi kommer och man ska inte göra saker i frustration.

Jag hade en kakellist över från när vi gjorde iordning köket. Kakellisten har en liten fals(tror jag det heter) som skall gömma själva kakelkanterna för att få en fin övergång till väggen eller vad det nu kan tänkas vara.

Själv tänkte jag ha denna överblivna bit till ramp som bara ligger på den övre ramen. Å nu till finnesen, falsen skall då ligga omlott/överlappande med den övre ramen. Med detta breddar sig ramen/karet lite och jag tror att det skulle bli snyggt. Framför allt ligger den ju på plats när man väl har lagt dit den, skall ju iofs inte komma ngn vart men ändå.

Nu när jag inte kan använda mig av denna bit blev jag konfunderad om det egentligen var rätt att ha bok igen. Iom att skåpet är vitt kanske det hade varit snyggare med en vit list till rampen? Det är mellan vit och bok jag står och väger.

Sen är det som du säger att man inte skall jobba under frustration. Resultatet mer eller mindre garanteras ju bli fel då. He he, så jag får se det tur att biten inte stämde å förhoppningsvis få ett mkt snyggare slutresultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Så efter mkt tankearbete har jag kommit en bit närmare.

Fick lite spill över efter att ha byggt färdigt våra hyllor i hallen som jag kunde använda till överskåp. Blev klart nöjd. Dock lite missnöjd med att mh syns, men skall det var lite plats mellan ytan och lampan så får det bli så här. Man kan ju inte få allt som man vill. Possitivt var ju att jag fick in UVCt i överskåpet. Där hade jag lite olika tankar om hur jag skulle lösa den biten på ett bra sätt, å vips så löste det sig nästan självmant. Nu fick jag ju det som jag ville med pumpen i botten och returen vid ytan på ett enkelt sätt.....

En liten fråga angående mitt val att sätta UVCt. Skall jag ha ingången i underkant och returen i överkant, eller tvärt om? Pump 500l/h.

Ja det går inte fort, men det skall bli bra hoppas jag.

post-1329-14468913650061_thumb.jpg

post-1329-14468913650271_thumb.jpg

post-1329-14468913650463_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingången till UVC bör vara i nedkant för det är där de flesta parasiter simmar ut när fiskarna sover nattetid.

Flåt, var nog lite otydlig. Vad jag menade var vid själv UVCn i överskåpet, alltså över vattenytan.

Pumpen kommer vara vid botten och returen vid ytan, men tack ändå Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...