Gå till innehåll

Eheim 1034


Per/Haninge

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är det någon som vet vilket år Eheims ytterfilter 1034 fanns ?

Om det finns delar typ packningar till denna fortfarande ?

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte använda den som "sump" samt för cirkulationen.

Den pumpar 36L/min = 2160L timme, ca:15L filtervolym.

Jag har ingen sump/möjlighet att ha en till det akvarium jag tänker starta så den tillsammans med ett annat filter skulle agera "sump" innehållande levande sten.

Pumpen är helt ny/oanvänd och kostar 1000:-

Är det värt det eller skall jag satsa på en nyare ?

Jag antar att det kommer svar som, satsa på en annan "burk" med sump men detta är vad jag måste köra för att få det att funka :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet vilket år Eheims ytterfilter 1034 fanns ?

Om det finns delar typ packningar till denna fortfarande ?

1034 låter helt obekant för mig... Google säger mig ingenting heller.

Är det av den äldre modellen med gråfärgad motor? 15L filtervolym låter häftigt också...

Har du tagit kontakt med Eheim själva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte lyckats få fram något på sökningar heller, inte heller av den Svenska agenturen heller.

Om jag inte minns fel så var både motorn och behållaren grå, har tyvärr ingen bild p.g.a. att jag inte köpt filtret än.

Jag tror att jag kommer att avstå köpet, det skulle vara betydligt lugnare om jag åtminstone hade packningar och rotor i reserv.

Kan bli en dyr affär om något går sönder tror jag.

Spontant så gissar jag på att filtret är 12-15 år ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1034 är betäckningen på pumpen! Detta är en av de bästa pumpar som någonsin har tillverkats alla kategorier! och går fortfarande i massaindustrin för att pumpa syra. De har en genial lösning med magnetdrift och delrinlager som håller minst 15 år. Jag hade en sådan som har gått kontinuerligt sedan 1978 och ej fallerat en enda gång! 1 gång/år hällde man i lite olja på motorlagren och gjorde rent från damm klart!

Tyvärr så säljs den inte för akvarieändamål nu mera utan endast industriellt. Pumpan satt från början på Eheims stor grå utanförfilter som tyvärr försvann i slutet på 80-talet då sämre varianter kom (blev väl för dyra i tillverkning). Pumparna fanns i 2 varianter 1032 0ch 1034. Den mindre gav hälften så mycket men hade 12m lyfthöjd. Pumparna är ej självsugande utan måste fyllas (1:a gången) med utblåset uppåt. Precis som Deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde nämna att det är komplett med filterbehållare, slanganslutningar o.s.v.

Kan du inte lämna ut adressen till säljaren :ler:? - köp den direkt annars kommer ett antal gamla gubbar som jag och Ingvar och några till leta land och rike runt för att få tag på den. Komplett för det priset - varför tvekar du.

Du borde få tag på reservdelar (om du verkligen behöver det för sköter du den på det sätt som Ingvar beskriver så har du den i många år).

(Kan säga att jag blir nostalgisk - jag ansvarde för en del av Eheim servicen i Sverige (på Argenta) under tidigt 80 tal.)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missade Lasse jag har just sålt 3st 1 med rak anslutning (industrivarian) samt 1st 1032 och 1st 1034. De gick för 600kr/st dock utan filter och övriga tillbehör. Jag tror Micke i Tjörnarp har min industrivariant till salu igen då han har slutat. (den drev mitt UV i många år). Läs annonser!

1000 är bra för detta filter komplett. (kostade nästan 5000kr 1984 när jag var återförsäljare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag hoppar in här om ni ursäktar. Jag har nämligen en grå Eheim1034, enbart pumpen, stående som jag letat bl.a lager till. Gjorde bort mig genom att, antagligen smörja lagren med fel typ av olja så dom beckade ihop och det blev tvärstopp. Det var runt 1990 och sen dess ligger den och jag har letat efter delar. Så ingen har något tips om lager? Ja, jag saknar även klämmorna till pumplocket men det finns att få tag i.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns en industriagentur för Eheim i Stockholm. Tyvärr kommer jag inte på vad den hette och hittar inget på Google. Men den borde finnas kvar - de levererade bland annat till Grafisk industri.

Linkano - du har två problem framför dig. Du behöver en avdragare till fläkten och har den stått så länge så är plasten skör och du måste vara ytterst försiktig. Får du bort fläkten dock så är det lätt att lossa lagerbyglarna och du kan tvätta rent dem och smörja upp igen. Om den sa stopp så kan termosäkringen ha gått och i riktigt gamla så var den lödd!. Försök löda fast en termosäkring.... Det går om man tar ett vått hushålspapper och klämer med en näbbtång mellan lödstället och säkringen (och upprepar proceduren på andra benet också). Reservdelar - ja om man hittar leverantören till industrin. Jag hade ett stort lager udda Eheim delar som jag överlät till Stefan på Akvariekällan i Växjö när jag flyttade. Han har sålt affären och den heter Hovmästarn nu tror jag. Vet inte om han slängde allt. Storks Zoo i Göteborg hade ochså mycket reservdelar förr - men jag vet inte ens om den finns kvar.

Ingvar

Ja riktig så k-t på dem är jag inte (de är lite för stora för närvarande) men ett nytt komplet med filter för 1000:- för kommande projekt - det hade jag tagit. Även kunnat med att ställa upp det på piedestal och tillbeda då och då:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga: Vad ska man använda för olja om man tvättat lagren? Eheims egen olja, eller?

Jag tror jag hittade en ny fläkt och köpte på mig den för några år sedan. Men lagren fastnade på axeln och började snurra i lagerhållarna, så jag får se om jag kan göra något. Men jag håller med Lasse om att pumpen är ju ganska stor....

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga: Vad ska man använda för olja om man tvättat lagren? Eheims egen olja, eller?

Jag tror jag hittade en ny fläkt och köpte på mig den för några år sedan. Men lagren fastnade på axeln och började snurra i lagerhållarna, så jag får se om jag kan göra något. Men jag håller med Lasse om att pumpen är ju ganska stor....

/Thomas

Du måste nog byta lagerbyglar här, jag har för mig att det är standardbyglar, dvs de finns för andra fabrikat också men vart får man tag på dem? Lagerfirmor?

MVH Lasse

Stig

Inte just nu men då vet jag var den finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Motorn är en standard ITT motor går troligen att få delar till. Fråga Gibbon i Götteborg. De var Sverigerepressentanter, kanse har de några reservdelar liggande. Jag hade ett ganska stort lager men det gick med pumparna.

Tag loss motorlagren och lägg dom i fettlösningsmedel (något dygn) låt torka och olja in med rätt olja och om ni inte har detta så använd någon helsyntet olja för bilar som inte torkar in eller hellre olja för motorlager till vilken motor som helst.

Jag är nästan säker att motorn inte är kass. De var nästan outslitbara och ända sätter att ta död på dom var att dränka dom- de kunde inte simma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är pumpen hemma (1034 ) :ler:

Känns lite speciellt att packa upp en ny ( 18 år gammal ) pump.

Jag tackar för all fin information som ni skrivit om, nu återstår endast en fråga.

Vet någon var man kan få tag på packningen som sitter under locket på filterbehållaren med beteckningen 2034 ?

Diametern är ca:30,5cm.

Det följde med en men det är alltid tryggt att ha ett par i reserv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...