Gå till innehåll

Korall-flytt


SkogsflickaN

Rekommenderade inlägg

Hallå

Nu är det så här att jag behöver lite hjälp... (som så många andra gånger). Men det är så här att vi har en rätt stor korall, som satt på en rätt liten sten när vi köpte den, den flyttade sig rätt kvickt och växte fast i en bamsesten. Men den här stora stenen passar bara att ha just där den ligger nu.

Men det ligger till som så här, att den trivs inte särskilt bra där den sitter. Har läst mej till att den trivs där det är mycket cirkulation och så.

Så nu undrar jag hur jag ska göra för att flytta på den?? Råkade av misstag dra loss en bit som satt fast på ännu en sten, men den växte fast på nytt, ser inte ut att ha tagit skada... Men det kan väl inte vara helt bra att bara kapa av den..

Nu svamlar jag en massa... men jag skickar med en bild, så ser ni vad det är för nåt. Och är det nån som vet vad den heter, så får ni gärna tala om det oxå... Och eventuellt övriga krav på den.. om den ska ha mycket eller lite ljus osv...

korall2webbjq8.th.jpg

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av sinularia är att dom växer nästan som ogräs, rätt "tuffa" saker som brukar ha väldigt lätt för att repa sig, även om det kan ta några dagar/två veckor, beroende på ljus och annat.

Som Draedon skrev, snitta den så långt ner du kan och använd ett gummiband och "bind fast" den mot stenen. Inte för hårt, för då går den itu. Inte för löst heller, för då lossnar den... Du kommer att lära dig så småningom. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket vackert exemplar!

Men det där är väl en Cladiella, var har du läst att den inte gillar att sitta strömt.

Det är ju en härdig sanbbväxande korall som enligt Sprung kan sitta på alla nivåer.

Lighting needs: 4-9

Water flow: 4-10

Agressivness: 9

Hardness:8

Allt på en 10-gradig skala.

Enda varningen är att Cladiellor kan dö helt eller delvis mycket snabbt och eftersom de ofta blir stora så blir vattnet skitigt av det. Du får ha den under uppsikt.

Cladiellor kan du också kapa och fästa som det står i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den beskrivningen är det absolut en cladiella vi har, då den är både mjuk och slemmig.

Där den sitter just nu så hamnade den nästan "bakom" en sten där cirkulationen tydligen är begränsad och där ljuset för närvarande är rätt svag. Åtminstonde ett par veckor till innan vi börjar bomba med MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...