Gå till innehåll

Förklaring om tekniken för nybörjare..


Erika-86

Rekommenderade inlägg

Hej alla nybörjare och gammla saltisar :nöjd:

Jag är själv nybörjare inom saltvattens delen och säkert många fler än jag har funderingar och massa frågor om detta..

Och vad jag har svårast med att fatta inom detta område är all denna teknik man behöver för att kunna starta ett saktvattensakvarium... Hur allt ska monteras bla..

Så här har jag hittat en bild som jag tror säger välldigt mycket..

Ni som redan kan allt kanske kan säga mig om det är en värdig bild att använda sig av för att fatta mera..

Sedan får man ju självklart läsa på mer om alla saker..

(Har lånat denna bild från en sida på internet)

skiss.gif

Något jag inte har förstått ännu är varför man ska ha korallsand (se bild ovan denna text) inne i sumpen??

Använder många det eller är det bara om man ska vara extra noga med allt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Erika, har nyligen startat ett hörnakvariet på 150 liter, (utan sump) ingen konstigheter med biofilter eller annat, en bra skummaren är ett måste och en lagom mängd med LS, sedan ska du se till att cirkulationen räcker till så vattnet är i rörelse i karet. jag är jätte nöjd med framgången hittills!

Det är väl dem första steg jag har tagit åt mig från andra här på forumet

Lycka till!

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du kan starta som jag gjorde:

Enkelt kar i valfri storlek, men se till att ha redigt under fötterna med ljus - ju mer desto trivsammare för korallerna.

Sedan, beroende på belastning, måste du ha en skummare... internskummare eller "påhängskummare" duger finfint. Komplettera med ett antal powerheads för att få bra skjuts i vattnet. Lagomt antal kilo LS och du är i hamn...

Att börja titta på refugium, bottenborrning och all annan teknik såhär i början skulle jag direkt avråda dig till om du känner dig osäker och är nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor