Gå till innehåll

Förklaring om tekniken för nybörjare..


Erika-86

Rekommenderade inlägg

Hej alla nybörjare och gammla saltisar :nöjd:

Jag är själv nybörjare inom saltvattens delen och säkert många fler än jag har funderingar och massa frågor om detta..

Och vad jag har svårast med att fatta inom detta område är all denna teknik man behöver för att kunna starta ett saktvattensakvarium... Hur allt ska monteras bla..

Så här har jag hittat en bild som jag tror säger välldigt mycket..

Ni som redan kan allt kanske kan säga mig om det är en värdig bild att använda sig av för att fatta mera..

Sedan får man ju självklart läsa på mer om alla saker..

(Har lånat denna bild från en sida på internet)

skiss.gif

Något jag inte har förstått ännu är varför man ska ha korallsand (se bild ovan denna text) inne i sumpen??

Använder många det eller är det bara om man ska vara extra noga med allt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Erika, har nyligen startat ett hörnakvariet på 150 liter, (utan sump) ingen konstigheter med biofilter eller annat, en bra skummaren är ett måste och en lagom mängd med LS, sedan ska du se till att cirkulationen räcker till så vattnet är i rörelse i karet. jag är jätte nöjd med framgången hittills!

Det är väl dem första steg jag har tagit åt mig från andra här på forumet

Lycka till!

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du kan starta som jag gjorde:

Enkelt kar i valfri storlek, men se till att ha redigt under fötterna med ljus - ju mer desto trivsammare för korallerna.

Sedan, beroende på belastning, måste du ha en skummare... internskummare eller "påhängskummare" duger finfint. Komplettera med ett antal powerheads för att få bra skjuts i vattnet. Lagomt antal kilo LS och du är i hamn...

Att börja titta på refugium, bottenborrning och all annan teknik såhär i början skulle jag direkt avråda dig till om du känner dig osäker och är nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför kan inte jag se Erika-86's bild? Och eftersom jag ändå frågar offtopic, är det någon som har erfarenhet av bottenfilter i saltvatten? För att få det lite mindre offtopic, så kan jag ju säga att bottenfilter är praktiska. Antingen som insugningsskydd, eller som slutfilter. Frågan är altså hur de funkar i saltvatten. Har själv inte några negativa erfarenheter av att använda bottenfilter, men inga direkt positiva heller. Bäst funkade det nog när bottenfiltret bara satt där utan någon större genomströmning. Ska en nybörjare undvika bottenfilter eller inte?

Erika: Om du inte måste ha ett fullfjädrat korrallrevsakvarium, utan kan nöja dig med att bara ha tåliga djur så kan du komma undan med ganska enkel teknik. Har själv kört ett litet tempererat saltvattensakvarium med några räkor (putsarräkor och tångräkor), en krabba (strandkrabba, obs: strandkrabbor är kannibaler), två små fiskar (tångsnälla och en färggrann tropisk fisk som jag inte längre kan namnet på, men den blev aldrig större än 4 cm, knallblå med klargul stjärtfena). Samt stora (snygga) grönalger: Caulerpa och Havssallat. Detta akvarium gick problemfritt i drygt åtta år och kostade någon hundralapp mer än ett sötvattensakvarium. Tekniken jag hade bestod i en hemmapulad skummare (ett 1m högt och 12cm brett PVC-rör), ett 400l/h pumphuvud som drev skummaren, ett ytterfilter (vadd) med ett till 400l/h pumphuvud, samt ett bottenfilter med skalgrus från västkusten. Två lysrör (egentligen i minsta laget, men det fungerade), 100l akvarium.

Ja, jusst det... lite rörmask, odefinierade hoppkräftsliknande djur och små sjöanemoner etablerade sig också, även om de inte var planerade. Men det gjorde inget, för då behövde jag inte mata fisken. Gav ingen mat de fyra sista åren jag hade karet. Fisken jagade själv. :o)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bildas en massa nitrat i det.

Det som gör att filter som bottenfilter, filtermatte filter, ytter- och inner-filter "bildar" nitrat är att de samlar skräp och skit. Detta skräp och skit bryts ner och i slutändan av denna process bildas nitrat, fosfat och lite annat. Berlin reef modellen med levande sten och skummare går ut på att inte fånga några skräp utan att låta det cirkulera så att det, i de stadier av nedbrytning då detta är möjligt, skummas bort av skummaren. All nitrifikation, ammonium->nitrit och nitrit->nitrar, sker i den levande stenen. Syreåtgången under nedbrytning och nitrifikationen skapar i sin tur syrefria zooner där nitrat omvanlas till lustgas och/eller kvävgas. Resultatet är ett minimum av slutprodukterna nitrat och fosfat i akvariet. I teorin iaf.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla bör undvika bottenfilter i saltvatten.

I revkar ja. I exempelvis det FO med macrosar som Tintomara haft funkar det utmärkt(eller så utmärkt som bottenfilter någonsin fungerar). Beror som sagt vad helt på vad man har för kar.

mvh Mattias

P.S. Blev två inlägg här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

100L var karet. Det kanske det inte är så många som gör, minst 1, men det har två klara fördelar. Erfarenhet och billigt. Jag började själv fundera i de banorna, inte bottenfilter då utan FO med macrosar, som en bra plattform för macro experiment.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det står bättre formulerat och tar upp saker som man inte specifikt frågar efter. här får man bara svar på sina frågor, mer eller mindre. Kolla på bibblan vad de har hemma, finns det inte kan man beställa långfärdslån eller vad det heter. kostar en tia eller två. Sen är det bara botanisera och hitta någon akvariebok man tycker om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Maxi i Karlskrona iaf så har dom en bok som tar upp lite grunder utan att vara ute och cykla alltför mycket även om den är basic...

"stora akvarieguiden" Tror jag den heter till det fåniga priset av 82:- !!

Mycket fina bilder och ett ok saltvattensavsnitt..

Jag köpte mitt ex för några år sen och nu är den ute med ett nytt omslag, fast samma innehåll...

Mycket prisvärd förstabok, kan vara tungt att plöjja en avancerad Saltvattensbok det första man gör så denna e´strålande, sen finns ju "saltvattensakvariet för nybörjare" Av Daniel Knoph oxå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men hur många nöjer sig med två fiskar på 5 och 8 - 10 cm i ett fyrahundraliters.

Med den låga belastningen är jag dessutom övertygad om att bottenfaunan blivit ännu rikare utan cirkulation i bottenlagret.

Jag kan ju tillägga att jag var 10 år och det var mitt första saltvattensakvarium. :o)

I mitt andra saltvattens hade jag inget bottenfilter med strömmande vatten, utan bara som ett skydd för bottenglaset. Men det var ett kallvattens med sjönejlikor som höll ~15grader.

Klart att jag *ville* ha femtio fiskar > 40cm, sju sorters koraller och ett par symbiosanemoner i ett 37kubikmeters... men jag insåg min begränsning där. Dessutom har en 10åring en ganska liten budget, så LS var inte på fråga. Själva akvariet tog större delen av min budget.

Dessutom var min åsikt litegrann att "snygga fiskar finns i sötvatten med" (fortfarande min åsikt). Det var räkorna som var huvudattraktonen i akvariet. Nu finns det visserligen sötvattensräkor.. men de är faktiskt mera svårskötta än tångräkor och (vissa) putsarrärkor. Tångräkor är dessutom väldigt snygga när man ser dem på nära håll, svagt tigerrandiga eller prickiga med blågula klor. Sen ser man igenom deras matsmältningskanal, om man tycker att sånt är kul. Hade ca 8 tångräkor och två putsarräkor, och resultatet blev riktigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör att filter som bottenfilter, filtermatte filter, ytter- och inner-filter "bildar" nitrat är att de samlar skräp och skit. Detta skräp och skit bryts ner och i slutändan av denna process bildas nitrat, fosfat och lite annat. Berlin reef modellen med levande sten och skummare går ut på att inte fånga några skräp utan att låta det cirkulera så att det, i de stadier av nedbrytning då detta är möjligt, skummas bort av skummaren. All nitrifikation, ammonium->nitrit och nitrit->nitrar, sker i den levande stenen. Syreåtgången under nedbrytning och nitrifikationen skapar i sin tur syrefria zooner där nitrat omvanlas till lustgas och/eller kvävgas. Resultatet är ett minimum av slutprodukterna nitrat och fosfat i akvariet. I teorin iaf.

mvh Mattias

Det var den bästa sammanfattning jag någonsinn hört av Berlin reef! :o)

När vi ändå är inne på akvarieteknik så undrar jag om det går att överföra idén till ett akvarium utan LS? Är det *bättre* att ha en skummare med kraftig genomströmmning och ett biofilter med låg (genomströmning), än en skummare+biofilter som båda har samma genomströmning?

Frågan är relevant för mig av andra skäl än snålhet: Jag planerar ett akvarium där jag inte *kan* ha levande sten, utan *måste* ha anndra sorters reningsteknik. Har funderat en hel del på ett algfilter, men vill ha lite alternativ utifrån andras erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med fler potentiella saltakvarister i Örnsköldsvik. Har redan sett ett klart uppsving i intresset sedan Arnäs-akvariet drog igång. =)

Man ska inte sticka under stol med att man får helt klart mycket bra förutsättningar "på köpet" med LS. Ska man gå alternativa vägar tror jag helt och hållet på droppfilter, biobollar och DSB... gärna kombination med macroalger.

(Alltså ett biofilter)

Nyfiken fråga bara; varför kan *kan* du inte ha LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på akvarieteknik så undrar jag om det går att överföra idén till ett akvarium utan LS? Är det *bättre* att ha en skummare med kraftig genomströmmning och ett biofilter med låg (genomströmning), än en skummare+biofilter som båda har samma genomströmning?

Jag tycker att den bästa metoden att köra biofilter på är fluidiserande sand filter. Där kör man FBF(Kort från: Fludized Bed Filter) i serie med skummaren. FBFer är extremt effektiva biofilter och har den fördelen att de aldrig behöver underhållas. Nitrifikationsbakterierna "spottas" när de dör och kan skummas bort. En del fysiska materia malssönder och bryts ner snabbare samt skummas lättare. FBF + skummare är ett komplett system, du klarar dig med bara det.

Frågan är relevant för mig av andra skäl än snålhet: Jag planerar ett akvarium där jag inte *kan* ha levande sten, utan *måste* ha anndra sorters reningsteknik. Har funderat en hel del på ett algfilter, men vill ha lite alternativ utifrån andras erfarenheter.

Du kanske kan ha en sump med LS i? Med algfilter menar du macroalgfilter, som i ett refugium med caulerpa, eller microallgfilter som i algalscrubbers. Den första är en beprövad metod i salt, den andra funkar rätt bra den med men är en kraftigt debatterad teknik.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytande sandfilter är utomordentligt bra på de första nedbrytningsstegen och att hålla vattnet klart och att det inte gulnar. Men de lämnar nitrat och behöver kompletteras med nitratnedbrytning som Levande sten eller Zeolit, djup sandbädd och nitratfilter. Utom möjligtvis i karantän för enbart fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...