Gå till innehåll

Hur höja enbart ph


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej igen,

konverteringen från de två OH- jonerna är beroende av flera faktorer. Problem uppstår främst om hastigheten i tillsatsen är för stor. I zoner med högre pH sker utfällning direkt i CaCO3 eller olika kalciumfosfater. Den senare är ju "bra" då det hjälper till att hålla ner fosfat. Tillgängligheten av koldioxid är oxå en faktor, pH höjningen blir mer märkbar ju mindre koldioxid som finns i vattnet och det är inte mycket vid pH runt 8 till att börja med. System som använder kalkvatten behöver ordentlig luftning, gärna före tillsatspunkten så att vattnet är så nära balans med luften som möjligt. Ex, direkt efter skummaren.

mvh Mattias

P.S. Gå gärna i polemik med mig, jag har fel rätt ofta jag med.. systemen vi behandlar i saltvatten innehåller flera multifaktor system typ pH,Alk,Ca, Mg som gör det svårt att ha "koll".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har skrivit detta tidigare men 80% natriumbikarbonat+20% natriumkarbonat ger en buffert med pH 8,3.

Om man tar 83%+17% så blir pH 8,2

Alltså 80/20 i torrvikt av båda? På annat ställe på forumet skrivs det att av 1000g Natriumbikarbonat tar man 200g och torkar i ugnen (blir natriumkarbonat) och blandar med de 800g natriumbikarbonat man inte torkar. Men efter torkningen så väger ju inte natriumkarbonaten 200g längre så förhållandet blir inte 80/20 längre. Spelar det någon större roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustav,

Fördelen med att väga natriumbikarbonat är att det inte binder kristallvatten. Dvs vikten är ganska konstant över tiden. Natriumkarbonat är läskigt hygroskopiskt (tar upp 10 vatten per molekyl om jag minns rätt) så det är svårt att väga om du inte har en alldeles tät och ny burk med torkad natriumkarbonat. Över tiden kommer innehållet i burken att ändra vikt eftersom det tar upp vatten från luften. I slutändan vet du inte vad du har i burken i termer av andel vatten bundet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst borde allt hydreras fullständigt med tiden men jag skulle inte anta att det har gjort det för det är en långsam process. Till det jag inte besvarade riktigt:

Om du väger upp 200 g NaHCO3 och torkar det fullständigt (till Na2CO3 ) så kommer du att ha kvar 63% av vikten - 106 g/mol / (2*84 g/mol) - dvs 126 g pga att vatten och CO2 lämnat saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog lite trög idag.....

Om jag har 1 kg bikarbonat.

Hur mycket av detta ska jag då lägga i ugnen,

för att sedan kunna blanda ihop det hela ?

Om man tappar 63% vid grillningen,

så får jag att man ska lägga in 240 gr i ugnen.

(Behåll resterade 760 gram)

Dessa 240 gr blir efter grillning 150 gr.

150 gr är 20% av 760 gr.

Är det rätt eller felräknat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag är nog lite trög idag.....

Om jag har 1 kg bikarbonat.

Hur mycket av detta ska jag då lägga i ugnen,

för att sedan kunna blanda ihop det hela ?

Om man tappar 63% vid grillningen,

så får jag att man ska lägga in 240 gr i ugnen.

(Behåll resterade 760 gram)

Dessa 240 gr blir efter grillning 150 gr.

150 gr är 20% av 760 gr.

Är det rätt eller felräknat ?

Borde inte 63% av 240 gram bli 88.8... gram?

Har jag fattat fel, men om man bakar bikarbonat i ugnen återstår 37% av den totala startmassan, fast i form av den nya substansen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...