Gå till innehåll

Hur höja enbart ph


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej,

Mitt ph ligger stadigt strax under 8,0 (7,8 -8,0), jag vill höja det till ca 8,3.

Sedan 1 vecka tillbaka så tillsätter jag tripple buffer från Tropic Marin för att få upp mitt ph. Det har givit resultat, nu ligger det mer stadigt på 8,0, men jag vill ju en bit till.

Det har också resulterat i att mitt kh ökar hela tiden, från 10,9 till 13,1 de senaste dagarna. Men det behöver jag ju inte höja.

Kan jag fortsätta med min tripple buffer tills ph ligger runt 8,3?

Eller tillsätta något annat enbart för ph:t?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag användet Tetra's enkla pH test (7 droppar i vatten).

Har faktiskt funderat på om den kan visa en aning fel, det har nämligen legat på samma värde sedan jag startade för drygt 3 månader sedan.

Jag kanske skall låta det hela vara som det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite av vad har i burken, men jag tycker 13 är lite för högt. Inte mycket men det finns ingen anledning att fortsätta högre upp, vilket du gör när du sätter bikarbonater via Tripple buffer till vattnet.

Dessutom om Tetratestet ligger över 8 tycker i alla fall inte jag det finns någon anledning till oro.

Jag skulle ta det lungt och titta in i burken och se om djuren därinne verkar må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Capote, jag följer ditt råd. Djuren mår bra, tänkte nog bara att det skulle kännas lite bättre om ph hela tiden låg strax över 8 i stället för strax under.

Min tanke (fråga) var ju hur jag enbart höjer ph, utan att samtidgt höja kh mera, men det hänger väll ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hörde att man kunde andvända Bikarbonat till att höja PH och KH

Stämmer det eller inte el

Bikarbonater höjer pH upp till men inte över en jämviktspunkt(8.3 i sötvatten, kommer inte ihåg var den ligger i salt) men KH höjningen fortsätter. Det är troligen det som händer hos viking. Jag vet inte exakt vilken buffer som ingår i Trippel buffer med tydligt ät att den inte höjer pH.

Natriumkarbonat, Na2CO3, eller kalkvatten, Ca(OH)2 löst i vatten, höjer pH bättre men är farliga att handskas med och måste tillsättas mycket försiktigt i karet.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också ett Tetra Ph test, enligt det ligger även mitt ph på 8. Men enligt Saliferts test har jag 8,3. Tror inte att Tetra och Sera mm är så mkt att lita på...

De är inte mycket att lita på. Dropptest är bara en fingervisning om vart man ligger.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morphriz, ditt inlägg om att bikarbonater enbart höjer ph till en viss nivå verkar stämma med mina erfarenheter.

Efter start av triple buffer tillsättning så har mitt ph stabiliserats tydligare på 8,0, men verkar inte vara intresserat av att öka tydligare. Däremot så fortsätter kh att stiga hela tiden.

Läser man på förpackningen så:

- höjer och balanserar pH

- höjer och stabiliserar kh

- justerar nivån av spårelement

Men kanske är det som så att ph:t bara 'orkar' upp till en viss nivå och stannar där, medan kh fortsätter att öka hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonater höjer pH upp till men inte över en jämviktspunkt(8.3 i sötvatten, kommer inte ihåg var den ligger i salt)

Erfarenhetsmässigt kring 7,8 - 8. Vet faktiskt inte vad teorin säger där men när jag gjorde ett försök en gång i tiden med en bikarbonattillsatts så jag hade 40 i KH på slutet (obs i provbehållare inget levand inblandat) så jämnade kurvan ut väldigt fint på ca 7,8 i ett system och 8 i ett annat system (elektronisk pH mätning). Att stoppa i bikarbonat i pH över 8 i saltvatten innebär att det agerar som pH sänkande. Jag har för mig att Ingvar hade ett recept på en blandning av natriumbikarbonat och natriumkarbonat som gav ett bra KH samt ett pH på 8,3.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte höja med NaOH(lut)? Men jag tycker 7,8-8,0 är OK...det är bättre att ligga lite lågt.

/PP

Jo men det är vanskligt - det är lätt att överdosera. Då är kalkvatten bättre som Morphiz skrev - det är lite självjusterande. Se min artikel om kalkvatten.

Jag har skrivit detta tidigare men 80% natriumbikarbonat+20% natriumkarbonat ger en buffert med pH 8,3.

Om man tar 83%+17% så blir pH 8,2

Tack Ingvar - jag hade 17% långt bak i skallen men vågade inte skriva det - nu tror jag att det sitter

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej där..

Kalkvatten ger en KH höjning, KW är tom ett balanserat tillägg med avseende på Ca och alk.

Alk reaktionerna

OH- + H2CO3 -> HCO3- + H20

OH- + HCO3- -> H2O + HCO3--

Det har en pH höjande effekt temporärt men i slutändan blir (ungefär) samma.

mvh Mattias

Man törs väl knappast gå i polemik med Morphriz på kemikanten. Men stämmer detta verkligen. Jag har förvisso läst Lasses artikel men jag kan konstatera att i en burk med förbrukare tappar man kraftigt i kh om man enbart tillför kalkvatten som ersättare för avdunstat vatten. I tidevarvet före kalkraktorerna fick man hjälpa upp sitt kh med tillsatser av bikarbonat trots att man ersatte allt avdunstat vatten med kalkvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man törs väl knappast gå i polemik med Morphriz på kemikanten. Men stämmer detta verkligen. Jag har förvisso läst Lasses artikel men jag kan konstatera att i en burk med förbrukare tappar man kraftigt i kh om man enbart tillför kalkvatten som ersättare för avdunstat vatten. I tidevarvet före kalkraktorerna fick man hjälpa upp sitt kh med tillsatser av bikarbonat trots att man ersatte allt avdunstat vatten med kalkvatten.

Jag tror det beror lite på.....

Tanken med kalkvatten är ju bland annat att det högre pH man får i burken gör att koldioxid går från luften (i och med att karbonatjämnvikten skjuts åt höger och att det finns ett relativt överskott av koldioxid i luften) in i vattnet för att omedelbart gå över till bikarbonat och karbonat (KH höjs). Samtidigt, om man tillför mer kalciumjoner i förhållande till kalciumet lösningsförmåga i det aktuella pH värdet (och även andra parametrar) så kommer överflödet fällas ut som Stig skriver och karbonathårdheten sjunker. Någonstans finns en jämnviktspunkt men jag tror den är svår att hitta så i praktiken blir säkert resultatet det du säger speciellt om man ligger kring pH 8,3.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...