Gå till innehåll

Va f*n har jag i vattnet ?!!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jorå, har ju en sten full med kollonianemoner även stjärnpolyper som mår prima.

Har även börjat ploppa upp både röda och gröna macroalger här och var, några små sjöstjärnor ser man ibland åxå. Grejen är att det dunstar nästan 1 liter vatten per dygn så det är rätt bra omsättning på vattnet. Fyller dock på flera gånger om dan så inte salthalten ska ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle byta 10-20% av vattnet var tredje dag kanske fyra till fem gånger o sen prova med nåt nytt levande, förutsatt att mätbara värden e ok.

Kan ju haft en jävla osis bara..? Vad var det som hade dött 2 fiskar o nåra sniglar... konstigare saker har ju hänt i denna hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat termometern så du i själva verket inte har 33°C i vattnet? MH 5 cm över vattnet låter varmt men fläktarna kanske löser det.

Funderade på det också men då skulle ju korallerna ha stryket med först, eller hur. Problemet är inte att clownerna och snäckorna har dött - problemet ( och gåtans troligtvisa lösning) är att korallerna mår prima.

Fortfarande Drullputt inga lösningsmedel använda i lägenheten under den aktuella tiden?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på det också men då skulle ju korallerna ha stryket med först, eller hur. Problemet är inte att clownerna och snäckorna har dött - problemet ( och gåtans troligtvisa lösning) är att korallerna mår prima.

Fortfarande Drullputt inga lösningsmedel använda i lägenheten under den aktuella tiden?

MVH Lasse

Jo iofs men stjärnpolyper och kollonianemoner är väl något av det tåligaste i korallväg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på det också men då skulle ju korallerna ha stryket med först, eller hur. Problemet är inte att clownerna och snäckorna har dött - problemet ( och gåtans troligtvisa lösning) är att korallerna mår prima.

Fortfarande Drullputt inga lösningsmedel använda i lägenheten under den aktuella tiden?

MVH Lasse

Termometern visar 26C och termostaten på värmaren är inställd på 26C och den går inte när mh:n är på. Vet inte vad det skulle kunna va för lösningsmedel i så fall, verkar långsökt att det skulle kunna vara nått sånt. Jaja, byter 25% imorrn och hivar i kol och sätter i nån liten ful fisk några dagar senare, funkar d inte ger jag upp.

Piteå och Luleå är ju inte direkt satvattnets mecka, så dom enda mindre fiskar som finns inne just nu är chromis, blå djävul och anthias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp även ett sånt här

http://www.pwss.se/product.php?productid=1011&cat=492&page=1

Har du ingen Cu så betalar jag 70 spänn för testet !!

Jo du - koppar brukar vara problemet när man inte hittar någon annan väg ut - det håller jag med dig om. Men en kopparhalt som slår ihjäl fisk på 2 dagar brukar sopa rent med allt levande i karet. Om det skulle vara koppar så skulle det ju ligga kvar och vara verksamt även nu och då borde korallerna tagit skada. Jag tycker ändå det verkar som det varit något som kommit och gått. Men jag håller inte emot om du vill slå vad men skulle vara väldigt överraskad om det var koppar just i detta fall.

Lösningsmedel - ja det kan vara ommålning någonstans, hårspray eller något annat utifrån. Eftersom du har fläktar som blåser på en vattenyta så får du ett väldigt snabbt gasutbyte mellan luft och vatten. Detta har hänt förr.

Sjukdom (orsakad av någon smitta) verkar det inte vara på beskrivningen

MVH Lasse

Edit Såg det om rörmaskar nu - köp koppartesten drullputt - du får den gratis eftersom Ove lovat betala för den:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag ju inte hur stor erfarenhet du har av det för att ge ett sådant konstaterande, Jag vet dock av erfarenhet att målning i angränsande rum har slagit ut flera besättningar Malawi och Tanganyiker. Det räcker med att du känner lukten för att det skall gå ner i vattnet om det finns ett kraftigt luftbyte ovanför vattenytan. Om du söker på ciklid.se och zoopet.com så kommer du få träffar på detta.

Och att inte koppar skulle vara skadligt för fisk är rena skitsnacket det också. Att det finns i fiskmedicin är en sak men varje gång man använder kopparbaserad medicin så tar man en chansning. Vissa fiskar är väldigt känsliga - även sötvattensarter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...