Gå till innehåll

Va f*n har jag i vattnet ?!!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

det jag villeå fram var att korallerna tar stryk före fisken om det rör sig om koppar.

Det sa jag också men det skrev inte du (min rödfärgning).

att koppar skulle vara farligt för fiskarna är skitsnack!

fiskmedicin innehåller koppar och koraller, framför allt stenkoraller är hyperkänsliga för det.

Men om du tar bort ditt "skitsnack" så skall jag ta bort mitt:smiley20:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jo om du menar att de överlever men koppar i väldigt låga nivåer ger subletala skador på gälar och slemavsöndring. Det sätter också ner fiskarnas immunsystem så om någon har akvarier där olika sjukdommar bryter ut titt som tätt samt en massa ospecifierade symptom uppträder så brukar man rekommendera att testa mot koppar i ledningsvattnet. Det var detta som Ove hade i bakhuvudet. Hade det inte varit för att de lägre djuren klarat sig hade jag direkt gått på den förklaringen, speciellt som snäckorna dog också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det vara elektricitet så går det väll att testa, det var väll någon här inne på forumet som kände ett kittlande i fingrarna när han höll på i karet. Det visade sig vara någon pump eller likanande som inte var riktigt tät. Känner du nått om du sticker ner fingrarna? Men har inte för mig något dog i hans kar så det låter lite konstig att det skulle var det, då tror jag mer på syrebrist..

Har du skummare, bra ytcirkulation?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det vara elektricitet så går det väll att testa, det var väll någon här inne på forumet som kände ett kittlande i fingrarna när han höll på i karet. Det visade sig vara någon pump eller likanande som inte var riktigt tät. Känner du nått om du sticker ner fingrarna? Men har inte för mig något dog i hans kar så det låter lite konstig att det skulle var det, då tror jag mer på syrebrist..

Har du skummare, bra ytcirkulation mm?

mvh Emil

Ja det där kittlandet känner jag igen själv.. utan att automatsäkringar slagit ut! Scary stuff!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker lite mera basic.

Vad är det för ph i karet.

Är det begagnad LS som använts?

Välkommen till nattlivet!

Vad jag fattar var LS prima från JR - förutsätter att den inte var begangnad.

Det är mysko när bara snäckor och fisk slagits ut och inget annat av de andra lägre djuren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite på wetwebmedia

"Tramp metals, contaminants brought is accidentally as part of your substrate and aquascaping are a slight possibility with naturally collected materials. Iron, in particular may be a problem, from metal cans, crushing/processing tools, shipping... Be suspicious of 'rust' stains from coral sands, gravel and any volcanic rock."

"6) Wipe Out Syndrome I'll mention in passing, in a feeble attempt at comprehensiveness. There are "mysterious" total losses that have been chronicled, especially in newly set-up and monoculture (one species) systems. Bacterial "wars", toxins, and more have been speculated. Suffice it to say/write that there are such things, that you must keep your eyes on your livestocks' behavior, and that if all seems to be going side-ways, 1) check water quality, 2) either execute a massive water change, or 3) move them to your quarantine/hospital/alternate tank."

"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iron, in particular may be a problem, from metal cans, crushing/processing tools, shipping... Be suspicious of 'rust' stains from coral sands, gravel and any volcanic rock."
Har haft i Aquatic Natures phosphat stop från början, har dock inga fosfat tester kvar.

Jag tänkte på detta från början men eftersom alla vet om mitt motstånd mot sådana här medel så föredrog jag att inte nämna det. Vet dock inte om AN:s "phosphat stop" är järnbaserat

Edit: Han har ett 80 liters Molly.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till nattlivet!

Vad jag fattar var LS prima från JR - förutsätter att den inte var begangnad.

Det är mysko när bara snäckor och fisk slagits ut och inget annat av de andra lägre djuren.

MVH Lasse

Tror mest på att han haft kasst ph-värde när han satte i djuren. Knappar var en av de koraller som överlevde min kalkmixerkrasch så de tål extrema ph'n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror mest på att han haft kasst ph-värde när han satte i djuren. Knappar var en av de koraller som överlevde min kalkmixerkrasch så de tål extrema ph'n

Kan vara en möjlighet och järnbaserade fällningsmedel är inte heller direkt kända för att höja pH:t

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du använt ditt salt i nåt annat fungerannde kar?

Men det innebär alltid en risk att flytta djur från ett kar till ett annat - även om det du köper är fräscht och i full rulle, är skillnaden mellan ditt kar och handlarens för stor (t.ex väldigt låg salthalt hos handlaren) så kan det bli problem.

MEn jag håller med tidigare inlägg om att symptomen du beskriver stämmer bra med ammoniakförgiftning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MEn jag håller med tidigare inlägg om att symptomen du beskriver stämmer bra med ammoniakförgiftning

Kan så vara men borde slått ut lite mer lägre djur. Är det bara 45 liter så skulle jag ta bort fosfatremovern direkt och byta vatten sen. Men det är jag det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror mest på att han haft kasst ph-värde när han satte i djuren. Knappar var en av de koraller som överlevde min kalkmixerkrasch så de tål extrema ph'n

Tror det ligger något i det du säger om PH Capote! Har ni inte ganska lågt PH uppe i Norrland? Jag vet att tex simontorp (sötvattensfisk) får ha sina fisk som ska skickas till norrland i karentän i ett par veckor och vänja in fisken till lägre PH efter som vi har ganska högt PH här nere i Skåne.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...