Gå till innehåll

Va f*n har jag i vattnet ?!!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Eftersom drullputt är en väldigt jäktad man så svarar jag lite åt honom :)

Saltet han använder har han köpt av mig och de funkar prima i mina 4 tankar,

Silikonproblem kan vi nog åxå sluta bort, för hotellet har han köpt av mig och för mig funkade de bra.

Att de skulle vara fel på firrarna tror jag inte heller på, för jag köpte väl 6-7 firrar från samma leverans och dom funkar prima.

PH ligger på 8.1 här i min kran iaf (Luleå).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då Peppz hade burken var den ju helt original. Jag har ju bytt pumparna och slitit bort huven så jag kör toppless med mh, så va som helst kan ju ha hänt på vägen. Jag har ju dessutom kört med nollnitrat och även fosfat remover som jag har i fortfarande. Trodde först det berodde på tempen då det bara var 21-22 grader på natten innan jag köpte värmaren, men icke att det vart nån skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du skall byta ALLT vatten på samma gång. Låter kanske drastiskt, men med många mindre vattenbyten så späds det bara lite för varje gång och är det höga halter av det som är källan till problemet så blir du aldrig riktigt av med det.

Sen köra med aktivt kol om du inte gör det. Men det här är ju verkligen en gissningslek alltså. Kan vara mycket som är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

vilken uppslutning i tråden! Här kommer mina råd:

Så länge inte korallerna dör så gör inget drastiskt. Drastiskt är allt från att slänga skiten(ge det till mig istället) eller prov slänga i nått nytt som dör. Du har ett kar med en miljö som koraller, måhända extremt härdiga sådana, överlever i och det är nått att arbeta med, tom ta vara på. De flesta potentiella förklaringar som givits här är rimliga och det kanske går att klura ut vad det var tom. Det är dock inte nödvändigt att klura ut vad som hände just när clownerna dog men det är bra att se till att det inte är ett problem som finns kvar. Bästa metoden är att eliminera felkällor.

Viktigast av allt är dock att ta det lungt. Stressa igenom olika lönsingar gör bara saken värre.

Min första fundering är osmosen. Efterssom den inte är utesluten som felkälla riskerar du att byta med "dåligt" vatten och det ger ingen förbättring. Har du en TDS mätare? Om inte kanske du kan testa i din butik eller för den delen köpa lite "rent" osmosvatten på butiken.

Men som sagt, ta det lungt! Aktivt kol skadar inte.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att det är något fel på min nya osmos. Däremot när jag startade karet så fick jag 60 liter "rent" osmosvatten från butik, tror dock att det kan ha varit "fel" på det vattnet eftersom det stog stilla i mina två 30l dunkar mellan vattenbyten/påfyllning av avdunstat vatten. Eller så var det osmosen i butiken som var kass.

Körde dessutom mitt första saltkar, ett 200l + 60l sump och mitt andra saltkar på 125l på vanligt kranvatten. Funkade utmärkt, var endast en snigel som dog under hela tiden jag hade karen.

Så jag tror inte att vattnet är problemet, men jag kan ju ha fel. Tror det är nått som har hänt i efterhand, kanske nollnitraten tillsammans med fosfat removern som ställt till det.

Måste ju dessutom nån vecka efter varje ändring tillsätta nån snigel eller fisk, annars vet jag ju aldrig om något har förändrats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara tacka för all hjälp jag fått angående vattenproblemet och övriga frågor på forumet. Har dock beslutat att lägga ner nanot och den här hobbyn för gott. Väldigt tråkigt då detta är en mycket intressant hobby. Slukar dock alldeles på tok för mycket tid och pengar och ändå får man knappt nått tillbaka förutom död och andra djävulskap. Tackar för min tid här !

All respekt åt dom som orkar hålla på med den här hobbyn och får det att funka -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dyngsynd ! Jag odlade upp en heltäckande nålgräsmatta i mitt växtakvarium och triggade sedan staghornalger vid ett försök att döda cyano med tetra general tonic.

Det såg riktigt mörkt ut när fulla nävar med staghorn lyftes ur dagligen. Efter 2 månaders strid med algen så dog den plötsligt ut. Borta med vinden helt enkelt !!

Den känslan när jag vunnit var helt enorm !!!

Jag säger som "Draedon" gjorde i ett inlägg, starta om från scratch och njut när du lyckas !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NEJ!! Klart du ska försöka igen! som det sägs, sälj inte grejorna då suget kommer tillbaks! Dock tråkigt att det inte fungerade, du verkar ju vara ambitiös och duktig!

Återkom efter att besvikelsen har lagt sig så funkar det nog!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...