Gå till innehåll

Va f*n har jag i vattnet ?!!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Startade mitt nano för ca 3 månader sen. Har 8kg kanonfin ls. från JR, Coralife salt, osmosvatten, tempen ligger på 26C dygnet runt, salthalten är 1.024.

Nitrit 0

Nitrat 5-10

Men det vill sig bara inte, ger snart upp den här hobbyn för gott.

Mina två små ocellaris clowner dog efter två dagar i burken efter lång inkoppning, har haft 7 sniglar, både astraea och trochus. Koppade in dom i flera timmar, men efter att jag släppt i dom rörde dom sig inte en millimeter på en vecka, tog upp dom och sniffade, flera luktade värre än död, och eftersom ingen visat några tecken på liv hivade jag alla åt vetet. Kan tillägga att d var riktigt bra fart i dom i handlarens kar och även i påsen innan jag dumpade dom i mitt fiasko-kar.

Så vad kan vara problemet, var inte så här i mina två tidigare kar ?

Har en sten full med kollonianemoner och en annan sten med stjärnpolyper, och båda mår hur bra som helst.

Har börjat få massa trådalger som jag inte kan göra nått åt eftersom jag inte kan få sniglar att överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Tar upp algskrapan varje gång jag använt den, och jag använder Saliferts tester.

Har två helt nya Maxijettar och en helt ny Jäger värmare.

Om det är så att metall har varit i kontakt med vattnet, gör det verkligen så att sniglar och fiskar dör ? Har haft i Aquatic Natures phosphat stop från början, har dock inga fosfat tester kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var clownernas beteende innan/när de dog?

Hängde mycket vid ytan och kippade luft?

Jag tror starkt på förgiftning, amoniak, nitrit eller metall. Metall

påverkar djuren mycket kraftigt och det är än värre för lägre djur.

Har du helglas akvarium, metall i rampen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var clownernas beteende innan/när de dog?

Hängde mycket vid ytan och kippade luft?

Jag tror starkt på förgiftning, amoniak, nitrit eller metall. Metall

påverkar djuren mycket kraftigt och det är än värre för lägre djur.

Har du helglas akvarium, metall i rampen?

Tvärtom, dom var på botten och kippade och låg mest på sida.

Hela kvällen när jag hade satt i dom och hela dagen efter var dom som vanligt, sen började galenskaperna. Har ett guppyhotell med en 70w mh hängande över så ingen metall där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du säger att dina koraller mår utmärkt tvivlar jag på kopparförklaringen även om just sniglar är känsliga för koppar. Du säger att tempen är 26 grader dygnet runt - men har du inte tidigare pratat om en 70 watts MH till det karet? Hur betedde sig clownerna?. Det märkliga är att korallerna verkar klara sig. Du pratar om lång inkoppning - har jag fattat rätt att fiskar och sniglar kom från Stockholmsområdet - hur lång transporttid var det? Kan du göra ett ordentligt vattenbyte och försöka få över en snäcka från närområdet (från någon kompis eller så) och inte koppa den så lång tid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du säger att dina koraller mår utmärkt tvivlar jag på kopparförklaringen även om just sniglar är känsliga för koppar. Du säger att tempen är 26 grader dygnet runt - men har du inte tidigare pratat om en 70 watts MH till det karet? Hur betedde sig clownerna?. Det märkliga är att korallerna verkar klara sig. Du pratar om lång inkoppning - har jag fattat rätt att fiskar och sniglar kom från Stockholmsområdet - hur lång transporttid var det? Kan du göra ett ordentligt vattenbyte och försöka få över en snäcka från närområdet (från någon kompis eller så) och inte koppa den så lång tid.

MVH Lasse

Ja jag har en 70w mh hängandes 5cm ovanför ytan. Men när lampan tänds går även två 60mm fläktar igång som blåser i spalten mellan mh/vattenyta så tempen ligger på exakt 26C oavsett om mh:n är tänd eller inte. Allt kommer från luleå, 40 min resväg härifrån, så det är defenitivt inte problemet.

Detta är SÅ jävligt, jag kan bara sitta och titta medans mitt dyra nano mer och mer förvandlas till algodling, istället för fullproppat med sps och lps som det var tänkt. Men man lär sig ju aldrig att vad man än gör så går det alltid åt helvete !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampa hängandes 5 cm ovanför ytan. Vad består den av, metall?

Saltvattensstänk, som sakta och kanske omärkligt angriper ytan, för att sedan falla tillbaka ner i karet, någon droppe då och då, vecka efter vecka, månad efter månad.

Mycket spekulerande nu, men försöker bara hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har en 70w mh hängandes 5cm ovanför ytan. Men när lampan tänds går även två 60mm fläktar igång som blåser i spalten mellan mh/vattenyta så tempen ligger på exakt 26C oavsett om mh:n är tänd eller inte. Allt kommer från luleå, 40 min resväg härifrån, så det är defenitivt inte problemet.

Jag missförstog vart fisken kom ifrån. Såg JR i din första inlägg och trodde alllt kom därifrån. Då kan vi stryka transportproblemet.

Vad har du för vatten? Kommunalt eller egen brunn? Fick du snäckor och fisk samtidigt? Har du målat eller använt något annt starkt lösningsmedel i lägenheten/huset i samma veva som du satte in fisken/snäckorna. Fortfarande är problemet att förklara varför dina koraller lever. Eftersom jag såg (efter jag skickat in mitt inlägg) att det varit frid och fröjd i en dag så kan man lockas att tro att eventuell förgiftning skett då och inte varit i karet när du satt i dem. Symptomen tyder på ngn typ av förgiftning. Koppar - ja testa om du kan men jag tycker inte det låter som detta - mer som något externt som Greger varit inne på.

Låg fiskarna på botten och andades häftigt med svullna gälar var det nog ammoniak och/eller nitritförgiftning. Orsaken var antagligen att efter att inte matat alls (= svag bakteriekultur) började du med kraftig matning av fiskarna (och snäckorna) plötsligt.

Var inne på det lite också men då bör det vara ammoniakförgiftning men jag tycker inte det känns så.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon: kommer förmodligen slänga både sten och utrustning långt åt helvete, men då blir det adjö från den här hobbyn för gott. Har lagt ner alldeles för mycket kulor och tid och knappt fått nått ut av det, bara rackel !!

Stigigemla: matade dom inget alls eftersom dom knappast tänker på mat första dagarna.

Wiking: armaturen är ju lackad, och den har häng där så kort tid, stänker dessutom inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...