Gå till innehåll

Flatt worms borttagning...


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har en "mask" mitt kar som jag nyligen upptäckt. Jag gissar att det är någon form av flattworm då den är rätt platt till formen. Den har ljusahårstrån längssidorna och jag har sett att den är minst 6 cm lång, det är så mycket den visat sig. Den visar sig varje gång i samband med matning. Jag känner inte för att ha den i karet och funderar därför om man in samband skulle kunna ta tag i den med griptången och bara dra ut den ur karet. Jag utgår från att jag kommer lyckas ta tag i den.

Frågan är alltså vad som händer om jag drar i den?Går den av? Förgiftar den vattnet? Kommer jag kunna få upp den och i så fall lyckas jag ta död på den och hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte färg i köket?

Vad menar du? jag ahr en svart i mitt akvarium, får fiskarna cancer av färgen (och jag)?

Förlåt min off-topic

Manks - jag tror att Stig menar att du skall ha en i avikande färg så du inte använder akvariepincetten i matlagning (med tanke på giftiga saltvattensdjur) Nu fick jag kvällens skratt i alla fal :smiley20:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks - jag tror att Stig menar att du skall ha en i avikande färg så du inte använder akvariepincetten i matlagning (med tanke på giftiga saltvattensdjur) Nu fick jag kvällens skratt i alla fal :smiley20:

MVH Lasse

Det bjuder jag på. Frågar man inte får man inget veta. För säkerhetsskull har jag två svarta till akvariet och en till köket. på det sättet är det större chans att ta rätt till akvariet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en "fireworm".

jekrer

Rätt så långt då!:ler:

De gör nytta Jonas så länge de inte är för många.

MVH Lasse

Det var något nytt men jag är inte förvånad. Jag har bara läst negativa saker om dem. Den ser rätt häftig ut när den kommmer fram och söker mat så för den delen stör den inte. Då ska jag ta det i beaktande.

Men hur reagerar den när jag nu tar min långa klo på arm och tar tag i den? Funkar det att dra upp den eller går de av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt så långt då!:ler:

Det var något nytt men jag är inte förvånad. Jag har bara läst negativa saker om dem. Den ser rätt häftig ut när den kommmer fram och söker mat så för den delen stör den inte. Då ska jag ta det i beaktande.

Men hur reagerar den när jag nu tar min långa klo på arm och tar tag i den? Funkar det att dra upp den eller går de av?

Ja de tar ju matrester och dött material som annars skulle brytas ner av bakterier. När de växer så har absorberat näringsämnen som annars till största delen skulle ligga löst i vattnet. Växer de till i antal för mycket är det ett bra tecken på att du får se över matningssättet. En varning som jag inte vet om den är sann men eftersom jag förlorat 3 små fiskar i mitt äldsta 27 liters och jag hade en 10 cm "bristle" i karet så misstänkte jag den. Men förlusten var samtidigt som jag glömde ljuset på i 3 dagar och det blev lite varmt så om det var hönan eller ägget vet jag inte.

MVH Lasse

Edit. Jag tog upp den stora med en svart IKEA pincett! Det gick bra men de är snabba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara några få av borstmaskarna som är skadedjur, och dom är rätt så ovanliga

sä jag tycker du ska låta den vara - dom brukar vara svåra att ta med pincetter (oavsett färg) eftersom dom häller fast i andra änden till dom går av.

Dam-nylon (kan man ju fastna i lite till mans) är en bra fälla - mat i ena änden , litet rör i andra så trasslar dom in sig.

Wrassar, dottybacks, hispidusräkor är några fltiga borstmaskstädare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som kock rekomenderar jag stekgaffel

Gaffel låter svårt om man ska ta grepp på något! Men jag är ju inte kock.

Det finns ju några jag lyssnar mer på än andra som med en gång (nästan) kan övertyga mig genom att uttala sig. Här har fler än en uttalat sig i sammariktning. Det jag stör mig på är att det har försvunnit bäde nackensnäcja och Ricordea ur mitt kar på sistonde. Det finns ju fler anledningar varför de kan försvinna så som fel mattillgång och den stora krabban jag har i karet.

Jag har haft min tång framme vid matning och den kryper fram mellan käckarna så jag tror jag kan fånga den om jag vill. Har testat utan att ta tag i den.

Jag gör nu som man ska i akvarievärlden, tar det lugnt! :skal med ett glasrött! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag stör mig på är att det har försvunnit bäde nackensnäcja och Ricordea ur mitt kar på sistonde. Det finns ju fler anledningar varför de kan försvinna så som fel mattillgång och den stora krabban jag har i karet.

Jag har haft min tång framme vid matning och den kryper fram mellan käckarna så jag tror jag kan fånga den om jag vill. Har testat utan att ta tag i den.

Jag gör nu som man ska i akvarievärlden, tar det lugnt! :skal med ett glasrött! :ler:

Har du kollat så det inte är en sådan mask som näms i en annan tråd här. Den var tydligen speciliserad på en del koraller. Jag hittar inte tråden just nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och du får vara rätt så snabb oxå om du ska ta den med pincett, dom är som gummi snoddar som skjuts tillbaka in i stenen om dom anar fara när du är i närheten och skulle råka nudda borsten. och har du tålamod så låt den komma fram så du ser hela kroppen. då är dom lätta att fånga. har dom bakkroppen i sten hålan så är det bara till att hålla i, dom är starka som F*n den lite större modellen..

OBS! detta gäller fireworms/borstmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har läst på en amerikansk forum att upp till 3-4 cm är både fireworms och bristleworms ofarliga (´nyttiga´) men större storlekar kan bli benägna att äta eremiter och sniglar..

jag har ca 20 st eremiter, 50 st sniglar i ungefär samma strl och de började försvinna en efter en..

då kom jag fram med min pincett och slaktade de 2-3 st största jag brukade se på nätterna..(de e jäkligt snabba på att dra sig undan så det gäller att vara kvick..)

resten av maskarna har mina 3-4 st putsarräkor (röda och kamelrygg) och 2st fridmani tagit hand om..jag hade ett stort antal i ca 50 kg LS och nu är de ett fåtal (någon här och där..) kvar vilket var mitt mål från början..

jag skulle inte vilja ta bort de helt för de gör rent hålen inuti LS men de största kan du fiska ut och anser du att du har ´ovanligt´ många köp fridmani och putssarräkor..

ps: nu har jag märkt att mina eremiter och sniglar inte minskar i antal längre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och dom mindre varianterna kan du "bedöva" med lite ättika och citron blandning, dom gillar det inte ett dugg.. i mina stenar kan jag ta kanylen och spruta in i ett hål och det bara ringlar ut en massa små maskar. då ligger dom på botten och vrider sig i smärta och pina ser det ut som!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat så det inte är en sådan mask som näms i en annan tråd här. Den var tydligen speciliserad på en del koraller. Jag hittar inte tråden just nu.

MVH Lasse

Har letat efter denna tråden en stund nu utan framgång. Är det någon som hittar den är jag tacksam.

jag har läst på en amerikansk forum att upp till 3-4 cm är både fireworms och bristleworms ofarliga (´nyttiga´) men större storlekar kan bli benägna att äta eremiter och sniglar..

jag har ca 20 st eremiter, 50 st sniglar i ungefär samma strl och de började försvinna en efter en..

då kom jag fram med min pincett och slaktade de 2-3 st största jag brukade se på nätterna..(de e jäkligt snabba på att dra sig undan så det gäller att vara kvick..)

resten av maskarna har mina 3-4 st putsarräkor (röda och kamelrygg) och 2st fridmani tagit hand om..jag hade ett stort antal i ca 50 kg LS och nu är de ett fåtal (någon här och där..) kvar vilket var mitt mål från början..

jag skulle inte vilja ta bort de helt för de gör rent hålen inuti LS men de största kan du fiska ut och anser du att du har ´ovanligt´ många köp fridmani och putssarräkor..

ps: nu har jag märkt att mina eremiter och sniglar inte minskar i antal längre..

hmm Jag saknar lite som sagt tidigare. Bland annat en putsarräka samt e ett antal blåbenta eremiter.

Torsten!

Jag har nu druckigt upp det röda. Bara läsningen kvar!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...