Gå till innehåll

Syds 350-liters kar


Syd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 203
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej dax att uppdatera den här gamla tråden igen.

Sjöhäst karet såldes i våras, därefter har jag inte haft något akvarie igång.

Har haft grejorna ute till försäljning men allt blev inte sålt. Tyckte det var synd att det bara stod och samlade damm i källaren så jag har satt igång grejorna som blev över vid försäljningen.

Den här gången får akvariet vara i källaren för familjen har lagt beslag på platsen i vardagsrummet.

Jag fick bygga en ny möbel för den gamla tjänstgör som tv-bänk. Det känns bra att ha kommit igång igen, tänkte ta det lilla lugna och köra igång det långsamt.

Just nu har jag fått igång vatten cirkulationen och fått i sand och lite sten.

kul du är igång igen! hojta bara till när du vill ha fraggarna vi pratat om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Freddi och Anders, tänkte jag skulle försöka åka på någon av era träffar söderut och stjäla lite ideér från era kar.

Tackar för erbjudandet med fraggar Anders ska bli kul att följa dina nya projekt.

Tråkigt det här med att Ted inte har öppet för privatpersoner mer än en dag per år längre, tänkte prova att köpa in sten från olika håll och på så vis försöka få lite olika bakteriekulturer.

När jag har fått i rätt mängd sten ska karet få puttra på någon månad innan jag sätter i koraller.

Bifogar en bild hur det ser ut nu.

post-2168-14468921131591_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Freddi och Anders, tänkte jag skulle försöka åka på någon av era träffar söderut och stjäla lite ideér från era kar.

Tackar för erbjudandet med fraggar Anders ska bli kul att följa dina nya projekt.

Tråkigt det här med att Ted inte har öppet för privatpersoner mer än en dag per år längre, tänkte prova att köpa in sten från olika håll och på så vis försöka få lite olika bakteriekulturer.

När jag har fått i rätt mängd sten ska karet få puttra på någon månad innan jag sätter i koraller.

Bifogar en bild hur det ser ut nu.

erbjudande o erbjudande, det var ju den deal vi hade ang revpelaren. du kommer väl ihåg det?

kan inte mer än hålla med dig ang Ted, då blir det svårare att titta in o göra impulseköp när man är i krokarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Gustaf, jag har följt ditt bygge som ser mycket trevligt ut.

Hej Ted sanden som är i heter Naturés Ocean det ska vara en bio-activ live aragonite enligt förpackningen, den visade sig vara väldigt finkornig, återstå att se om det blir problem med att den vill virvla runt.

www.livesand.com

Ändrat av Syd
la till länk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har nu fått tag på sten, gjorde en öppen möblering med plats för koraller att växa på. Hade tur och fick fin sten med både korallbitar och macroalger på.

Har även fått igång sumpen med biopellets och all övrig teknik så nu är det bara att låta tiden gå.

post-2168-14468921347424_thumb.jpg

post-2168-14468921347581_thumb.jpg

post-2168-14468921347783_thumb.jpg

post-2168-14468921347991_thumb.jpg

post-2168-14468921348165_thumb.jpg

post-2168-1446892134832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Värdena i akvariet börjar bli stabila och det har kommit i lite djur. Använde Biopellets från start och en månad efter uppstart ser det bra ut tycker jag, fick tag i väldigt färsk sten och skummaren har fått rengöras både morgon och kväll, fick även strypa luftillförseln i början för att det inte skulle svämma över i skummarkoppen. Har precis börjar med Balling light. Det har dykt upp en del alger men det har tunnats ut den senaste veckan.

post-2168-14468921686878_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej igen det har nu gått två månader sedan jag fick i stenen och startade upp pelletsen. Jag är förvånad över att näringsvärdena gått ner så lågt, stenen jag köpte var okurerad och jag kör utan osmos p,g,a detta valde jag att även ha fosfatremover från början. Nu är säkert en del näring kvar i stenen och även i algerna, men algerna har börjat dra sig tillbaka och en del koraller visar tecken på näringsbrist (montipora). Har nu tagit bort removern och släppt i lite mer fisk. Skummaren beter sig mer normalt nu också. Funderar på att använda en del zeopreparat för att de koraller som ser blekta ut ska må bättre. Fick en rosa Hysterixfragg av Ballsam som börjar färga ut bra, ett gott tecken på att fosfaten håller sig på låg nivå, den växer fint också. Köpte en riktigt bra algbetare av Stig (Signus virgatus) han går hårt åt algerna.

post-2168-14468921813589_thumb.jpg

post-2168-14468921813789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag var förbi Bosse å hämtade en kap/geringsåg han fixat åt mej och passade på att ta en titt på akvariet. Såg inte en tillstymmelse till fulalger, korallerna och fiskarna verkade trivas och aquascapen var riktigt snygg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Freddi akvariet tuffar på. Fick ett bakslag i form av att näringen gick ner för lågt, två flakväxande Montiporor dog, nu har jag backat av mängden pellets och för tillfället har jag en deciliter och det verkar lagom för den låga belastning jag har för tillfället (4 fiskar). Tänkte låta det puttra på till hösten innan jag ändrar för mycket. Här kommer lite bilder på tillväxt och ett par i blåljus.

post-2168-14468922419326_thumb.jpg

post-2168-14468922418121_thumb.jpg

post-2168-14468922418393_thumb.jpg

post-2168-14468922418583_thumb.jpg

post-2168-14468922418845_thumb.jpg

post-2168-14468922419126_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...