Gå till innehåll

Syds 350-liters kar


Syd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 203
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Ted jag tillsätter redan Järn, jag har provat att öka på lite men då får jag en alghinna på glasen direkt.

Jag vet inte varför de ser "tunna" ut, en orsak kan vara att det växer så det knakar, jag kör hårt med kalkreaktorn för att hålla uppe Ca och Mg.

Det växer nästan för bra en del koraller får ett fult växtsätt de vrider sig i olika riktningar.

Jag fick rådet på zeo forumet att pausa med zeospur2 och stylopocci i sex veckor och det ska jag prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väl ansa korallerna lite. Korall har ju en förmåga att grena sig där man "klipper" dem. På det viset kan du få till snygga växtsätt. Att pausa Stylopocciglow och ZEOspur2 i detta läget är verkligen ett bra råd för en av effekterna av bägge de produkterna är att de begränsar Zooxanthelle. Jag brukar använda Stylopocciglow 10 dagar sedan ta en paus på 3 veckor. ZEOspur använder jag väldigt sällan men när man väl gör det så får man tyvärr mersmak av den "blå kicken" preparatet ger.

Vill du ha mer kött på benen när det gäller vad som ger färg åt korallen så kika

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=8384

Mesocosm på ZEOvit.com benar ut mycket i sina inlägg (en av mina favoriter allt han letar fram är läsvärt och ger energi till mer tankeverksamhet.)

Du är inne i fas 3 och nu e det bara putsande som återstår. Ser riktigt bra ut. BRA JOBBAT !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med feedback tack Gustav och Ted.

Ted jag har inte överdoserat zeospur2, jag doserar 1/3 till min vattenvolym och sedan får det gå 21 dagar mellan doserna, SPG kör jag också 1/3 och det i 14 dagar därefter paus i 14 dagar. Brukar även pausa helt från att dosera en vecka varannan månad ungefär (det gäller alla preparat).

Korallerna är inte riktigt så bleka som på de sista fotona där de ser ljusa ut, men jag ska följa rådet och se om det blir någon förändring.

Bifogar min dosering som den ser ut just nu, jag ändrar lite men har den som utgångspunkt.

Till ca 300 lit.

Joden är ett annat, fabrikat grönt = morgon, rött = kväll.

post-2168-14468916137896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det har snart gått tre veckor utan SPG och fem veckor utan zeospur2 hystrixen har nog mörknat lite annars har det inte ändrat sig så mycket, däremot har jag ansat korallerna, det blev femton fina fraggar.

Ett par nya bilder.

post-2168-14468916202733_thumb.jpg

post-2168-14468916203018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle du får gärna byta namn på tråden.

Zeovitdoseringen går bättre än jag trodde en sväng tidigt på morgonen och en sent på kvällen det tar inte många minuter, på så vis har man koll på utrustningen så att allt är ok.

Det är värt dessa minuter varje dag t,o,m ungarna gillar akvariet nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Salar och Sillen för era komentarer om korallerna, hockey får vi prata vid något annat tillfälle.

Namnet på tråden har blivit ändrat får väl hitta en annan avatar också när nyhetens behag nu har lagt sig ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Salar och Sillen för era komentarer om korallerna, hockey får vi prata vid något annat tillfälle.

Namnet på tråden har blivit ändrat får väl hitta en annan avatar också när nyhetens behag nu har lagt sig ;-)

kul att rögle är bäst;) din burk är kanon nu syd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kenneth kul att höra från dig, hur går det med karet har du kommit igång?

Du får starta en tråd om hur det har gått, det skulle vara roligt att få se det igång igen.

Bild 2 Acropora Millepora har jag inte fraggat ännu, den har vuxit en del men inte så mycket att jag vill fragga den än.

Du får stanna till om du åker förbi det finns lite andra fraggar som är fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå jag är igång sen 7-8 månader och allt ser bra ut korallerna växer (under LED ljus hemska tanke ;)) och fiskarna trivs .

kanske kommer med upp om det blir någon träff . annars så har jag inte brått utan väntar gärna till framåt våren . funderar på en tur till Korallkusten ;) (och den går väl in till dig ungefär ;)) i vår. så jag kan vänta ut en fragg hehe det växer ju bra hos dig så i vår blir nog bra, snygg är den ju

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...