pimo Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Jag gjorde några små hål för att sätta fast ls med buntband, då använde jag ett betongborr, och det gick skitbra, va som att borra i smör Citera
Laggeman Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Använde en 15mm metallborr vi hade på jobb. Var som att borra i spackel, smulades sönder till ett fint damm, det som borrades ur. Citera
joney Postat 22 november 2006 Författare Postat 22 november 2006 tackar..för era snabba svar.. Citera
ramq Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Japp. Betongborret gör jobbet. Stö inte på för hårt bara, stor risk för att stenen går isär... Citera
fiend Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Om man ska borra ett hål större än 10 mm då, t.ex för att bygga revpelare kring 22mm rör? Citera
JMAONE Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Det var ju någon som precis gjort det här på guiden.. ska leta fram länk...Se inlägg fyra i denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14034Han anvnde en kärnborr... Citera
Syd Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Titta i mitt inlägg "tappat sugen" där gjorde jag en revpelare. Det var väldigt lätt att borra i stenen med en kärnborr man fick bara låta bli att trycka, lycka till Citera
JMAONE Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Titta i mitt inlägg "tappat sugen" där gjorde jag en revpelare. Det var väldigt lätt att borra i stenen med en kärnborr man fick bara låta bli att trycka, lycka tillJa, länken i mitt tidigare inlägg var faktiskt till din tråd Citera
ramq Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Jag gjorde det?Som sagt, det är bara att stö på och försöka trycka lite åt sidorna... LS är väldigt poröst och lättjobbat material så det brukar inte vara några som helst problem.Kan dock meddela att det blir bra skitigt att hålla på med. Tänk er kalkpulver uppblandat med vatten till en koncistens lik lera... inte så kul att rengöra efteråt. Citera
JMAONE Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Det går nog bra med vanliga hålsågar om de har tillräckligt djup vill säga... Citera
Daniel N Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Titta i mitt inlägg "tappat sugen" där gjorde jag en revpelare. Det var väldigt lätt att borra i stenen med en kärnborr man fick bara låta bli att trycka, lycka tillDetta kärnborr. Var köper man detta och vilken dimension har det som du använde?Hoppas du svarar under denna tråd. Anars får jag fråga samma sak på din tråd.Daniel Citera
ramq Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Låter onödigt att behöva köpa något extra enbart för detta syfte... kör med den största betongborr du har och gnugga lite åt sidorna. Vår revpelare blev finfin så resultatet blir tillräckligt bra ändå vill jag lova. Citera
Laggeman Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Samma tillvägagångssätt som jag använde när jag gjorde min pelare. Fast jag hade torr sten, så jag slapp den geggan som annars kan bli med blöt sten. Citera
fiend Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Kärnborr verkar ju vara en helt annan typ av borrmaskin? hmm =)Blir kanske att nöta upp flera hål med 10mm betongborr för att trä PVCn genom.. Citera
Syd Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Jag behövde inte köpa någon borr det finns att hyra hos exempelvis cramo eller liknande firmor som hyr ut byggmaskiner, skillnaden är att denna typen av borr är som ett rör med en krans av industridiamanter i borränden det blir ett fint snitt och inte en massa wobblande med ett littet borr och knappt något slam alls, det borret som jag använde var 40 mm det minsta de hade inne var 25 mm.Det tog cirka 30 sekunder att borra genom en sten som var ungeför 3-5 cm tjock och det slam som blev sköljde jag av under kranen, och sen tillbaka med stenen i hinken med saltvatten. Citera
chrilleus Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 Ngt sånthär kanske? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=409&iItemId=81058 25x460mm lär ju räcka?(Vi hyr ut kärnborrar på jobbet, men det är ena j*vla pjäser)... http://www.lambertsson.com/ Citera
ramq Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 En fråga bara; kan man täta upp PVC-rören med något så inte t.ex fireworms och annan ohyra frodas i rören? Citera
chrilleus Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Silikonkluttar i ändarna borde göra susen.. Citera
ramq Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Men blir det inte otrolig flytkraft i kalaset då? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.