Gå till innehåll

Inner eller Ytterfilter??


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

varken eller. filter har en tendens till att bli nitratbomber om man inte sköter dom.

skulle rekomendera dig: 15-20kg ls, skummare, ~1500l/h cirkulation (gärna fördelat på två pumpar) och typ 2-4 T5 rör. mer behövs inte.

ytterfilter kan iofs användas till rowaphos och aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som Draedon säger så kan det bli obra att använda filtersvamp, men även väldigt lyckat om du tömmer och rengör filtermaterialet extremt ofta.

annars kan du lägga i olika skikt med svavelkulor, korallgrus, biobollar, en strumpa med fosfatbindande medel etc.

detta är bara om du har ett ytterfilter stående, du behöver in köpa något för att akvariet ska fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquamedic turboflotor multi SL/1000liter/timmen som finns på produktguiden. där står det att det gemonsnittliga priset ligger på 490sek! men på alla akvarie sidor som säljer den typen tar över tusen ungefär!

Vart har kan den finnas så billig som det står på forumet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett ytterfilter nu, så kan du använda det till att ha levande sten i, så ökar du mängden sten utan att ha så mycket sten i karet så det ser konstigt ut. Tänk på att de priser du ser som genomsnittspriser även inkluderar priser utomlands. I Tyskland är många grejor mycket billigare än i Sverige, så det behöver inte betyda att du kan htta det du söker efter för just detta priset! Hur det är i det fallet du beskriver ovan kan jag dock inte säga något om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaksak. En tunze 3110/2 är tillräckligt liten att den knappt märks i karet, även om det är en innerskummare.

Attans att jag behöver den snart, annars hade jag kunnat kränga iväg den till dig för en billig peng...

Andra skummare, typ Deltec MC500 (innerskummare) eller MCE600 är på tok för stora för din lilla burk. Vet tyvärr väldigt få skummare för så små kar.

Där är egentligen bara alternativen luftdrivna skummare, som har den nackdelen att man måste byta syrestenen (av trä) 1 gång/mån...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tänkt beställa dom här sakerna till att börja med!

2st maxi-jet 1000 L/T cirkulationspump

2st hydro arios 3 30-200 L/T dränkbar luftpump till aquamedic midiflotor skummare

17kg levande sten

är det något annat ni kan rekomendera som kan behövas i pumpväg eller filter väg??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tänkt beställa dom här sakerna till att börja med!

2st maxi-jet 1000 L/T cirkulationspump

2st hydro arios 3 30-200 L/T dränkbar luftpump till aquamedic midiflotor skummare

17kg levande sten

är det något annat ni kan rekomendera som kan behövas i pumpväg eller filter väg??

ändra om och ta 2st maxi jet power head MP 1200 i stället, de har mer kraft.

köp en shego luftpump eller något annat som t ex rena eller tetra, bara den ger minst 200l/timmen.

om du har ett kar på 100L så räcker en miniflotor, eller red sea berlin airlift 60 för upp till 240L, ta det som är billigast, de är likadana i stort sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej! då tar jag 2st Aquarium System Maxi-Jet PH 1200 (1100l/t 14w 1,5m)

1st Rena Air 300 (200 liter/tim) och en aquamedic midiflotor skummare upp till 400liter. men hur kopplar man ihop skummaren med luftpumpen??

+ är det nå mer ni tycker att jag ska ha för att förbättra vattnet??? sen eftersom kommer jag ju köpa dyrare och bättre saker! MEN vad mer är det jag kan tänkas behöva??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gnarkill, jag har precis startat mitt 100 liters se i min tråd i fall du behöver lite tips kanske.

Skummaren har en gummislang som du kopplar till luftpumpens utblås.

Jag tror pwss tar 270 kr för maxi-jet 1200. mina pumpar kostade 270 kr, med 2 filter, lufttillförsel, justerbar utflöde och luftflöde också på pwss. Ta en bild då den är i action om du vill?

Jag hade själv tänkt att köra med fotfastfilter tillsats i en strumpa, Pimo hade märkt av hur hans koraller mådde dåligt när hans fosfathalt låg lite högre än vad han trodde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men kan man köra med sötvattens pumpar i ett salt kar?? Beställde du ifrån deras hemsida eller? ingick 2 filter och lufttillförsel och juster grejjorna i priset?? för vad jag förstod så får man bara pumpen!

fotfastfilter tillsats??

ja det går, Stig kör med dessa pumpar i sitt massiva akvariumsystem. Dom är jävligt tysta, helt ljudlösa faktiskt. Det ingår 1x vadd/skumfilter (eller vad det heter, ett vanligt filter), 1x kol och kalk filter i behållare, slang och ljuddämpare, 2 st olika munstycken, 2 olika hållare till pumpen, 2 st insugsrör/filter. utflödet, luftflödet och utflödets riktning är justerbara. http://www.pwss.nu/product.php?productid=3424&cat=618&page=1

Men det verkar som du är lite osäker på vad du gör, läs mer läs, gå på studiebesök hos någon--> det hjälpte mig hur mycket som helst.

Och självklart menade jag FOSFAT-filter tillsats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar fosfat upptagare eller hur??

dom tar 270sek för AS NEW JET 1200! ingick allt det där du sa i priset på cirkulations pumparna?? Hur långt uppska man silicona fast ytavrinnings facket till skillnad från akvariets glas om man ska köra med sump? och behöver jag inte 4 pumpar om jag ska köra med sump också???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska på studiebesök till en snubbe i luleå i helgen och han har flera olika saltkar!

nja lite osäker är jag väl men jag tycker att det är bättre om man frågar ett par stycken för att se vad dom har att rekomendera och vad dom han för tips , så kan man ju göra ett mellan val sen mellan allt som finns om du förstår??

jag har läst i säkert två månader om hur man ska göra med saltkar och för att få det ultimata karet! men man kan inte skaffa det värsta på engång!

och jag vet att jag kanske ställer dumma frågor men....bättre att fråga för mycket än för lite!=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...