Gå till innehåll

Fredriks ~700l hörn


Draedon

Rekommenderade inlägg

Återigen drar jag igång en tråd åt Fredrik :)

Den här gången är det ett ~700l hörnakvarium som är under uppbyggnad.

Prylar som finns på plats:

*~700l hörnakvarium (återkommer med mått)

*Cirkulation: 2x Tunze Turbelle classic 4002

*Skummare: Deltec Turbo 1060

*Ljus: 2x250w MH, Lightline armaturer, BLV 14 000k lampor.

*~0.2 ton LS (Vi har köpt på oss lite väl mycket :skrattar:)

*SP3000 osmolator

*Vecton 30w UV-C

+ En hög med pvc-delar ;)

Ja, det är väl allt i teknikväg hitills... Kvar är:

*Sump, kommer så fort bänken är klar så vi vet mått.

*Returpump, behöver tips på prisvärd och lämplig returpump. Deltec 4040 hade ju smakat tårta, men den är lite dyr..

*Blåljus T5, detta är lite knepigt med ett hörnakvarium vad för rör man ska få plats med och var dom ska placeras.

Tyvärr blev det ingen bild, hade tydligen bilderna på andra datorn...

Mer info kommer, bygget är i full gång! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen som har förslag på lämplig returpump? det är enda prylen kvar att köpa in nu :)

Och bänken börjar ta form, lite målning kvar bara.. sen ska det iofs till sidostycken och överdel, men det lär nog gå fort.. Fredrik bygger som en galning om kvällarna ;)

ska knäppa lite bilder ikväll tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mja, jag har ju en new-jet 3000.. men jag tror den blir för klen. skummaren har 2xaquabee up 2000. så borde man inte försöka ha iaf 4000l/h genom sumpen?

Jag har samma skummare och returpump. Och jag leder ändå av lite av returvattnet till ett refugium och jag tycker det fungerar bra. Det som händer är ju bara att vattnet passerar sumpen fler gånger!

Jag ser inte problemet även om annan lösning kanske kunde vara mer effektiv!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske blir en new-jet då.. vi får se :)

sump har införskaffats, 100l från zooline.. fredrik hade vägarna förbi malung så han passade på att köpa sumpen direkt hos zooline. billig burk blev det..

här är bilderna, en vecka sen men ändå...

Sen bilderna togs har möbeln blivit spacklad, slipad och målad. Och även handtagen på luckorna har flyttats.

Nästa projekt är att borra burken och limma ytavrinningsfack samt börja limma lite pvc.

Och icke att förglömma: Bygga igen fönstret och flytta tv'n, burke ska stå som den gör på bild 2. Vad gör man inte för akvariets skull ;)

post-2037-14468913410566_thumb.jpg

post-2037-14468913410757_thumb.jpg

post-2037-14468913410969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt mannen!

Lite enklare att bygga en trekantig möbel än den knepiga rundade formen jag har. Blir ju skit bra. Du har ju fått till de bra.

700L är ju ett bra storlek, va ska du ha för firrar?

Inte riktigt bestämt, men det blir nog vanlig "fisksoppa", ett par kirurger (flavescens och veliferum), ett par svarta clowner och sen lite div små roliga firrar och räkor.

Skummaren lär ju inte duka under i första taget, så det finns ju möjligheter så länge utrymmet räcker till.

Tack för tipset Svärd! Den verkade inte helt fel, och priset kan man inte direkt klaga på ;)

Har du någon erfarenhet själv av pumpen? tex ljudnivå osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men jag har haft andra siccepumpar som Idra och Nova som har varit bra. Jag Har fortfarande en Nova till min automatiska vattenpåfyllning och den går på en herrans massa gånger per dygn och den håller ännu efter 2,5-3 års användande. Inte dåligt för jag gav hela 130:- för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
nu har fredrik varit på ute på en "shoppingspree" :)

Inköpt:

Ett par t5-armaturer, 3-kanalig programerbar doserpump för balling, returpump (det blev en new-jet) m.m. Återkommer med utförligare uppdatering och lite bilder i mellandagarna :)

Det är inte akvarierna som gått dig åt huvudet Magnus???:snurrig:

Det finns väl en verklig,fysisk Fredrik, så du inte på något tokigt

sätt försöker mörka ett nytt projekt??? :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte akvarierna som gått dig åt huvudet Magnus???:snurrig:

Det finns väl en verklig,fysisk Fredrik, så du inte på något tokigt

sätt försöker mörka ett nytt projekt??? :x

hahah :skrattar:

Ja man kan ju undra när jag har 3 projekttrådar igång samtidigt med olika namn om jag blivit schizofren. ;)

Fredrik är högst verklig, men däremot är han inte speciellt bekant med forum så jag hjälper honom med den biten. Rätt kul att ha en tråd som dokumenterar bygget som man kan kika tillbaks på när man sedan sitter där med ett färdigt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som tror dig, tror dom flesta av oss akvariegalningar varit illa ute ,och att trampa över twilightzoonen i denna hobbyn kan göra underverk... Nu har du ju 3 kar:skrattar:

Ok, svärfar/magnus/Fredrik lite pepparkakor kan få ner vem som helst på jorden..

Utöver dessa har väll Magnus 3 kar egna kar och sen har det pratats om en kusinen också! Många kar blir det. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha era galningar ;)

nog för att jag har en tendens att löpa hela linan ut och lite till när jag blir intresserad av något, men jag tycker jag lyckas hålla akvariehobbyn på lagom nivå. har "bara" konverterat svärfar till salt och fått fredrik att uppgradera till 300l större :skrattar:

Jonas, nej nu är det nerbantat tills endast 1 akvarium. Hade 3 små för att inhysa alla prylar som skulle i 360 baljan.

Håller dock på att ställa iordning ett rum till dottern nu, och det är inte helt omöjligt att det slinker in ett molly/guppy där... ;) hade planer på ett i köket först, men det är nog roligare om dottern får ett eget akvarium på rummet (nej hon är inte alls påverkad av sin pappa :skrattar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...