Gå till innehåll

Filmtipset


Clownen

Rekommenderade inlägg

Efter att ha läst den intressanta och informativa tråden "boktipset" https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7594 så undrar jag om ni även har förslag på olika DVD filmer som ni sett eller äger.

Jag funderar själv på följande titlar:

Coral Reef Adventure:

http://www.amazon.de/Coral-Reef-Adventure-2-DVDs/dp/B000AA4QA0/sr=1-1/qid=1164700817/ref=pd_bowtega_1/028-9455838-4471759?ie=UTF8&s=dvd

The Great Barrier Reef:

http://www.amazon.de/Great-Barrier-Reef-UK/dp/B00009KP1F/sr=1-3/qid=1164701253/ref=sr_1_3/028-9455838-4471759?ie=UTF8&s=dvd

Är det någon som känner till dessa eller kan rekommendera/recensera andra titlar så dela gärna med er.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tackar

Du har inte lust att berätta lite om filmerna Jaken eller när du sett den andra filmen Laggeman? Läste att någon tyckte att Coral Reef Adventure var lite väl mycket fokuserad på revens förfall och det är inte i första hand sådant jag vill se/lyssna på utan jag vill mer ha en film där man kan sjunka ner i soffan och drömma sig bort till trevligare breddgrader. Detta kanske inte stämmer?

Fler förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda filmerna är bra, Coral Reef Adventure är lite fokuserad på "katastrof", men inte enbart detta.

Great Barrier reef är bra, fina bilder men lite tråkiga delar med sköldpaddor och hajar.

Equator del 4 -Reef of Riches

Jag tycker denna filmen är överlägset den bästa. Väldigt lärorikt, otroligt bra filmat, supersnyggt, 10 poäng. Vet dock inte om den går att få tag på lagligt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10379&highlight=equator

Annars så finns ju massor av dykfilmer om det bara är fina undervattensbilder du är ute efter.

edit*

Jag kan ju citera mig själv ur den tråden.

Jag tycker detta program slog Den Blå Planeten med hästlängder. Jag satt med som i hypnos och spanade igenom hela avsnittet 3 gånger på raken.

Vilken syn att få se 50 Morich Idol putsa en tre meters djuphavsfisk. Acroporahybriders uppkomst. m.m.

Otroligt lärorikt dessutom. Detta måste ses av alla här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker mycket också om National Geographic 100 years vol 10 / Australia's Great Barrier Reef (52 min) och National Geographic Build for the Kill 2 Coral Reef. Man ser iaf sjöstjärnor och snäckor in action (inte för dom som vill se vackra koraller). Har också MacGillivrey Freeman's Coral Reef Adventure. Den är inte så deprimerande. Jag kan snacka mer om filmer i pm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Någon som vet hur man löser problemet

"This file contains a file i in AC3 Audio ("code8192") format. You may need to install a DirectShow decoder for this audio format in order to hear the soundtrack on this file."

Använer DivX Player, någon som har förslag på en annan videospelare där jag inte får det här problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur man löser problemet

"This file contains a file i in AC3 Audio ("code8192") format. You may need to install a DirectShow decoder for this audio format in order to hear the soundtrack on this file."

Använer DivX Player, någon som har förslag på en annan videospelare där jag inte får det här problemet?

Är det en film du ska spela upp?

Isf så skulle jag rekomendera dig att ladda hem ACE MEGA CODEC, sök på goggle så hittar du det....

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur man löser problemet

"This file contains a file i in AC3 Audio ("code8192") format. You may need to install a DirectShow decoder for this audio format in order to hear the soundtrack on this file."

Använer DivX Player, någon som har förslag på en annan videospelare där jag inte får det här problemet?

http://ac3filter.sourceforge.net/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nu rekomendera filmen som jag tidigare frågade om ovan. Inte bara fina bilder :-)

Nu har jag också sett filmen. Den är helt ok, men lite för mycket valar, hajar, sköldpaddor och maneter för att vara riktigt intressant. Hur som helst så är den helt klart sevärd.

Lärde mig i alla fall att det finns en fisk, "pearlfish" som gömmer sig i analen på sjögurkor. Det låter ju mysigt.

Some sea cucumbers have a commensal fish known as the pearl fish (Carpus sp.) which lives inside their anus during the day and emerges at night to feed. When morning comes, it simply waits for the anus to open as the sea cucumber breathes, and swims back inside.

Pearlfish are highly modified eel-like fishes which lack scales and pelvic fins. Most live in the body cavities of sea cucumbers, giant clams and pearl oysters during the day, leaving at night to feed on small fishes and shrimp. Pearlfish enter the body cavities of sea cucumbers through their anus. When it tries to enter the body cavities of the sea cucumber it closes its anus, but as sea cucumbers breathe through their anus it must eventually open and in swims the pearlfish. Juvenile pearlfish are parasitic, feeding upon the gonads of sea cucumbers.

position.gif

RGS01617.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Märkte att jag ställde fråga i fel tråd också, hade tänkt ställa den i tråden där man laddar upp sina filmer, hoppas det är ok ändå.

Har du nått tipps om ämnes rubrik så kan jag lyfta ur inläggen från nr 17-25 till ett ny forums tråd

/Moderator`

Frågorna kring konvertering av filmer från digitalkameran återfinns i följande tråd!

/Sillen (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...