Gå till innehåll

Kaliumtest


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har bara testat K-Z och du kommer garanterat och nippran på den. Om du köper den så finns det många instruktioner på ZEOvit-forumet hur den ska användas och det är inte helt enkelt. Jag kan komma med glad tillropa också. Den går ut på att ditt vatten blir en mjölkig vätska, som du ska titta igenom och sen ska du försöka att avgöra när du nästan inte längre ser en färgad linje som går från berst till vitt. När du nästa inte ser färgen längre så är det bara att läsa av hur många mg du har, jättelätt jo tjena. Man kan kanske läsa av den med en noggranhet på 30-50 mg kanske och förmodligen så räcker det

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. samma metod, två olika pris 27,90€ för korallen-zucht och 18,90€ för Aqua light. 80 spänn billigare så frågan är om korallen-zucht är 80:- bättre då. Den andra frågan är om man behöver ett test överhuvud taget men jag gillar inte att dosera i något som jag inte vet vilka nivåer jag har i från början och för mycket kalium är lika illa som för lite tydligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ligger mellan 380 och 410 mg/l så är det okay, korallerna blir extra känsliga för kaliumbrist i näringsfattiga miljöer.

Jag tror att det skummas bort och många av salterna ligger lågt på just kalium.

Korallerna tappar färgen över huvud taget.

Det här händer vid brist så man kan ställa en diagnos.

Montipora, especially plating types, display slower growth and appear washed out to grey. Latent potassium deficiency may also lead to tissue loss, spreading from one or more spots. Stylophora and Pocillopora appear as if they have been exposed to air for a long period of time. Polyps are completely withdrawn and colors are light and without depth. Seriatopora may completely loose all tissue, starting from the base, within only a few days. The pink coloration may turn into a light brown. Acropora may loose their color and get lighter and pale. Growth stops completely. If the potassium deficiency continues tissue is lost, mostly starting from the base. Tubinaria Reniformis stops growth completely and withers away.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för lågt kaliumvärde och den ena korallen efter den andra verkar vilja få RTN.

Så det är koll flera gånger om dagen om jag behöver bryta av vitnande grenar.

Flera gånger har det gått bra men igår blev jag av med en stor Seriatopora hystrix från en fragg jag fått av Laserbengan. Egentligen borde jag väl fragga av alla Montipora och Seriatopora men man är rädd att röra dem när sjukan finns i karet. Denna gången började det med att den tippade ned på en flakväxande Montipora och båda fick en vit fläck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det skummas bort och många av salterna ligger lågt på just kalium.

QUOTE]

Är det inte någon av saltvattensanorekterna i Tyskland som kör skummarlöst? Går det inte kolla med dem om de har samma problem med kaliumet.

Det här händer vid brist så man kan ställa en diagnos.

Montipora, especially plating types, display slower growth and appear washed out to grey. Latent potassium deficiency may also lead to tissue loss, spreading from one or more spots. Stylophora and Pocillopora appear as if they have been exposed to air for a long period of time. Polyps are completely withdrawn and colors are light and without depth. Seriatopora may completely loose all tissue, starting from the base, within only a few days. The pink coloration may turn into a light brown. Acropora may loose their color and get lighter and pale. Growth stops completely. If the potassium deficiency continues tissue is lost, mostly starting from the base. Tubinaria Reniformis stops growth completely and withers away.

/Janne

Ovanstående beskriver inte bara färgtappningar utan grava fysiologiska skador som indikerar att det är ett näringsbristproblem. Kan det vara så att bristen på fosfor och kväve gör att korallerna har svårt att ta upp kalium?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På korallreven så är det lite under 400 mg/l i kalium så det är ingen överdrift eller trend, jag tycker att man ska försök ligga så när naturen som möjligt på alla värden.

Likväl finns det ingen anledning att överdriva näringshalten i vattnet heller, men däremot tillsätta plankton för att få ett näringintag för korallen så likt naturen som möjligt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är benägen att hålla med Lasse här... Alla mina SPS-krascher så här långt har haft en enda anledning - för lite nitrat (typ 0)! Lösningen har alltid varit en enda - mata med lite nitrat! Har alltid kaliumnitrat hemma!

Symptomen har varit densamma som "kaliumkraschernas"...

Observera att mina slutsatser inte bygger på akademisk forskning utan endast på sk "beprövad kunskap" (heter det inte så...?)!

Jag tror man ibland ska vara lite misstänksam till Thomas Pohls teorier - han försöker ju försvara sina produkter=sitt levebröd... Å det här med kaliumkrascherna är väl ett zeovith problem i första hand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är benägen att hålla med Lasse här... Alla mina SPS-krascher så här långt har haft en enda anledning - för lite nitrat (typ 0)! Lösningen har alltid varit en enda - mata med lite nitrat! Har alltid kaliumnitrat hemma!

Symptomen har varit densamma som "kaliumkraschernas"...

Observera att mina slutsatser inte bygger på akademisk forskning utan endast på sk "beprövad kunskap" (heter det inte så...?)!

Jag tror man ibland ska vara lite misstänksam till Thomas Pohls teorier - han försöker ju försvara sina produkter=sitt levebröd... Å det här med kaliumkrascherna är väl ett zeovith problem i första hand?

Var och en blir salig på sin sak, jag har förstått att du matar dina koraller med nitrat och jag kan köpa det. Jag tycker däremot inte att näringsämnen hör hemma i ett SPS-kar och försöker mer efterlikna naturen, därför odlar jag bakterier i stället som korallerna får fånga med sina polyper. Om jag ser att korallern får för lite näring så odlar jag mera bakterier, medans du pytsar i kaliumnitrat.

När dina SPS:er har kraschat, hur vet du att anledningen varit för lite nitrat och inte för lite kalium när du säger att symptomen har varit densamma som vid en kaliumkrasch(det är inte alltid lätt att förstå vad som är orsak och verkan)?

Nej kaliumkrascher är inte i första hand ett ZEOvitproblem, utan ett allmänt problem i SPS:kar och i synnerhet kar med låga näringnivåer.

Jag har haft en mail-koversation med Pwin efter hans krasch och hans beskrivning av kraschen stämmer väldigt bra in på en kaliumkraschdiagnos. Han har aldrig kört ZEOvit och med det fiskbeståndet han hade så tror jag inte han hade extremt låga näringshalter, nu för tiden så tillsätter han kalium.

När jag för 10 års sen började med stenkoraller så var inte magnesium ett uppmäksammat problem, men däremot så hade Aquarium Systems sitt Potassium preparat reda då. Idag är det självklart att magnesiumnivån skall vara på rätt nivå, om några år så är det kanske självklart att kaliumnivån också ska vara på rätt nivå. Utvecklingen går framåt hela tiden och det dyker upp nya problem, det är det som gör det till en rolig hobby.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är osäker på vad testet egentligen visar.

Men som jag läser av det visar sötvatten med 400 ppm 320 och mitt akvarievatten 240. Det är två veckor sedan jag gjorde testen så jag skall göra om den och då höja testvatten exakt 100 i kalium och se vad det visar då.

Jag förstår att du är osäker på testet, kan jag dra slutsatsen att du ligger 240-320= 80-400= 320 i kalium eller var det så lågt som 240? Allt under 350 bör man åtgärda, vad jag har läst är att när man når 350 så börjar korallerna återhämta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och en blir salig på sin sak, jag har förstått att du matar dina koraller med nitrat och jag kan köpa det. Jag tycker däremot inte att näringsämnen hör hemma i ett SPS-kar och försöker mer efterlikna naturen, därför odlar jag bakterier i stället som korallerna får fånga med sina polyper. Om jag ser att korallern får för lite näring så odlar jag mera bakterier, medans du pytsar i kaliumnitrat.

När dina SPS:er har kraschat, hur vet du att anledningen varit för lite nitrat och inte för lite kalium när du säger att symptomen har varit densamma som vid en kaliumkrasch(det är inte alltid lätt att förstå vad som är orsak och verkan)?

Nej kaliumkrascher är inte i första hand ett ZEOvitproblem, utan ett allmänt problem i SPS:kar och i synnerhet kar med låga näringnivåer.

Jag har haft en mail-koversation med Pwin efter hans krasch och hans beskrivning av kraschen stämmer väldigt bra in på en kaliumkraschdiagnos. Han har aldrig kört ZEOvit och med det fiskbeståndet han hade så tror jag inte han hade extremt låga näringshalter, nu för tiden så tillsätter han kalium.

När jag för 10 års sen började med stenkoraller så var inte magnesium ett uppmäksammat problem, men däremot så hade Aquarium Systems sitt Potassium preparat reda då. Idag är det självklart att magnesiumnivån skall vara på rätt nivå, om några år så är det kanske självklart att kaliumnivån också ska vara på rätt nivå. Utvecklingen går framåt hela tiden och det dyker upp nya problem, det är det som gör det till en rolig hobby.

/Janne

Vi är rörande överens på alla punkter Janne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag behöver höja t.ex 80mg/l och vattenmassan är på 750L så går det åt 60g ren kaliumklorid. Det jag fick på jobbet vet jag inte om det är utan vatten eller om det är dihydrat, ska kolla upp det. Jag har i alla fall tillsatt ca 80ml av en 30% lösning under några dagar.

Båda testen borde utgå från att det är saltvatten som ska mätas det är ju bara att kolla etiketten på t.ex Aqua lights test och Tomas Pohl sysslar inte med annat än just saltvattensakvaristik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...