Gå till innehåll

Kaliumtest


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Var och en blir salig på sin sak, jag har förstått att du matar dina koraller med nitrat och jag kan köpa det. Jag tycker däremot inte att näringsämnen hör hemma i ett SPS-kar och försöker mer efterlikna naturen, därför odlar jag bakterier i stället som korallerna får fånga med sina polyper. Om jag ser att korallern får för lite näring så odlar jag mera bakterier, medans du pytsar i kaliumnitrat.

När dina SPS:er har kraschat, hur vet du att anledningen varit för lite nitrat och inte för lite kalium när du säger att symptomen har varit densamma som vid en kaliumkrasch(det är inte alltid lätt att förstå vad som är orsak och verkan)?

Nej kaliumkrascher är inte i första hand ett ZEOvitproblem, utan ett allmänt problem i SPS:kar och i synnerhet kar med låga näringnivåer.

Jag har haft en mail-koversation med Pwin efter hans krasch och hans beskrivning av kraschen stämmer väldigt bra in på en kaliumkraschdiagnos. Han har aldrig kört ZEOvit och med det fiskbeståndet han hade så tror jag inte han hade extremt låga näringshalter, nu för tiden så tillsätter han kalium.

När jag för 10 års sen började med stenkoraller så var inte magnesium ett uppmäksammat problem, men däremot så hade Aquarium Systems sitt Potassium preparat reda då. Idag är det självklart att magnesiumnivån skall vara på rätt nivå, om några år så är det kanske självklart att kaliumnivån också ska vara på rätt nivå. Utvecklingen går framåt hela tiden och det dyker upp nya problem, det är det som gör det till en rolig hobby.

/Janne

Jo, visst är det så... Jag bara menar att man inte ska köpa allt "med hull och hår"... Det gör ju inte du heller eftersom du inte använder Zeospur...

Och det var bara någon månad sedan jag läste ett föredrag angående magnesium som menar att de höga värdena vi strävar efter nu är onödigt... Så är det med "sanningar" - de blir ofta överbevisade...

Angående min burk - jag matar även jag med bakterier... Och för tillfället matar jag även dagligen med en variant av Fauna Marins Dendro system... (plankton, aminosyror, omegafetter, osv) Men då och då tillför jag för mycket kolkälla (Ultramin S) vilket ger för låga näringsvärden... (Nu är det också så att på mitt nitrattest, Salifert och mitt fosfattest, Rowa är det alltid 0 antingen jag matar med nitrat eller inte så jag har inte några höga näringsvärden i burken.) Men varför jag tror att det är för låga näringsvärden och inte kaliumvärden? Jo, mycket enkelt. När korallerna börjar visa tecken på RTN så matar jag med kaliumnitrat eller natriumnitrat och vips så tar de sig igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket kaliumnitrat brukar du lägga i?

Dosen har jag inte fått riktigt kläm på men första gången startade jag med ett kryddmått per dag till min burk (576l + 112l). Efter några dagar såg korallerna bättre ut och då slutade jag. Men samtidigt blev det lite mycket så jag fick en del tråkiga alger...

Nu ser jag tecknen mycket tidigare och då pytsar jag i en dos med ett halvt kryddmått sedan räcker det oftast med det. Men kanske vore det klokare att lösa det i vatten och få ett exaktare mått...

Som sagt - det där exakta läget mellan att korallerna trivs och algerna inte trivs är svårt att hitta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställer antagligen ett Aqua light test eller så skiter jag i det helt och kör på känsla. Problemen kan ha och göra med att jag bytte till en mindre skummare också för det är efter bytet som dessa blåtoppade har tappat. Det kanske är dags att sätta tillbaka den stora skummare och se men jag har nu vant mig med att karet är så mycket tystare nu. Hade jag bara pengar så skulle en ATI skummare kunna vart ett alternativ också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med skummaren tror jag inte på för T. Kjellberg har en bamsekoloni av samma acropora som är kalasfin och han kör utan skummare. Kanske det är kaliumbrist + att det kanske finns fosfat, även om jag inte kan mäta upp något. Jag bytte ut min gamla remover mot en ny för 3 dagar sedan och jag kan se en liten förbättring på en del ställen, kaliumet kan också ha gjort lite, Jag ska lägga i några dl fosfatremover senare idag och detta + lite kaliumtillsats varje dag, sen är det bara att vänta och se hur det artar sig. Jag mätte också Joden och det blev minst sagt gult på provet, 0,10 är det säkert och det är lite för mycket så det kan ju också inverka negativt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, visst är det så... Jag bara menar att man inte ska köpa allt "med hull och hår"... Det gör ju inte du heller eftersom du inte använder Zeospur...

Självklart inte.

Och det var bara någon månad sedan jag läste ett föredrag angående magnesium som menar att de höga värdena vi strävar efter nu är onödigt... Så är det med "sanningar" - de blir ofta överbevisade...

Om man istället struntar i trender eller föredrag om det ena eller andra och efterliknar korallreven så gör man alltid rätt. Därför kommer jag att fortsätta att hålla naturliga nivåer på både magnesium och kalium, det har fungerat i tusentals år och jag nöjer mig med det, även om vissa tycker det är onödigt.

Angående min burk - jag matar även jag med bakterier... Och för tillfället matar jag även dagligen med en variant av Fauna Marins Dendro system... (plankton, aminosyror, omegafetter, osv) Men då och då tillför jag för mycket kolkälla (Ultramin S) vilket ger för låga näringsvärden... (Nu är det också så att på mitt nitrattest, Salifert och mitt fosfattest, Rowa är det alltid 0 antingen jag matar med nitrat eller inte så jag har inte några höga näringsvärden i burken.) Men varför jag tror att det är för låga näringsvärden och inte kaliumvärden? Jo, mycket enkelt. När korallerna börjar visa tecken på RTN så matar jag med kaliumnitrat eller natriumnitrat och vips så tar de sig igen...

Jag tycker det låter brutalt att du pendlar dina koraller mellan välmående och Rapid Tissue Necrosis. Kan du inte hitta några bättre styrindikatorer, t.ex. titta på polypexpansion eller färgförändringar eller tillväxt, vad som helst är ju bättre än RTN då har det ju gått ganska långt?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart inte.

Om man istället struntar i trender eller föredrag om det ena eller andra och efterliknar korallreven så gör man alltid rätt. Därför kommer jag att fortsätta att hålla naturliga nivåer på både magnesium och kalium, det har fungerat i tusentals år och jag nöjer mig med det, även om vissa tycker det är onödigt.

Jag tycker det låter brutalt att du pendlar dina koraller mellan välmående och Rapid Tissue Necrosis. Kan du inte hitta några bättre styrindikatorer, t.ex. titta på polypexpansion eller färgförändringar eller tillväxt, vad som helst är ju bättre än RTN då har det ju gått ganska långt?

/Janne

Naturliga nivåer... Tja, det är väl klokt... Men jag är lite osäker på om Zeovit-nivån på exempelvis magnesium är den samma som i havet? Och har haven samma nivå överallt? Någon som vet?

RTN... Ta det lungt, Janne! Det är nämligen precis det jag gör nu! Jag har några koraller som först visar försiktiga tecken på att tappa lite färg och då vet jag att det är dax för nitratet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturliga nivåer... Tja, det är väl klokt... Men jag är lite osäker på om Zeovit-nivån på exempelvis magnesium är den samma som i havet? Och har haven samma nivå överallt? Någon som vet?

RTN... Ta det lungt, Janne! Det är nämligen precis det jag gör nu! Jag har några koraller som först visar försiktiga tecken på att tappa lite färg och då vet jag att det är dax för nitratet.

ZEOvit rekomenderar inga extrema värden alls, korallreven är referensen. Sen är det upp till var och en vilken näringsnivå man vill ligga på.

Du skrev så här "När korallerna börjar visa tecken på RTN så matar jag med kaliumnitrat" men så här efteråt så förstår jag att du menade "tecken på att tappa lite färg" så matar du med nitrat.

Om du ligger lågt på kalium så skulle du kunna prova och justera upp nivån för att se vad som händer. Du behöver inte köpa T Pohl's produkter, det finns andra som gör både tester och preparat, så det är inget ZEOvit påhitt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ZEOvit rekomenderar inga extrema värden alls, korallreven är referensen. Sen är det upp till var och en vilken näringsnivå man vill ligga på.

Du skrev så här "När korallerna börjar visa tecken på RTN så matar jag med kaliumnitrat" men så här efteråt så förstår jag att du menade "tecken på att tappa lite färg" så matar du med nitrat.

Om du ligger lågt på kalium så skulle du kunna prova och justera upp nivån för att se vad som händer. Du behöver inte köpa T Pohl's produkter, det finns andra som gör både tester och preparat, så det är inget ZEOvit påhitt.

/Janne

OK! Vi är på samma linje!

Och du får inte heller missuppfatta mig vad gäller Thoma Pohl - jag gillar honom och mycket av hans produkter! Och det stör mig inte heller att folk som han tjänar pengar!

Jag har dessutom testat hans kaliummix redan när det kom men jag såg ingen förändring åt något håll. Inte ens när jag prövade att kraftigt överdosera! Därmed inte sagt att det är helt fel att använda produkten heller - framtiden får utvisa vad som är rätt och fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med skummaren tror jag inte på för T. Kjellberg har en bamsekoloni av samma acropora som är kalasfin och han kör utan skummare. Kanske det är kaliumbrist + att det kanske finns fosfat, även om jag inte kan mäta upp något. Jag bytte ut min gamla remover mot en ny för 3 dagar sedan och jag kan se en liten förbättring på en del ställen, kaliumet kan också ha gjort lite, Jag ska lägga i några dl fosfatremover senare idag och detta + lite kaliumtillsats varje dag, sen är det bara att vänta och se hur det artar sig. Jag mätte också Joden och det blev minst sagt gult på provet, 0,10 är det säkert och det är lite för mycket så det kan ju också inverka negativt.

Kjellberg kör väl också med Zeosands zeolith??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har gjort en massa försök med kaliumtestet i dag.

Jag har skaffat en stamlösning med 1,18% kalium som jag spätt ut till olika koncentrationer och testat med salt och osmosvatten. Testet fungerar så att man späder akvarievattnet med osmosvatten och tillsätter fem droppar av ett reagens så blir det grumligt. Sedan skall man titta genom det grumliga vattnet mot en gul och en svart rand på ett papper. Ränderna är starkt färgade till höger och bleka till vänster. Där ränderna inte syns längre på papperet läser man av kaliumhalten i en skala på papperet.

Jag har testat med akvarievatten, AV + 200 ppm, AV + 400 ppm, osmosvatten, osmos + 400 och 600 ppm.

Med samtliga halter läser jag av ungefär 230 ppm kalium. Men jag ser att grumlingen är olika stark.

Testet fungerar i princip för rent osmosvatten grumlar inte och 11800 ppm blir så grumligt att det inte går att läsa av.

Jag har testat i dagsljus och i glödlampsljus 2700 K utan att se skillnad.

Jag är inte färgblind utan problemet är tydligen tvärtom - jag ser för små nyanser.

Men jag kan alltså inte rekommendera kaliumtest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 9 månader senare...

Nån som sitter inne med nått bra tips på hur man kan få nått vettigt värde av Aqua lights test?

Jag köpte ett och mätte mitt vatten och fick fram att jag hade en kaliumhalt på ca 250 mg/l. Började tillsätta kalium för att få upp halten. Efter två veckors tillsättande av KZ kaliumiodid-flour concentrate mäter jag fortfarande samma halt.

För att bli klok på det hela så köpte jag FM multi-referece lösning vilken ska ha en kaliumhalt på 408 mg/l för att få en referensmätning. Jag hade väntat mig att inte se nån linje alls eftersom testets mätområde slutar på 400 mg/l, men icke. Mäter samma som i akvarievattnet d v s ca 250 mg/l.

Mäter är kanske fel ord i sammanhanget...uppskatta eller gissa känns mer relevant.

Så jag frågar mig naturligtvis om testet är totalt värdelöst eller om jag gör nått fel...

Tar:

-1 ml akvarievatten

-9 ml osmosvatten

-5 droppar reagensvätska

-Virvlar runt så jag får en jämn grumling på vätskan

-Väntar 3-5 minuter

-Ställer provröret på färgkartan och tittar från ovansidan och ner på färgkartan, genom vätskan.

-Har uppfattat det som att jag ska läsa av värdet när jag varken kan se den gula eller grå/svarta linjen då jag förflyttar provröret över färgkartan.

Har jag fattat rätt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kasta testet i soppåsen, jag har ett likadant och man får samma värden på allt. Det suger! Jag tog ett prov på min egen kaliumblandning och den är rätt så stark men testet visade samma som på vattnet i akvariet. Riktigt usel är bara förnamnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du doserat mycket Kaliumjodid-Fluor Konzentrat? Jag vet inte hur mycket jod den innehåller, men om du har doserat mycket så kanske det är läge för ett vattenbyte.

/Janne

Det är nog ingen fara med överdosering, jag har kört enligt anvisningarna, möjligen har det åkt i nån droppe för mycket nån dag. Hittills har jag bara sett positiva resultat.

Du skall hålla provröret i rörelse och bedöma var det är när du inte ser strecket längre. Stannar du röret ser du strecket efter en liten stund.

Ah, det har jag inte fattat. Jag ska alltså "virvla runt" vattnet i röret samtidigt som jag jämför?

RobbaniSthlm

KZ kaliumiodid-flour concentrate är EJ till för att höjja kalium. Använd k-Balance för detta.

Jag började misstänka det. Får bli att skaffa k-Balance.

Jag har mätt och trixat ikväll och kan i alla fall fastslå att jag har mindre kalium i karet än vad som finns i referensvätskan (408 mg/l). Efter att ha mätt på referensvätska och akvarievatten om vart annat så såg jag att karets vatten grumlar testet betydligt mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...