Gå till innehåll

Mat åt alla så blir ALLA glada och goa!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Nason behöver lugn och ro... Just nu så stressas den ganska duktigt av "den Gule" skulle jag tro. Vissa kirurger kan vara svåra att få att äta ordentligt men ofta så handlar de om att de är stressade av den nya miljön. Denna stress brukar tyvärr ofta även göra fiskarna känsliga för diverse sjukdomar...

Kirurger har ju en hierarki som initiellt måste bestämmas... och din Naso verkar inte klara den "fighten" just nu (Annars brukar en Naso vara en av kungarna i karet och borde lätt klara av en gul kirurg om de är hyffsat jämnstor)

Tror nog nason skulle behöva gå själv i ett kar för att återhämta sig. UVC 24 timmar om dan för att motverka ev pricksjuka skulle jag också köra med... jag kör uv-c 24/7 (deltec 39w) dock har jag inget annat kar som den kan gå i själv :S...

Tack för svar.

Men tror du inte den är döende? den ligger helt konstigt i hörnet, och har inte rört sig på ett tag, den andas lugnt då jag ser att gälarna rör sig. men ligger blixtstilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

släck all belysning och mörklägg!!

släng i lite speglar om du har några och mat!

min xanthurum trakasserade min gula och min palett så där så de höll på att ge upp. sen löste det sig..han e fortfarande kungen men jag matar extra hårt så att de andra får växa till sig o e iaf friska.

jag skulle inte stressa fiskarna med att flytta på de o ska du flytta på nån så e det den gula!

om du ska ha din naso..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte badrumsspegelkakel (15*15) o slängde i 3 st i 1 vecka minst..

då lugnade han sig..sedan så övervakar jag matningstillfällena o se till att ´jaga´iväg xanthurumen så de andra får äta..hehe

så här blir det tyvärr om man introducerar fiskar vid olika tillfällen och speciellt kirurger, om de hinner acklimatisera sig o får nya vänner..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Men tror du inte den är döende? den ligger helt konstigt i hörnet, och har inte rört sig på ett tag, den andas lugnt då jag ser att gälarna rör sig. men ligger blixtstilla

Man ska aldrig säga aldrig men jag tror att om den inte repar sig inom det närmaste dygnet så kommer den nog tyvärr dö... Sorry!

Jag har själv haft en Naso och den var den mest personliga fisken jag har haft..

PS. Har du inget galler-nät eller något som du kan dela av karet med så den i alla fall får vara i fred?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte badrumsspegelkakel (15*15) o slängde i 3 st i 1 vecka minst..

då lugnade han sig..sedan så övervakar jag matningstillfällena o se till att ´jaga´iväg xanthurumen så de andra får äta..hehe

så här blir det tyvärr om man introducerar fiskar vid olika tillfällen och speciellt kirurger, om de hinner acklimatisera sig o får nya vänner..

jag har tyvärr ingen spegel förutom den i hallen, den kan jag nog inte slänga i.

Jag har precis matat ordentligt nu och ska släcka ner och hänga en filt över karet så det blir helt mörkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska aldrig säga aldrig men jag tror att om den inte repar sig inom det närmaste dygnet så kommer den nog tyvärr dö... Sorry!

Jag har själv haft en Naso och den var den mest personliga fisken jag har haft..

PS. Har du inget galler-nät eller något som du kan dela av karet med så den i alla fall får vara i fred?

Jag har tyvärr inget galler-nät eller liknande som jag kan dela karet med :(

tyvärr, hatar verkligen detta.. gillar SKARPT denna fisk och vill inte den ska dö, just precis när jag fått igång matningen på den också :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, men jag vet bara inte av vad, jag har tagit tester och kollat, allt verkar bra. jag trodde inte de va den gula som va på honom innan jag såg de, han rasade mot honom och körde över han, nu ser jag inget då jag har filt över karet.

Vad tror du om hans överlevnadschanser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta det lugnt nu..o tänd inte på 2 dagar minst iaf!

eller tills du skaffat dig ett myggnät eller små speglar om du inte har o vill göra något åt detta annars e det nog adjöss..

ligger den o trycker mot en sten så vilar o gömmer den sig bara..o sluta lys på den! :) tålamod..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta det lugnt nu..o tänd inte på 2 dagar minst iaf!

eller tills du skaffat dig ett myggnät eller små speglar om du inte har o vill göra något åt detta annars e det nog adjöss..

ligger den o trycker mot en sten så vilar o gömmer den sig bara..o sluta lys på den! :) tålamod..

Men som jag skrev innan så ligger den böjd mot botten, inte direkt så att den simmar på samma ställe, utan den ligger med näsan mot botten, om jag inte tänder på 2 dagar, ska inte dom andra fiskarna ha mat och ljus? och korallerna?

om han redan är död, kommer han inte sabba vattnet då?

bara undrar.

Tack för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om den är körd. Ligger den på botten med nosen neråt så måste det vara ett tecken på sjukhet. Är den jagad eller annat blyg så gömmer fiskar sig mer imellan sten å annat.

Får du tag på den lätt och den fortfarande visar dålighet så hadde jag plockat upp den å knäckt nacken än att den ligger å lider å själv dör. Kommer du ändå ej åt den så blir det nog värre. Dör den så tar de övriga renhållnings djuren hand om den. È ju inte så kul med att riva alltet för en liten fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om den är körd. Ligger den på botten med nosen neråt så måste det vara ett tecken på sjukhet. Är den jagad eller annat blyg så gömmer fiskar sig mer imellan sten å annat.

Får du tag på den lätt och den fortfarande visar dålighet så hadde jag plockat upp den å knäckt nacken än att den ligger å lider å själv dör. Kommer du ändå ej åt den så blir det nog värre. Dör den så tar de övriga renhållnings djuren hand om den. È ju inte så kul med att riva alltet för en liten fisk.

Ska jag låta den ligga 2 dagar eller ska jag plocka den så fort jag kan?

enda renhållningsdjur jag har är 20 sniglar, uhm, hur illa är det om den får ligga och ruttna? för jag måste nog tyvärr riva hela skiten om jag ska ha ut honom :/

Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska jag inte låta det vara släckt över natten och se imorgon för säkerhetsskull? hur hård skada tar resten av djuren av att jag river och sliter i karet?

Att släcka ner karet är en bra lösning om det är så att nason ska få lugna ner sig från en annan starkare och kraftigare kirurg som mer eller mindre jagar ihjäl nason... Men om jag har föstått saken rätt så är det läget lite passé för din kirurg då den mer eller mindre är på sista versen...

Dvs. mörkläggning skulle jag nog endast rekomendera för att hjälpa en fisk i god kondition för att ge den den lite andrum/paus ifrån att bli jagad. Din naso är nog redan så gott som död tyvärr, så det är ingen mening med mörkläggning.

Om det varit min fisk så hade jag väl haft den under uppsikt allt emellan 6 -12 timmar och om den inte visat några tecken på förbättring så hade jag nog gjort slut på dess lidande enligt Wrangs recept med en kraftig påhälsning på Gustavsbergporslinet.

Verkligen tråkigt Rasmus

PS.. Nattetid har man väl släckt hur som helst eller hur! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska jag inte låta det vara släckt över natten och se imorgon för säkerhetsskull? hur hård skada tar resten av djuren av att jag river och sliter i karet?

Försök att röra så lite som möjligt i karet... det kan både stressa och värsta fall rent av göra djuren så pass sjuka så de dör.

En gripklo är ett bättre alternativ än Husses tassar i kakburken!

Dvs. Om man nu absolut måste röja i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usch, ok.. nu har det iaf varit mörkt här under dagen och jag kommer avvakta tills imorgon efter jobbet för en sista chans.. annars kommer jag göra som ni säger, usch :(

Sånt här är så jobbigt.. det var verkligen favoritfisken!!

när jag har flyttat så kommer jag köpa en ny och introducera den samtidigt som den gula!

jag SKA ha en naso som mår bra och äter bra. andra har lyckats, varför skulle inte jag?

Tack ska ni ha iaf.

Begravning imorgon runt 14.30 :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

koraller och dylikt klarar 2-3 dygn utan ljus..inget problem.

och när du matar så gör det i dagsljus utan lampor på så hittar fiskarna mat..

det här kan du komma ihåg nästa gång du har problem med ´gängbråk´ och som de andra skriver använda detta i en tidigare skede!

speglarna skulle jag vilja säga är det viktigaste i allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem precis från jobbet och hade fortfarande liiiite hopp om att han kanske hade repat sig, tog bort filten och tände ett blå rör, kollade där han låg igår men han va borta, kollade andra sidan och där fanns han inte heller.. har kollat ÖVERALLT där jag kan se, lyst med lampa bland stenen, jag hittar fan inte honom.. har kollat bakom karet och på golvet runt, men han är inte där heller, sitter inte heller i någon pump.. vad ska jag göra? låta det va? eller riva och leta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...