Gå till innehåll

Mat åt alla så blir ALLA glada och goa!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Introducerade en naso lituratos för 1 ½ vecka sen, har först nu börjat äta, men väääldigt lite. min gula kirurg låter knappt min naso komma i närheten av maten när det är matdags, något tips för att låta nason äta av maten? än så länge finns det ju alger, men när dom tar slut?

Har testat norialger i en klämma, men den gula käkar nästan alltihop.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Introducerade en naso lituratos för 1 ½ vecka sen, har först nu börjat äta, men väääldigt lite. min gula kirurg låter knappt min naso komma i närheten av maten när det är matdags, något tips för att låta nason äta av maten? än så länge finns det ju alger, men när dom tar slut?

Har testat norialger i en klämma, men den gula käkar nästan alltihop.

Tacksam för svar

Jag har en liten Naso för att hålla Lobophora variegata i shack. Den vill inte äta nori eller "sea veggies" men den äter annat. Jag låter någon god vätska, först "Kent Zoe Marine" men sen den tog slut en liknande som jag inte minns namnet på nu, dra in i fryst artemia. Det kastar den sig över. Den äter även Ocean Nutrions Formula 1 & 2 pellets med god aptit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten Naso för att hålla Lobophora variegata i shack. Den vill inte äta nori eller "sea veggies" men den äter annat. Jag låter någon god vätska, först "Kent Zoe Marine" men sen den tog slut en liknande som jag inte minns namnet på nu, dra in i fryst artemia. Det kastar den sig över. Den äter även Ocean Nutrions Formula 1 & 2 pellets med god aptit.

Jag matar med något flingfoder som tydligen är bra och fryst artemia, alla fiskar älskar den maten, bara det att nason får knappt tillfälle att äta :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade samma problem som du. har 4 kirurger introducerade vid olika tillfällen.

strö maten i vattnet med pumparna på så fångar alla sitt, sea veggies är starkt rekommenderat till kirurger!

mina älskar de!

att en frisk kirurg inte gillar bara en viss typ av mat tror jag inte på (annars äter de inte alls) ..mina äter vad som helt när de är hungriga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade samma problem som du. har 4 kirurger introducerade vid olika tillfällen.

strö maten i vattnet med pumparna på så fångar alla sitt, sea veggies är starkt rekommenderat till kirurger!

mina älskar de!

att en frisk kirurg inte gillar bara en viss typ av mat tror jag inte på (annars äter de inte alls) ..mina äter vad som helt när de är hungriga..

Gesi, löste det sig för dig sedan? min gula kirurg börjar bli riktigt fet och go, hoppas på att nason blir likadan, jag matar med flingfodret nutrafin, det är poppis hos min gula iaf, till och med clownerna har börjat äta det.

Jag gjorde så innan, att jag la i maten med pumparna igång, men då såg jag inte om allt blev uppätet, hade en hel del brunalger innan som jag tror berodde på just detta, att allt inte blev uppätet utan att det gav näring åt algerna, nu när jag sedan 2 veckor tillbaka ca. har stängt av pumparna när jag matar så ser jag att ALL mat försvinner, trodde detta var bra. finns det ingen risk att algerna kommer tillbaka om jag har pumparna igång? kanske att jag bara har en liten 1000 l / h pump igång när jag matar? eller?

Var köper jag sea veggies? är det fryst eller flingor?

Tack för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gesi, löste det sig för dig sedan? min gula kirurg börjar bli riktigt fet och go, hoppas på att nason blir likadan, jag matar med flingfodret nutrafin, det är poppis hos min gula iaf, till och med clownerna har börjat äta det.

Jag gjorde så innan, att jag la i maten med pumparna igång, men då såg jag inte om allt blev uppätet, hade en hel del brunalger innan som jag tror berodde på just detta, att allt inte blev uppätet utan att det gav näring åt algerna, nu när jag sedan 2 veckor tillbaka ca. har stängt av pumparna när jag matar så ser jag att ALL mat försvinner, trodde detta var bra. finns det ingen risk att algerna kommer tillbaka om jag har pumparna igång? kanske att jag bara har en liten 1000 l / h pump igång när jag matar? eller?

Var köper jag sea veggies? är det fryst eller flingor?

Tack för alla svar

ja..min xanthurum är en riktig feting nu och någon annan är lite mindre rund...men så fort alla har ätit upp sig så ska jag börja dra ner på matmängden..

du får nog mata ordentligt så länge o räkna med lite spill mellan stenarna..

har du ett balanserat kar så kommer inte så mkt hända av för mkt mat än kanske förhöjd nitrat..

jag har bla väldigt hög Ca halt för att få så mkt kalkalger som möjligt, vilka konkurerar ut andra alger..

och jag har 16000 l cirk (även när jag matar) i min 400L..nu menar jag inte att så här mkt är optimalt men ha på cirkulation så att inte din gula ockuperar ett område med mat utan att det flyter omkring överallt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppet lever kvar! :)

Idag var jag och köpte formula two och hackad spenat.

Slängde i och den gula blev som tokig, nason käkade pyttelite spenat men spottade sedan ut de. testade sen att släppa lite formula two framför nason, och då käkade han några st iaf utan att spotta ut. kanske att man kan få honom att äta som han ska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju meddela att min naso käkar nästan som han ska, jag behöver inte släppa maten framför honom utan han känner och märker när det är matdags, han är inte längre rädd för den gula, utan dom "fightas" BÅDA om maten nu :)

snart så, ska han bli fet å go!

GÖTT, skönt att man kunde klara denna fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju meddela att min naso käkar nästan som han ska, jag behöver inte släppa maten framför honom utan han känner och märker när det är matdags, han är inte längre rädd för den gula, utan dom "fightas" BÅDA om maten nu :)

snart så, ska han bli fet å go!

GÖTT, skönt att man kunde klara denna fisk

Bra, kom bara ihåg att den är beroende av bruna alger för att överleva i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faaaan också! :(((((

Bara för att jag sa så igår så händer det såklart något.

Kom hem från jobbet precis och kollade såklart in karet de första jag gjorde, alla såg ut att må bra utom nason som jag inte hittade, kollade runt bland stenar osv. men hittade han inte, jag menar.. sååå liten är den inte, sen kollade jag lite extra noga i hörnet av karet bland alla stenar, och där låg han.. låg mot en sten, knackade försiktigt på glaset för att se om han va död, simmade då till och sen simmade tillbaka och la sig på samma ställe där han ligger nu :(

Vad ska jag göra??? spola han??? riva inredningen för att få ut han??

uhhhh, this blows! :((

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nu att den JAGADES fram ur stenrevet utav den gula, som fullkomligt slog den med sin stjärtfena, sen tryckte den gula upp nason mot en annan sten, där den nu är... wtf ska jag göra?? nason simmade ju iaf, så den är ju inte helt orkeslös?? någon? ska jag bara låta det vara? spegel för den gula???

---------------------------------------------------------------------------------------------

Nu va nason framme igen och blir totalt överkörd av den gula.. så nu ligger den i ett hörn, där jag inte kommer åt den, alltså.. wtf, det har ju inte varit något bråk någongång innan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade precis med Bengt nere på Marinakvariet, han skulle komma förbi imorgon och ta med den till sig, OM den överlever och jag får ut den, känns inte så hoppfullt just nu :(

Men antar att den har större chans att klara sig där än här.

uhhh :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nason behöver lugn och ro... Just nu så stressas den ganska duktigt av "den Gule" skulle jag tro. Vissa kirurger kan vara svåra att få att äta ordentligt men ofta så handlar de om att de är stressade av den nya miljön. Denna stress brukar tyvärr ofta även göra fiskarna känsliga för diverse sjukdomar...

Kirurger har ju en hierarki som initiellt måste bestämmas... och din Naso verkar inte klara den "fighten" just nu (Annars brukar en Naso vara en av kungarna i karet och borde lätt klara av en gul kirurg om de är hyffsat jämnstor)...

Tror nog nason skulle behöva gå själv i ett kar för att återhämta sig. UVC 24 timmar om dan för att motverka ev pricksjuka skulle jag också köra med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...