Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej!

Har precis köpt ett akvarie igen, blev ett väldigt fint 240L möbelakvarium (120x40x50) till ett bra pris. Enda nackdelen med det är att hon som hade det innan rökte så det luktar en del om möbeln. Någon som har något förslag på hur man blir av med "aromen"?

Postat

Det lär väl försvinna med tiden?

Men om du lider mycket av det så kan du väl sätta en stark bordsfläkt eller liknande som blåser på möbeln, så blir det nog inte lika starkt och försvinner snabbare

Postat

i en av Robert Fenner's (som skriver på Wet Web Media) böcker tar han upp att mkt rökning i samma rum som akvariet kan förgifta vattnet.

jag hade skrubbat med såpa om lukten sitter ytligt i gula fällningar, alternativt måla möbeln så porerna mm täcks över.

~Henrik

Postat

Hadde samma problem med min möbel med aktuellt akvarium. Skrubbade så gott jag kunde men det är borta nu tog även ättiks vatten. Tog ett litet tag om jag minns rätt

Välkommen tillbaka Samuel!!

Postat

Vädra funkar ju bra som sagt! Om möbeln tål det brukar en avtorkning med lite ättika utspätt i vatten ha undergörande effekter mot röklukt. Fast då får du ju stå ut med ättikslukten nån dag eller så...

Postat

Tack för välkomnandet tillbaka :)

Väldigt kul att ta upp hobbyn igen, ska bli intressant att läsa ikapp vad som hänt här på forumet medans jag varit borta :P

Får börja med att prova med ättiksprit, det har jag ändå stående... funkar inte det så får man väl ge sig på amoniaken. Tackar för råden!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...