Gå till innehåll

Tips på annorlunda kar?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Sitter och kollar igenom mina gamla länkar och hittade ett kar som är lite annorlunda från allas monsterösa SPS-tankar. Tänkte be om lite länkar/bilder till andra andra kar som ni tycker bryter lite från mängden så man har lite inspiration att hämta när man ska välja innehåll i det nya karet :)

Nån som har ngt kul förslag annars bara, just nu är jag öppen för allt?

Min länk:

http://www.guba-mittelmeeraquarium.at/

post-826-14468913435303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara hört talas om detta, ej sett i verkligheten men en tuff tanke med ett kar vore att ha en djupdel á 2 meter kanske på ena sidan karet som går hela vägen ner till golvet eller strax över och sen ha den övriga delen också 2 meter dom ska sitta ihop , så karet bilder som ett liggande L vore skitballt.

Där ska belysningen inte nå ända ner i botten så att man kan ha koraller och mjukdjur som inte vill ha så ljust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara hört talas om detta, ej sett i verkligheten men en tuff tanke med ett kar vore att ha en djupdel á 2 meter kanske på ena sidan karet som går hela vägen ner till golvet eller strax över och sen ha den övriga delen också 2 meter dom ska sitta ihop , så karet bilder som ett liggande L vore skitballt.

Där ska belysningen inte nå ända ner i botten så att man kan ha koraller och mjukdjur som inte vill ha så ljust.

Något åt det här hållet kanske?

http://english.royal-exclusiv.de/L-aquarium.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där vore ashäftigt kanske lite större längd däruppe dock så att man kan bygga som en klassisk drop off alá dykning.

För vad jag förstår så är måtten för hela byggsatsen?

Man får väl ha en dränering i botten på något sätt så att man får bort skiten, kanske ett closed loop system på den delen. Samt ha en ytavrinng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett väldigt snyggt kalltvattenskar,dock lite dålig marknad att få tag på levande :)

Sjöhästar har jag funderat lite på... men förmodligen går de bort pga ständig matning.

Kul sida med alla filmer, fastnade bara liiite :)

Pluggar fortfarande Peter, har dock flyttat till vuxenboende :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt me kallvattenskar, man skulle kanske kunna ha ett i källaren där de redan är relativt kallt. Vore ju skoj att glida ner till västkusten och köpa en levande havskatt.

När jag väl fått igång karet hemma funderar jag på att ha ett akvarium på jobbet, syftet ska vara att ha det som mellanstation för LS innan jag släpper ner LS:en i akvariet hemma. Funderar på att göra det till ett Antennarius akvarium, dom e ju sååååå söta. Såg två stycken i en tank när jag var 14år och fastnade stenhårt för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att det är egentligen så annorlunda men jag tyckte det ändå var ganska inspirerande, det ser på något sätt mkt mer naturligt ut än många andra kar.

Finns lite bilder på hans galleri på rc :

http://www.reefcentral.com/gallery/showgallery.php?cat=500&ppuser=13094&thumb=1

Jag har ju en gorgonia som kommer från dig till att börja med!

Bara hojta till sen Samme när det är dax så fraggar vi på det som går hos mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote - Fast jag är livrädd för vatten :( (jag vet, visst är det löjligt att vara faschinerad av korallrev och ändå aldrig kunna tänka sig att dyka på ett mot betalning...)

Jens - Jag får nog komma och hälsa på någon gång efter nyår och spana in karet... ser väldigt fint ut på bilderna i din tråd!

Ville passa på att tipsa om en artikel jag hittade för er som liksom mig ska starta upp och inte riktigt vet vad ni vill hitta på... kanske lite inspiration? ;)

http://www.reefland.com/rho/0106/add8.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...