Gå till innehåll

Odling!


Irene M

Rekommenderade inlägg

Antingen är jag helt snurrig eller.... Men är det inte så att Halogen = Pär = BTA-Man = Bubbletip-Man = bor utanför uppsala och får då och då ocillaris avkommor?!?

Rätta mig om ja har fel?

Nu tror jag att du missförstog mig, mitt inlägg hade inget med ditt att göra, utan va bara ett tips om att jag tror stiggelma odlar bangaier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaa! Jag börjar bli lite trött nu tror ja, snurr snurr....

Kul att den här tråden dök upp, jag har själv gått omkring och tänkt på samma sak som Irene. Jag kommer vilja ha två ocillaris från två helt olika uppfödare dvs dom får inte vara släkt (klovnerna alltså).

Gjorde misstaget när jag höll på med sötvatten och byggde upp en grupp med dyra och svåruppfödda firrar från samma kull som jag sedan lyckades galant med. Kunde dock aldrig sälja kidsen på grund av moraliska skäl. Man vill ju inte va med på att "avla" från djur från samma familj, blir ju för fasiken inavel =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde misstaget när jag höll på med sötvatten och byggde upp en grupp med dyra och svåruppfödda firrar från samma kull som jag sedan lyckades galant med. Kunde dock aldrig sälja kidsen på grund av moraliska skäl. Man vill ju inte va med på att "avla" från djur från samma familj, blir ju för fasiken inavel =-)

Riskerna med inavel på fisk är minimala, förutsatt att man utgår från sunda individer. Det tycks ofta finnas en vag uppfattning om att inavel automatiskt skulle förstöra djuren, att arvsanlagen skulle degenereras av att två besläktade individer får avkomma. Så är det naturligtvis inte. Har föräldradjuren friska gener får avkomman dessa gener. Mutationer kan förstås ske.

Om man däremot börjar urvalsodla på någon särskild egenskap är risken betydligt större, eftersom man då om man har otur kan råka även urvalsodla på någon dålig egenskap som döljt sig i arvsanlagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har en massa Banggaier. De finns att köpa på JR om inte den sista laddnigen tagit slut. När man började odla sötvattens fiskar importerades fiskarna med båt från Sydamerika och vildfångster var sällsynta. På den tiden räknade man med att man kunde börja titta efter missbildningar den sjunde generationen. Alla fel innan dess skulle bero på odlaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag odlar Banggaier och hoppas odla Ocellaris och Putsar Gobies i framtiden. Jag har även gjort försök med putsarräkor.

Jag skulle starkt rekommendera Banggaikardinalen som förstaval. De släpps av hannen ur munnen när de är tillräckligt stora för att börja äta artemia från dag 1. De flesta andra arter behöver rotifers vilket gör odling mer komplicerad. Kardinalen är även hotad i naturen tack vare hobbyn så det är ytterligare en anledning till att odla denna art.

Lycka till!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vilken är den "mest lättlekta" (eller minst svåra) saltvattensfisken?

Det finns en hel del saltvattensfiskar som är relativt lättlekta. Clownfiskar och frökenfiskar fick vi ofta lek på när jag arbetade i akvarieaffär.

Att föda upp ynglena är däremot i de allra flesta fall betydligt krångligare än med sötvattensfisk, eftersom de kräver foder av betydligt mindre storlek, typ plankton.

Kardinalfiskar är munruvare och där slipper man en del av problemet med uppmatning i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...