Gå till innehåll

Orolig för anemonen, hjälp!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har en tid haft en anemon (Heteractis crispa). Den har mått toppen och ätit bra när den fått mat. Den har 2 Red sadle clowner som leder i den. I dag upptäckte jag på förmiddagen att clownerna var oroliga och nu i kväll så åt inte anemonen. Nu när jag ska lägga mig ser det ut som om den inte håller tag i stenen som den gjort förut.

Är den sjuk?

Vad ska jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör vattentester och håll tummarna. Låt dig inte gripas av panik och flytta runt stackarn i akvariet. Ibland verkar anemoner bete sig underligt (utgår ifrån 90% av alla anemon trådar jag läst), inte så konstigt eftersom stackarn har ett IQ på noll om man ska tro forskarna. Man har ju som sagt sldrig hittat någon vetenskapligt bevisad hjärna på rackarna =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker inte gripas av panik. Går och lägger mig nu och hoppas att det ordnar sig i natt! Det som gör mig orolig är om den håller på att dö och är på G att släppa ut gift.

Är det någon som har en känsla för vad som kan var fel på vad det gäller vatten värden? Om det är det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu på morgonen varit och kollat på den i gen i mörkret och nu har den flyttat sig igen och ser ut som den brukar. Det som gjorde mig mest tveksam var inte att den såg så annorlunda ut utan att den liksom inte ville hålla fast sig med foten och att den struntade i maten jag försökte ge den.

Hoppas på att klarat denna situationen nu genom att bara vänta. Det brukar ju vara bästa sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en beskrivning av arten:

"Bad Points- No one I have spoken with, not even the public aquariums, can keep the white or yellow ones alive for more than 6-8 months. Out of the over 20 responses I received regarding sebaes only 2 anemones had stayed alive for over one year. Both of the anemones were tan in color either when purchased or had turned tan shortly there after. One thought is that sebae anemones may expel their symbiotic algae shortly after capture and when it is completely gone it is not easily replaced. Frank Greco of the New York Aquarium says that he has been successful in getting otherwise healthy sebaes to "color up" by feeding once a week with fresh fish, clam, shrimp or gelatin. They also get live brine shrimp, adult and baby, and a yeast based diet of his own design. In addition to the frequent feedings the anemones are exposed to very bright light, three 400 watt metal halide bulbs over the six foot by six foot, four foot tall anemone tank. If the anemone is not able to replace its zooxanthellae it is doomed to a very slow starvation once in the tank. There are cream colored sebae anemones found in shallow water in the wild, but they are not the transparent white color found in the dealers tanks. These don't seem to be a good beginner's anemone despite articles I have read that say they are. "

Ingen bra idé att skaffa denna art med andra ord även om den i vissa källor felaktigt beskrivs som en lätt art så du kanske har fått felaktig information. Men vem vet du kanske slår oddsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter och Stig!

Jag hoppas att det var något tillfälligt i går då den såg ut att må mycket bättre i dag på morgonen. Var ju mörkt då så man vet ju inte hur den blir i ljuset.

Hoppas hinna hem och kontrollera under eftermiddagen då jag jobbar ikväll också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en beskrivning av arten:

"Bad Points- No one I have spoken with, not even the public aquariums, can keep the white or yellow ones alive for more than 6-8 months. Out of the over 20 responses I received regarding sebaes only 2 anemones had stayed alive for over one year. Both of the anemones were tan in color either when purchased or had turned tan shortly there after. One thought is that sebae anemones may expel their symbiotic algae shortly after capture and when it is completely gone it is not easily replaced. Frank Greco of the New York Aquarium says that he has been successful in getting otherwise healthy sebaes to "color up" by feeding once a week with fresh fish, clam, shrimp or gelatin. They also get live brine shrimp, adult and baby, and a yeast based diet of his own design. In addition to the frequent feedings the anemones are exposed to very bright light, three 400 watt metal halide bulbs over the six foot by six foot, four foot tall anemone tank. If the anemone is not able to replace its zooxanthellae it is doomed to a very slow starvation once in the tank. There are cream colored sebae anemones found in shallow water in the wild, but they are not the transparent white color found in the dealers tanks. These don't seem to be a good beginner's anemone despite articles I have read that say they are. "

Ingen bra idé att skaffa denna art med andra ord även om den i vissa källor felaktigt beskrivs som en lätt art så du kanske har fått felaktig information. Men vem vet du kanske slår oddsen?

Håller med dig Clownen, Men Sillens Anemone kommer från Dez3d och han har haft den i ca ett år innan den hmnade i sillens ägo, den var dock också blekt men fick tillbaka sina Zoox.Däremot är den väldigt känslig för förändringar i karet behöver inte nödvändigtvis vara vattenvärden.

Sillen hur gick det när du komm hem ? Det är ju en otroligt fin anemone,Har du gjort några förändringar i Belysningen eller ändrar någon pump eller liknande ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag åkte hem en stund under eftermiddagen och då hade den flyttat sig själv en bit och liksom trängt in sig i ett mörkare hörn. Den har aldtig sökt sig upp mot ljuset utan snarare ner mot det lite mer skuggiga. Den var dock inte riktigt lika "utslagen" som tidigare men kändes äbdå mer som vanligt. Den har inte ändrat färg alls sedan den kom från Peter.

Jag har en teori vad det kan vara som stört den och gjort den lite neg. Jag hoppas på att det som vara det problemet. Anemoner gillar ju inte när det är för strömt vatten vid foten. I sin iver att hitta en bra blats ställde anemonen ner sin fot precis bredvid intaget till UVC pumpen. Nu har den flyttat och ser ut att må bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att det går bra Jonas. Jag visste inte att den redan hade överlevt ett år hos Peter så det verkar ju hoppfullt.

Här är en bra länk som Scooby Doo hittade om anemonskötsel. Jag uppdaterade tråden "vilken anemon ska jag skaffa?" https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14391 med denna:

http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det inte är något problem längre nu då den ser ut som vanligt igen. Hoppas och tror på pumpen.

Jo det stämmer att den har varit hos Dez3d och om jag inte minns fel så hade han den drygt ett år och den har varit hos mig också ett tag. Bli rosäker på hur länge. Men det var sen i höstas någon gång.

Jag ögnade pdf filen du la upp. Den ser toppen bra ut. Tycker din tråd borde vara en artiklel i stället. Den behöver inte ändras utan bara föras över till artiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Jag tänkte berätta om hur det gick för min anemon. Är lite stolt då jag fick den att må toppen.:ler:

Mit sista medelande var att den inte stod ordentligt i med foten. Jag märkte senare samma dag att det inte var något konstigt med at den inte stod ordentligt då det berodde på att den var ute och förflyttade sig. Den har nu mått toppen i 4 veckor och har även varit motvillig att flytta från karet. Den bor nu mer hos ghost som sedan tidigare har haft anemoner. Jag ska nu bara försöka få tag på clownerna som inte heller vill flytta. Det är ett par Redsaddel och de är snabba att simma har jag konstaterat.

Jag gjorde inte mucket igentligen för att få den bra igen. Jag bytte vatten några gånger och började köra med aktivt kol.

Tack för alla goda råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...